معاون ابتدایی آموزش و پرورش: ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تحصیل ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران خبر داد و بر ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری و آموزش تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۱۳۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش و پرورش:  ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند

رضوان حکیم‌زاده در دیدار با کاردار فرهنگی افغانستان در ایران و جمعی از مدیران مدارس افغانستان اظهار کرد: فرصت تحصیل کودکان اتباع کشور افغانستان در ایران با چالش‌هایی روبروست اما دستور رهبر انقلاب اسلامی نقطه عطفی بسیار مهم است زیرا بر فراهم کردن فرصت برابر آموزش برای تمام کودکان تاکید دارد.

وی افزود: همچنین جلسات آموزش و پرورش و وزارت کشور منجر به تحصیل کودکان فاقد هویت و کودکانی که اوراق هویتی نداشتند، شد.

حکیم‌زاده بیان کرد: براساس مبانی دین اسلام و آموزه‌های قرآن معتقدیم باید برای کودکان فرصت برابر آموزش فراهم شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: در دوره ابتدایی ۲۹۳ هزار و ۳۶۶ دانش‌آموز اتباع خارجی و در دوره پیش دبستانی ۵ هزار دانش‌آموز داریم که تعداد کل دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی ۹۷-۹۶، ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز است این تعداد با تراکم ۲۵ نفره کلاس‌ها، ۱۱ هزار و ۷۰۰ معلم می‌‌طلبد و با تراکم ۳۰ نفره کلاس‌ها تعداد معلمان ۹ هزار و ۷۰۰ خواهد شد.

وی اظهار کرد: از کودکان فاقد اسناد قانونی حدود ۵ هزار و ۵۰۰ کودک جذب شدند که در مدارس ما حضور دارند.

وی با اشاره به آماده شدن پیش نویس همکاری با وزارت فرهنگ افغانستان گفت: امیدواریم همکاری و تعامل ما ساختاریافته و نظام‌مند باشد. به دنبال ایجاد یک تعامل مناسب و عاری از هرگونه تبعیض در مدارس هستیم. امیدواریم روزی هیچ کودک افغانستانی نباشد که احساس کند با دانش‌آموز ایرانی تفاوت دارد.

حکیم‌زاده در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه برای برقراری عدالت آموزشی بین دانش‌آموزان افغان و ایرانی چه فعالیت و نگاه تربیتی دارید گفت: اشتراکات فرهنگی ما با این دانش‌آموزان بیشتر از اختلاف فرهنگی است، با این حال در داخل کشور آموزش چند فرهنگی داریم تا در تعامل با این دانش‌آموزان بتوانند فرصت یادگیری را ایجاد کنند و آن را به رسمیت بشناسند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره توسعه مدارس افغانستانی در ایران گفت: تحت شرایط و ضوابط موجود اجازه داده می‌شود مدارس وابسته به سفارت بازگشایی شوند. اکنون مدارس خودگردان افغانستان در ایران ۲۴ واحد است، البته جمعیت اصلی که جذب می‌کنیم از طریق مدارس دولتی خود ماست.

وی ادامه داد: ما از توسعه آموزش و این مدارس استقبال می‌کنیم، اما اگر زمینه فراهم شود هر دو گروه دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی در کنار هم درس بخوانند بهتر خواهد بود. با این حال، اگر سفارت افغانستان درخواست بدهد این امکان وجود خواهد داشت که طبق شرایط و ضوابط موجود مدارسی افتتاح شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار