در گفت‌وگو با پانا

پوریا خادم: پوئم سمفونی تختی پل ارتباطی بین جامعه ورزش و موزیسین‌ها شد

مشوقم برای حضور در موسیقی پدرم بود

تهران(پانا) - پوریا خادم، نوازنده و آهنگساز، درباره چگونگی ورود خود به عالم موسیقی و آهنگسازی پوئم سمفونی تختی سخن گفت.

کد مطلب: ۸۱۳۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پوریا خادم: پوئم سمفونی تختی پل ارتباطی بین جامعه ورزش و موزیسین‌ها شد

پوریا خادم نوازنده و آهنگساز و فرزند رسول خادم در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: اولین مشوق من برای اینکه به عالم موسیقی پا بگذارم پدرم بود و همیشه هم اولین حمایت کننده از کارهایم پدرم بود که اعتقاد داشتند باید این راه را بروم و از پنج سالگی من را در این راه قرار دادند و حمایت کردند تا این مسیر را ادامه دهم .

وی افزود: اینکه من کشتی و راه خانوادگی‌مان را ادامه ندادم و اینکه در فضای سنتی خراسان که ما 200 تا 300 سال است خانوادگی در ورزش کشتی فعال بودیم من کشتی گیر نشدم همه خواست پدرم بود. او اعتقاد دارد کشتی ورزش سنگینی است و عمر قهرمانی در ورزش کوتاه است و از یک سنی به بعد دیگر قهرمان نیستی و سقف دارد در حالی که هنر به ویژه موسیقی تا آخر عمر هست و انتهایی ندارد و تا آخر عمر جایی برای پیشرفت و فرصت برای ارائه هنرت وجود دارد، برای همین بود که با تاکید بسیار من را در این راه قرار دادند که موزیسین شوم .

این هنرمند تصریح کرد: من موسیقی را از پنج سالگی با ساز پیانو شروع کردم و این راه را ادامه دادم، 10 سالم بود که در جشنواره آموزشگاه‌های کشور بخش موسیقی ایرانی مقام اول را کسب کردم و از آنجا بود که مسیر جدیدی برایم باز شد. در یازده سالگی آقای شاهین فرهت یک کنسرتو برای ساز پیانو نوشته بودند و ریسک بزرگی بود که پیشنهاد نواختن این کنسرتو را به من که سن پایینی داشتم، دادند. من این قطعه را تمرین کردم و زمانی که دیدند من این کنسرتو را چگونه می‌نوازم تصمیم گرفتند سولیست این قطعه من باشم. در سال 90 که من 12 سالم می‌شد ما این کنسرتو را با ارکستر فیلارمونیک رومانی در شهر کرایووا اجرا کردیم. شش ماه بعد آقای چکناواریان ارکستر مجلسی ارمنستان را به ایران آورده بودند و 10 شب اجرا داشتند و ما آنجا این کنسرتو را در تالار وحدت همراه آن‌ها نیز اجرا کردیم .

وی درباره پوئم سمفونی تختی اظهار کرد: بعد از اجرای علمدار در باکو و بعد اجرا در محرم همراه با ارکستر سمفونیک به رهبری علی رهبری پرونده اجرای علمدار بسته شد و من براساس شناختی که از بزرگمرد ایران مرحوم تختی داشتم و می‌دیدم مردم عادی شناخت زیادی از ایشان ندارند احساس کردم کوچک‌ترین کاری که می‌شد برای مرحوم تختی انجام داد این بود که یک پوئم سمفونی برای آقای تختی بنویسیم که ابعاد بزرگ شخصیت ایشان را نشان دهد. چیزی که برای مردم جالب بود این بود که یک نفر از خانواده کشتی که موزیسین هم هست برای ایشان این کار را انجام دهد .

خادم خاطرنشان کرد: این کار پل ارتباطی خوبی بین جامعه ورزش و موزیسین‌ها شد. در کشور ما تختی الگوی خیلی‌هاست و ورزشکاران ما از این طریق با موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی و سمفونی آشنا شدند و این برای خود من خیلی خوشحال‌کننده بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار