عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

امکان آشفتگی در بازار دارو بر اثر نوسان قیمت ارز

هر گونه افزایش قیمت داروی خاص تخلف بارز محسوب می‌‌شود

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر مابه‌التفاوت نوسانات ارز مبادله‌ای جبران نشود طی ماه‌های آینده در بازار داروی کشور شاهد آشفتگی خواهیم بود.

کد مطلب: ۸۱۳۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
امکان آشفتگی در بازار دارو بر اثر نوسان قیمت ارز

محمدنعیم امینی راد در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز در حوزه سلامت گفت: با توجه به اینکه برای ثبت سفارش دارو از ماه‌ها قبل اقدام می‌شود و داروها با ارز مبادله‌ای خریداری شده است، هر گونه افزایش قیمت دارو به ویژه داروی خاص تخلف بارز محسوب می‌‌شود و وزارت بهداشت باید نسبت به این موضوع ورود جدی‌تری داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر تخلف افزایش قیمت دارو در پی نوسانات نرخ ارز به دست ما رسیده است، گفت: علاوه بر کمیسیون بهداشت مجلس، وزارت بهداشت و سازمان غذا دارو نیز نسبت به افزایش قیمت برخی اقلام دارویی هشدار داده‌اند اما این وظیفه دستگاه نظارتی به ویژه سازمان غذا و دارو است که با متخلفان برخورد کند.

وی افزود: البته هم‌اکنون التهابات بازار ارز به حالت عادی خود بازگشته اما تأثیر آن در برخی از حوزه‌ها از جمله دارو باقی مانده است. نکته مهم این است که با تغییر ارز مبادله‌ای از 3750 به 4200 حتما باید مابه‌التفاوت آن از سوی سازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه دارو پیش‌بینی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به مذاکرات کمیسیون بهداشت با سازمان برنامه و بودجه برای جبران مابه‌التفاوت نوسانات ارز مبادله‌ای در حوزه دارو گفت: مذاکراتی در کمیسیون بهداشت با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت که امیدواریم که این موضوع جبران شود که اگر این‌گونه نشود، شاهد آشتفتگی‌هایی در بازار داروی کشور طی ماه‌های آینده خواهیم بود.

امینی‌فرد در خصوص افزایش قیمت داروهای خاص نیز توضیح داد: عمدتا داروهای خاص تحت پوشش بیمه‌های درمانی هستند و در صورت افزایش غیررسمی قیمت این داروها، اولین مراکزی که صدمه می‌بینند بیمه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دو دوره قبلی دولت، شاهد ثبات نسبی در بازار دارو بوده‌ایم، یادآور شد: البته این به معنای نظارت کامل سازمان غذا و دارو و نبود هیچ‌گونه ضعفی از سوی این ارگان نیست بلکه نابسامانی‌هایی که در دوره‌های گذشته وجود داشت کاهش یافته است که در نتیجه اقدامات انجام شده نیاز به مراقبت دارد تا شاهد بهبود عملکرد حوزه بهداشت و درمان باشیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت نسبت به افزایش غیررسمی قیمت دارو حساسیت لازم را دارد، گفت: معتقدیم مردم هر موضوعی را می‌توانند تحمل کنند اما نابسامانی در عرصه دارو که مستقیم با جان آن‌ها سر و کار دارد را نمی‌توانند تحمل کنند، بنابراین وزارت بهداشت باید با حساسیت بیشتری نسبت به مسایل مربوط به سلامت مردم اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار