نامه جالب بچه‌های دبیرستانی در اهواز و تقاضای استفاده از کالای ایرانی در مدرسه

رهبر معظم انقلاب در سخنان ابتدای سال، امسال را به‌نام «حمایت از کالای ایرانی» نامیده و تأکید کردند: «... این فقط مربوط به مسوولان نیست؛ آحاد ملت همه می‌توانند در این زمینه کمک کنند و به‌معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند...» حال که تأکید بر کمک مردم و مسوولان دولتی با هم شده است، بسیاری از مردم در راستای عملی کردن شعار سال، قدم برداشته‌اند. فرقی هم ندارد، دانش‌آموزان یا مردم عادی، هر کسی از ظن خود در تحقق این شعار قدم برمی‌دارند. برای تحقق این اتفاق هم از تغییر در کوچک‌ترین و شاید بی‌ارزش‌ترین وسایل شروع کردند.

کد مطلب: ۸۱۴۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد

نامه ساده و بی‌آلایش است: «احتراماً به استحضار می‌رساند در راستای شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) و رهنمودها و توصیه‌های مطرح شده از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در باب حمایت ویژه از کالای ایرانی باکیفیت نسبت به مشابه خارجی آن به درخواست ما دانش‌آموزان که مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در مقابل مشابه خارجی آن است؛ توجه لازم را بفرمایید. ما جمعی از دانش‌آموزان دهم رشته ریاضی و فیزیک این مجتمع آموزشی به‌وسیله این نامه در راستای اینکه مصرف ماژیک جهت خدمات آموزشی بسیار بالاست و متأسفانه بدتر از این نیست که مدرسه ما اغلب از ماژیک‌های ژاپنی و آلمانی استفاده می‌کند. از شما درخواست داریم که اقدام به خرید و استفاده از ماژیک‌های باکیفیت ایرانی همچون آلپ و سفیر کنید. مطمئن باشید این اقدام آینده‌ساز شما در آینده بی‌ثمر نخواهد بود و حمایت ما جامعه آموزش و آینده‌ساز کشور قطعاً در آینده برای اقتصاد و امنیت شغلی ما دانش‌آموزان ایرانی مؤثر خواهد بود. یادتان باشد تا وقتی در این سرزمین احمدی روشن‌ها برای علم و حججی‌ها برای امنیت این مرزوبوم جان می‌دهند، ایران مال ماست... امضا: جمعی از دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک دبیرستان خاتم‌الانبیا»

این نامه دانش‌آموزان دبیرستانی در اهواز است که از مدیر مدرسه خواسته‌اند تا برای آموزش به آنها از کالای ایرانی استفاده کنند.

مدرسه‌ای پیشرو در مصرف کالای ایرانی

آقای «سید جاسم موسوی» رییس آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره نامه دانش‌آموزان این مدرسه توضیح می‌دهد: «استفاده از کالای ایرانی در مدارس جزو برنامه‌های ماست. ما در جلسات مدیران مطرح کردیم که از این به بعد مدیران فرهنگی آموزش‌وپرورش باید مسائل را از خودشان شروع کنند. با کمترین و کوچک‌ترین کالاها هم باید شروع شود. فرقی ندارد، از ماژیک و تخته وایت‌برد گرفته تا هر کالای دیگری را باید از کالای ایرانی استفاده کنیم.» او توضیح می‌دهد: «از مدیران خواستیم که درباره استفاده از کالای ایرانی هم در کلاس و سر صف با بچه‌ها صحبت کنند. ما دوست داشتیم که این اتفاق برای دانش‌آموزان جا بیفتد.» موسوی با اشاره به نامه دانش‌آموزان دبیرستان تأکید می‌کند: «اقدام دانش‌آموزان دبیرستان خاتم‌الانبیا نخستین واکنش به این صحبت‌ها و خواسته‌های ما بود. در استان و ناحیه، نخستین مدرسه‌ای که واکنش نشان داد این دبیرستان بود.» رییس آموزش‌وپرورش ناحیه یک شهر اهواز می‌گوید برای اینکه اقدامات‌شان در حد حرف باقی نماند کارهایی را هم انجام داده است: «ما با تولیدکننده‌هایی که نوشت‌افزارهای ایرانی تولید می‌کنند هم ارتباط برقرار کرده‌ایم. دوست داریم که کالای ایرانی بخریم و هم عملی کاری انجام دهیم و هم اینکه تبلیغی برای بچه‌ها شود. تولیدکننده‌ها هم منتظر هستند که کارگاه‌ها کالای تمام‌ایرانی خود را به‌دست آنان برسانند.»

انقلابی فکر می‌کنیم

آقای «عبدالستار عامری»، مدیر دبیرستان خاتم‌الانبیا اهواز است. دبیرستان خاتم‌الانبیا دولتی است و به‌صورت هیات امنایی اداره می‌شود. مدرسه‌ای که به عقیده مسوولان مدرسه تمام دانش‌آموزان مدرسه کنکور سراسری گذشته، در دانشگاه‌های دولتی قبول شدند. قبولی سه دانش‌آموز در رشته پزشکی و دندانپزشکی از افتخارات مدرسه است. عامری در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره نامه دانش‌آموزانش توضیح می‌دهد: «نامه که به دست من رسید خیلی خوشحال شدم. اینکه بچه‌ها حساسیت دارند برای من خوشایند بود. این موضوع نشان می‌داد که بچه‌های ما پویا هستند و به کوچک‌ترین مسائل هم واکنش نشان می‌دهند. همین قضیه ما را بر آن می‌داشت که این مسأله را پیگیری کنیم.» او البته تأکید می‌کند: «تمام وسایلی را که برای مدرسه تهیه کرده بودیم از مهر خریده بودیم. این نامه باعث شد که حساسیت ما هم در زمینه تهیه وسایل ایرانی زیاد شود و این جالب بود برای ما که بچه‌ها نامه را این‌طور برای من نوشته بودند.»

این روزها دهه هشتادی‌ها متهم به بی‌توجهی به اجتماع و مسائل روز هستند اما نامه آن‌ها خلاف این را نشان داد: «در مدرسه ما به کارهای فرهنگی توجه ویژه‌ای می‌شود و برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه داریم. معاون پرورشی ما روحانی است و پیگیری‌های خوبی را در این زمینه انجام می‌دهد.» عامری درباره مدرسه‌اش تأکید می‌کند: «ما حساسیت بالایی در آموزش مسائل فرهنگی در مدرسه‌مان داریم. ما درواقع انقلابی فکر می‌کنیم. اگر مسوول مدرسه‌ای برایش مهم باشد، دانش‌آموزان را طوری تربیت می‌کند که در جامعه مثمر ثمر باشد.» او درباره مدرسه خود مثال می‌زند: «ما اردوهای فرهنگی زیادی را برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم. امسال ما اردوی مشهد برای بچه‌ها داشتیم و سرودی را در صحن جامع رضوی برگزار کردیم. بعد از سرود هم بچه‌ها با مقام معظم رهبری دیدار داشتند.»

باید فرهنگ‌سازی کرد

داستان توجه به کالای ایرانی و تأکید بر استفاده از کالای ایرانی تنها داستان دبیرستان خاتم‌الانبیا نیست. پیش‌تر نیز، حدود یک‌سال‌و‌نیم پیش هم مدرسه دیگری توجه به کالای ایرانی را نشان داده بودند. آقای «محمد عرب»، مدیر مدرسه راهنمایی صالحین اهواز است. او در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره داستان قهرمانی دانش‌آموزانش توضیح می‌دهد: «بخشی از دانش‌آموزان ما در مسابقه المپیاد کشوری شرکت کردند. بعد از اعلام نتایج آزمون ما متوجه شدیم که 9 نفر از دانش‌آموزان ما در المپیاد رتبه گرفته‌اند. از طرف مسوولان المپیاد جوایزی برای بچه‌ها فرستاده شد. بعد از توزیع جوایز به دانش‌آموزان، در صف صبحگاهی بچه‌ها جایزه‌ها را باز می‌کنند و می‌بینند که یک بسته لوازم‌التحریر، کیف و بخش عمده‌ای از این جوایز چینی بودند.» همین مسأله آغاز داستان مدرسه اهوازی را رقم می‌زند: «چند نفر از بچه‌ها متوجه می‌شوند و به بقیه دوستانشان می‌گویند که می‌دانید این وسایل ایرانی نیستند و همه چینی‌اند؟ همه به این موضوع حساس می‌شوند و به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند که شما چرا هدایایی را به من دادید که در ایران ساخته نشده است؟ مگر نه اینکه ما در ایران به دنیا آمده‌ایم و در المپیادی شرکت کرده‌ایم که در این کشور برگزارشده و ما در این کشور افتخار به‌دست آورده‌ایم. پس چرا جایزه‌ای که به ما داده می‌شود، ساخت کشور ما نیست؟ من خیلی به آنها افتخار کردم و بنا به نظر آنها جایزه‌ها را به مسوولان المپیاد پس فرستادیم. آنها هم در قالب نامه‌ای که هدف از پس دادن جایزه‌ها را توضیح داده بود، جایزه را پس دادند.» عرب توضیح می‌دهد که بعدازآن واکنش‌های زیادی از نهادها دریافت کرده‌اند: «همین نامه و درخواست آنها خیلی واکنش داشت. از طرف نهادهای زیادی به‌عنوان دانش‌آموزان باغیرت ایرانی معرفی شدند. در سال اقتصاد مقاومتی آنها به‌عنوان قهرمانان معرفی شدند.» عرب توضیح می‌دهد: «قبل از اینکه حمایت از کالای ایرانی به‌عنوان شعار سال انتخاب شود، دانش‌آموزانم عملی این کار را انجام دادند. من یک‌چیزی را متوجه شدم، اقتصاد مقاومتی و بحث حمایت از کالای ایرانی نیاز به فرهنگ‌سازی و احتیاج به گفتمان دارد. ما متوجه شدیم که بحث فرهنگ‌سازی زمانی که به دانش‌آموزان راهنمایی آموزش داده شود، خیلی خوب نتیجه می‌گیرد. آنها پذیرش‌شان خیلی بالاتر است. امیدوارم با این فرهنگ‌سازی دانش‌آموزانی که آموزش می‌بینند، بزرگ شوند و مدیران توانمندی در زمینه تولید ملی و کالای ایرانی متولد شوند.»

منبع: روزنامه صبح نو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار