سخنگوی وزارت امور خارجه: تهاجم به سوریه نمی‌‌تواند بر سیاست منطقه‌ای ایران تاثیر بگذارد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال 1397 به سوالات خبرنگاران که بیشتر حول موضوع حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه و تبعات آن بود پاسخ داد .

کد مطلب: ۸۱۳۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت امور خارجه: تهاجم به سوریه نمی‌‌تواند بر سیاست منطقه‌ای ایران تاثیر بگذارد

بهرام قاسی درباره دیدار مقامات اروپایی و امریکایی برای اصلاح برجام و تصمیم‌گیری درباره موضوع موشکی گفت: «من از تعداد نشست‌های کشورهای ار‌وپایی با آمریکا و اینکه چه موضوعی را مورد تبادل نظر قرار دادند اطلاع ندارم.»

وی ادامه داد:«برجام موضوعی بین ایران و ۱+۵ است که درباره آن توافق شده و موضوعی روشن است، مسائل دیگر که از طرف رسانه‌ها مطرح می شود رسمی نیست و اظهار نظر درباره ان ضرورت ندارد.»

قاسمی درباره دلیل سکوت ایران در قبال حمله اسرائیل به سوریه و شهادت ۷ مستشار ایرانی گفت: «درباره تجاوز اسرائیل به سوریه ایران به موقع مواضع لازم را اعلام کرد و این حق مردم سوریه است که در برابر تجاوز اسرائیل تصمیم گیری کنند.»

اقدام فرانسه و بریتانیا تاثیری در سیاست ایران در سوریه ندارد

قاسمی درباره مشارکت بریتانیا و فرانسه در حمله به سوریه واینکه دلیل این مشارکت می تواند فشار به ایران برای ورود به مذاکرات موشکی باشد، گفت: «اقدامی که در تهاجم به سوریه صورت پذیرفت اقدام تجاوزکارانه و خلاف موازین بین المللی و کنوانسیون های بین المللی بود.»

وی ادامه داد:« این اقدام نابجا، غلط، جنگ افروزانه تلقی می‌شود و نمی تواند تاثیری بر سیاست های جمهوری اسلامی داشته باشد.»

قاسمی گفت: « جمهوری اسلامی همان طور که طی دهه‌های گذشته نشان داده از اصول کلان جمهوری اسلامی پیروی کرده و سیاست‌های منطقه‌ای را دنبال کرده و هرگز این نوع اقدامات نمی‌تواند بر سیاست های ایران تاثیر خاصی داشته است.»

نماینده پوتین در تهران چه گفت؟

قاسمی در پاسخ به پانا درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران و دیدار محرمانه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و جزییات پیامی که روسیه در این سفر به تهران منتقل کرده است ، گفت: «سفر ایشان به تهران چیز غریبی نیست . ما در سال های اخیر در ادامه روابط راهبردی و تلاش های مشترکی که ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه به خصوص سوریه داشته‌اند، هیات های متعدد تبادل شده و تماس ها به صورت دائم و منظم وجود دارد.»

وی ادامه داد: «در نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا شاید در مذاکراتی که بین ریاست جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری روسیه وجود داشت، قرار شد که دو کشور از نزدیک جزئیات دیگری درباره سوریه و مبارزه با تروریسم در روند آستانه و آینده سوریه داشته باشند.»

وی ادامه داد: « در همین راستا نماینده پوتین به تهران آمد و دیدارهایی در تهران داشت و آخرین تحولات منطقه، سوریه و فرآیندهای آتی در بحث مبارزه با تروریسم و راه‌های سیاسی که می‌تواند به حل و فصل مسئله سوریه منجر شود مورد مذاکره قرار گرفت.»

تحریم های حقوق بشری علیه ایران، جدید نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تمدید تحریم‌های حقوق بشری شورای اروپا علیه 82 فرد و یک نهاد ایرانی و اینکه نمی‌توانیم منکر تاثیر منفی تداوم این تحریم‌ها بر فضای پیرامون ایران باشیم در پاسخ به این سوال وزارت خارجه در سال جدید چه برنامه ای برای تداوم گفت‌و‌گوهای سازنده با اروپا در این خصوص به منظور پایان دادن به این تحریم‌ها دارد؟ گفت: «وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در کلان موضوع‌، جدید نیست. گفت‌و‌گوها و مذاکره میان ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز درباره مسائل متفاوت وجود داشته و قطعا ایران و اروپا در برخی مسائل با هم اختلاف دیدگاه‌های اساسی دارند . برخی از این اختلاف‌ها در حوزه حقوق بشر به تفاوت ارزش‌ها در ایران و منطقه با ارزش‌های حاکم بر اتحادیه اروپا بازمی‌گردد. مذاکراتی که از گذشته میان ایران و اروپا وجود داشته گاهی به نتیجه رسیده و همکاری‌ها میان ایران و اروپا شکل گرفته است.»

بهرام قاسمی در ادامه افزود: «ایران تماس‌های خود با اتحادیه اروپا را با توجه به مجموع اشتراک‌ها میان ایران و این اتحادیه ادامه خواهد داد. البته این گفت‌و‌گوها حتما باید دو طرفه و براساس خواست و اراده طرفین باشد. گفت‌و‌گوهای ایران با اروپا باید در محیطی آکنده به حسن نیت صورت گیرد‌. ما همچنان گفت‌و‌گوها با اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلف را در سال جدید ادامه می دهیم. طی ماه‌های آینده تبادل هیات‌هایی میان ایران و اتحادیه اروپا برای ادامه گفت‌و‌گوهای آغاز شده صورت خواهد گرفت. میان ایران و اتحادیه اروپا گفت‌و‌گوها نه فقط درخصوص مسائل حقوق بشری همواره وجود داشته و امیدواریم در سال جاری هم در فضای سازنده دنبال شود.»

اشتباهات آمریکا وضعیت منطقه را نابسامان کرده است

او درباره واکنش ایران به ادامه تهاجم ها به سوریه گفت: «جنگ افروزی از سوی آمریکا در سوریه اقدام جدیدی نیست و آمریکا نشان داده با سیاست توسعه یافته خود هر از گاه با بهانه‌های واهی و دروغ‌هایی بیان می شود دست به این اقدامات در کشورهای مختلف می زند . آنچه امروز در وضعیت منطقه و جهان مشاهده می‌شود ناشی از اشتباهات فاحش آمریکا طی دهه‌های گذشته است که کمک کرده وضعیت منطقه از بی ثباتی و نابسامی رنج ببرد. این وضعیت منطقه ناشی از اشتباهات کلان آمریکا است.»

قاسمی گفت: «این سیاست آمریکا را با مشکلات عدیده مواجه و وضعیت نابهنجاری در جهان امروز ایجاد خواهد کرد.»

اهداف آمریکا از حمله به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به نظر می‌رسد یکی از اهداف اساسی در اقدام عجولانه و غیرخردمندانه آمریکا به همراه دو متحدش در تهاجم به حاکمیت و سرزمین سوریه ایجاد شکاف بین سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) بوده است، خاطر نشان کرد: «روند آستانه تاکنون توانسته به موفقیت‌هایی در حل بحران سوریه دست پیدا کند و شاید آنها از روند موفقیت آمیز آن خشنود نبوده اند و یکی از دلایل حمله به سوریه ایجاد شکاف بین این سه کشور بوده است. به نظر من این خیال خامی است و سه کشور کمافی‌السابق علیرغم برخی اختلاف نظرهایی که دارند همکاری‌های خود را در راستای مبارزه با تروریسم، کمک به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی سوریه ادامه می دهند و این یک اصل لایتغیر است.»

قاسمی با تاکید بر اینکه این موضوع در دستور کار سه کشور است، ادامه داد: «گرچه ممکن است اختلاف نظرها و دیدگاه‌هایی بین سه کشور حاضر در روند آستانه وجود داشته باشد ولی این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و تبادل هیأت‌ها به منظور کاهش اختلافات و افزایش اشتراکات صورت می گیرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران از سوی ترامپ در ماه می (اردیبهشت) به منزله خروج از برجام نیست و آیا این موضوع حکایت از توافقی پشت پرده بین اروپا و آمریکا در مورد برجام دارد، اظهار کرد: «من از گمانه‌زنی پرهیز می کنم. اخبار متعدد و متناقضی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده و ما سخنان متعدد و متناقضی نیز در خصوص ایران از سوی مقامات آمریکایی دریافت می کنیم و در رسانه‌ها مشاهده می کنیم. در یک جایگاه رسمی نمی توانیم در مورد این اظهارنظرها صحبت کنیم و برخی از آنها گمانه‌زنی‌های فردی است در مورد تصمیم احتمالی آمریکا در مورد برجام. در مورد تصمیم آمریکا در ارتباط با برجام باید صبر کرد و من فکر می کنم که هنوز تصمیم قاطعی از سوی مقامات آمریکایی در این زمینه گرفته نشده و باید در این چارچوب به شخصیت و کاراکتر آقای ترامپ نیز توجه داشت که بعضا نشان داده که در بزنگاه‌ها تصمیمات متفاوتی را اتخاذ می کند. بنابراین باید در این مورد صبر کنیم.»

مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا درباره برجام ادامه دارد

قاسمی در مورد آخرین روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در مورد برجام و مواضع کشورهای اروپایی در مورد این توافق بین‌المللی با توجه به فشارهای آمریکا، گفت: «ارتباطات، تماس‌ها، گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام در جریان است و این گفت‌وگو ادامه پیدا می‌کند. برجام موضوعی قابل توجه برای ایران و اتحادیه اروپاست. مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی به کرات در مصاحبه‌ها و همچنین مذاکراتی که با مقامات ایرانی داشتند با جدیت تمام از مواضع خود نسبت به برجام صحبت کرده‌اند و اعتقاد دارند که برجام باید بدون کم و کاست همچنان معتبر بماند و ادامه پیدا کند. آنها با سیاست‌های ترامپ در مورد برجام هم‌نظر نیستند. ایالات متحده فشار زیادی را به اتحادیه اروپا وارد می‌کند تا مواضع خود را تغییر دهد ولی اتحادیه اروپا از جایگاه، ظرفیت و نقش مهم ایران در ثبات و امنیت در منطقه آگاه است و تاکنون بر اساس این مسائل با جدیت بر روی مواضع خود در ارتباط با برجام ایستاده و بر آن پافشاری کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا درباره حمله اسرائیل به سوریه و کشته شدن 7 ایرانی در سوریه اقدام حقوقی مشخصی از سوی ایران صورت گرفته است یا نه؟ گفت: «در قسمت‌های ذیربط در این ارتباط بحث‌هایی مطرح بوده ولی فکر نمی‌کنم که اقدام عملی حقوقی تاکنون در این زمینه صورت گرفته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار