بحران بزرگ برای رشته مدال آور ایران در المپیک؛ باقری: کاهش سهمیه وزنه‌برداری در توکیو سیاسی است

تهران (پانا) – وزنه‌برداری ایران برای حضور در المپیک ریو با چالشی جدی مواجه شده است؛ محدودیت سهمیه‌های ایران در توکیو عاملی است که در نتیجه نهایی کاروان ایران تاثیر چشمگیری در روند مدال‌آوری خواهد داشت.

کد مطلب: ۸۱۳۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
بحران بزرگ برای رشته مدال آور ایران در المپیک؛ باقری: کاهش سهمیه وزنه‌برداری در توکیو سیاسی است

دوپینگ در وزنه‌برداری جهان سال‌هاست حرف اول را می‌زند و کمتر رقابتی در عرصه بین‌المللی را می‌توان یافت که یک دوره را بدون نمونه مثبت به پایان برساند. این رشته ورزشی آن‌قدر درگیر مواد نیروزا است که فدراسیون جهانی وادار به واکنشی تند در این ارتباط شد و همین چند وقت پیش در مسابقات جهانی آمریکا 9 کشور که نمونه تست ورزشکارانشان مثبت اعلام شده بود از مسابقات محروم شدند .

البته پیش از این هم در سال‌های 2008 تا 2012 افزایش تعداد نمونه‌های مثبت تست وزنه برداران باعث شد تا کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کند اگر شرایط همین‌طور پیش برود، وزنه‌برداری از المپیک حذف خواهد شد. این تهدید باعث شد کشورهایی که در وزنه‌برداری سابقه موفقی دارند سخت‌گیری را برای مبارزه با دوپینگ افزایش دهند که یکی از این کشورها ایران بود. ایران که در سالهای گذشته بارها اسیر دوپینگ شده است این بار برای فرار از فاجعه، سخت‌گیری‌ها را بیشتر کرد تا یک‌بار دیگر نام ایران در بین دوپینگی‌های جهان دیده نشود.

اما طی روزهای گذشته شوک بزرگی به وزنه‌برداری ایران وارد شد و طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کشورهایی که تست دوپینگ ورزشکاران‌شان بین سال های 2008 تا 2020 بیشتر از ده مورد باشد با کاهش سهمیه برای المپیک توکیو مواجه می‌شوند .

این قانون موجی از ناامیدی را برای وزنه‌برداری ایران به همراه آورد. اگر چه در سه سال اخیر فدراسیون با قدرت تمام در جهت مبارزه با دوپینگ اقداماتی زیادی انجام داده است به گونه‌ای که حتی یکی از افتخارات فدراسیون این بود که ایران بر خلاف رقبایی مانند روسیه توانست جواز حضور در جام جهانی را بدست آورد.

طبق آمار رسمی فدراسیون جهانی سابقه دوپینگ در ایران در سال۲۰۰۹ چهار نمونه، در سال ۲۰۱۳ دو نمونه و سال ۲۰۱۴ چهار نمونه دوپینگ مثبت اعلام شده است. البته در سال 2017 هم در رده نوجوانان تست یک ورزشکار دوپینگی مثبت اعلام شد اما هنوز به صورت رسمی در سایت فدراسیون جهانی ثبت نشده است. با توجه به این شرایط ایران در زمره کشورهایی است که با کاهش سهمیه در المپیک توکیو مواجه شد و تنها دو سهمیه در بخش مردان و دو سهمیه در بخش بانوان به ایران تعلق خواهد گرفت .

این موضوع نگرانی های زیادی نه تنها در دل خانواده ورزش به وجود آورد چرا که وزنه‌برداری از رشته‌های شاخص ایران در المپیک است و همیشه مدال‌آور بوده و حالا با کاهش سهمیه وزنه‌برداران در المپیک ورزش ایران از نظر مدالی با نزول چشم‌گیر روبه‌رو می‌شود .

شرایط به خوبی نشان می دهد که وزنه برداری ایران در المپیک چندان وضعیت خوشایندی ندارد و شاید اگر ایران کرسی در فدراسیون جهانی داشت تصمیماتی که گرفته می‌شد کمتر به ضرر ایران بود. هرچند کمیته بین‌المللی المپیک هم به این موضوع ورود کرده و امکان تغییر یا اعمال نظر در آن بعید می‌رسد. روز گذشته نشست هم‌اندیشی مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون برای کاهش سهمیه المپیک توکیو برگزار شد و حداقل امیدواریم با تصمیم‌گیری و رایزنی این موضوع کمی تعدیل شود تا وزنه‌برداری ایران بتواند در المپیک توکیو حرفی برای گفتن داشته باشد .

کوروش باقری سرمربی اسبق تیم ملی وزنه‌برداری در گفت‌وگو با پانا در رابطه با کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو گفت: به نظرم این مسائل بیشتر جنبه سیاسی دارد و با توجه به ورود کمیته بین‌المللی المپیک آنها به دنبال این هستند که دست کشورهای مدال‌آور در برخی رشته‌ها را محدود کنند. از همین روی چنین قوانینی وضع می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در وزنه‌برداری هم دوپینگ به خوبی بهانه به دست آنها داد، در هر حال با توجه به ورود کمیته بین‌المللی المپیک بعید می‌دانم مذاکرات نتیجه‌بخش باشد. ضمن اینکه کسب دو سهمیه در بخش بانوان با توجه به اینکه این رشته در ایران نوپاست فکر نمی‌کنم محقق شود در هر حال کار وزنه‌برداری در المپیک خیلی سخت شد .

در هر حال آنچه مشخص است این است که باوجود پولادمردانی همچون بهداد سلیمی، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی، سعید علی حسینی که همگی در وزن خود ایدئال هستند چطور این دو سهمیه تقسیم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار