در گفت‌و‌گو با پانا

شیخ الاسلام: آن‌هایی که می‌خواستند بشار اسد را ساقط کنند، دیگر بر سر کار نیستند

تهران (پانا) - مشاور سابق وزیر امور خارجه ضمن یادآوری این امر که نه آمریکا، نه غربی‌ها و نه حکومت سعودی راهی به سوریه ندارند به سفر بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان به بریتانیا، آمریکا و فرانسه اشاره کرد و گفت که وی در جریان این سه سفر، هزینه حمله موشکی اخیر به سوریه را پرداخت کرده است.

کد مطلب: ۸۱۳۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
شیخ الاسلام: آن‌هایی که می‌خواستند بشار اسد را ساقط کنند، دیگر بر سر کار نیستند

حسین شیخ‌الاسلام در گفت گو با پانا درباره حملات موشکی سحرگاه دیروز آمریکا و متحدانش به خاک سوریه گفت: «حمله آمریکا و هم پیمانانش به سوریه بر خلاف قوانین بین‌المللی است، البته بنده قوانین بین‌المللی را قبول ندارم زیرا این قوانین را زورمداران دنیا و به نفع زورمداران نوشته‌اند و هیچ کدام از قوانین آن به نفع ملت‌ها نیست.»

وی افزود: «قوانین بین‌المللی را دولت‌ها نوشته‌اند نه ملت‌ها و آن هم نه همه دولتها بلکه تنها توسط دولت‌های زورمدار نوشته شده است و همین نوشته‌ها منشور سازمان ملل متحد را تشکیل داده است.»

سفیر اسبق ایران در سوریه ادامه داد: «به هر حال این حمله مصوبه شورای امنیت نداشته است و نباید قبل از انجام تحقیقات که خود سازمان ملل متحد آن را تصویب کرده و نمایندگان کشورهای متجاوز به سوریه نیز آن حضور داشتند و بر اساس اطلاعات دروغ و تنها با استفاده از زورگویی به سوریه حمله می‌شد. همه این موارد دلیلی بر غیر قانونی بودن این تجاوز است.»

حمله به سوریه تنها غیرنظامی‌ها را تهدید کرد

وی تصریح کرد: « حمله این کشور ها به سوریه تنها غیر نظامی‌ها را تهدید کرده است، حتی اگر در آن مناطق سلاح شیمیایی وجود داشت بمباران کردن آنها بلای جبران ناپذیری بر سر مردم آن منطقه می‌آورد. همه ادعاها درباره دلایل حمله به سوریه دروغ است زیرا این کشور‌ها (آمریکا،‌فرانسه و انگلیس) هیچ‌گاه مخالف استفاده از سلاح شیمیایی نبوده‌اند و بارها همین کشور‌های مدعی، از سلاح شیمیایی در جنگ‌های مختلف علیه ملت‌ها در عراق، فلسطین و جنگ تحمیلی علیه کشورمان استفاده کرده‌اند و همه این سلاح‌های شیمیایی توسط همین گردن‌کلفت‌ها که در جنگ سوریه شرکت دارند ساخته شده است.»

شیخ الاسلام ادامه داد: «آمریکا و متحدانش از این حملات به عنوان ابزاری برای امیدوارکردن تروریست‌ها برای ماندن در غوطه شرقی استفاده کردند و تصور می‌کنم که بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان در سفر اخیر به بریتانیا، آمریکا و فرانسه هزینه این حملات را پرداخت کرد و این کشور‌ها نیز مانند مزدور عمل کردند. همانطور که دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهوری آمریکا رسما اعلام کرده که به ما پول بدهید تا به سوریه حمله کنیم و همین مزدوری خلاف قوانین و قواعد بین‌المللی است.»

وی خاطر نشان کرد: «البته آمریکا همین بهانه استفاده از سلاح کشتار جمعی و سلاح شیمیایی را قبل از حمله به عراق نیز مطرح کرده بود و پس از حمله تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا و بسیاری از مقام‌ها از این اقدام عذرخواهی کرده و گفتند که بر اساس اطلاعات غلط به عراق حمله کرده‌اند. در حمله به سوریه نیز مانند دفعات قبلی عمل می‌کنند.»

مشاور سابق رئیس مجلس در امور بین‌الملل در مورد حمایت سازمان ملل متحد از رویکرد آمریکا و هم‌پیمانانش در حمله به سوریه گفت: «اصلا سازمان مللی وجود ندارد، این سازمان بیشتر سازمان دول است و همانطور که عرض کردم قوانین آن توسط ملت‌ها نوشته نشده بلکه توسط دولت‌ها نوشته شده است و دولت‌های زورگو نظرشان در مورد قوانین را به این سازمان تحمیل کرده‌اند و سازمان ملل متحد ابزاری در دست آنها است و هر قانونی هم که بر خلاف میلشان باشد به سرعت وتو می‌کنند.»

حمله به سوریه موقعیت آمریکا، فرانسه و انگلیس را در میدان عمل این کشور تغییر نمی‌دهد

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «البته این حمله هیچ اثر واقعی در میدان عملی سوریه نخواهد داشت. این حمله حتی تاثیر سیاسی هم ندارد و موقعیت سه متحد غربی را در تصمیم‌گیری در مورد آینده سوریه ارتقا نخواهد داد. غربی‌ها، رژیم صهیونیستی‌، شاهنشاهی سعودی و عرب‌های وابسته به آن موقعیت خود را در این منطقه از دست داده‌اند. اینها همان کسانی هستند که در ابتدا می‌خواستند حکومت سوریه را ساقط کنند اما همه آنهایی که قصد ساقط کردن حکومت سوریه را داشتند اکنون دیگر بر سرکار نیستند و حکومت سوریه و بشار اسد همچنان در جایگاه خود قرار دارد.»

وی تصریح کرد: « زمان آغاز بحران سوریه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و نیکلای سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، ملک عبدلله، پادشاه عربستان و حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر بودند، آنها اکنون کجا هستند؟ هیچکدام بر سر مقام‌هایشان نیستند اما حکومت سوریه همچنان در جایگاه خود قرار دارد. آنها آنقدر در تغییر حکومت سوریه مطمئن بودند که می‌گفتند حکومت سوریه تا دو ماه دیگر سقوط می‌کند اما نتوانستند و هر جنایتی که لازم بود در سوریه انجام دادند تا به هدف خود برسند، خانه غیر نظامی‌ها را بمباران و سلاح شیمیایی استفاده کردند و بسیاری از زیرساخت‌ها را تخریب و چندصد هزار نفر را کشتند و چند میلیون نفر را آواره کردند تا حرفشان تحقق پیدا کند. پس از آن تصمیم گرفتند سوریه را تجزیه کنند و پس از اینکه ارتش سوریه توانست تروریست‌ها را در در حلب شکست دهد این توطئه هم شکست خورد زیرا تنها جایی که می‌توانست غیر از دمشق پایتخت شود حلب بود.»

شیخ الاسلام یادآورشد : «پس از شکست آنها در حلب به طرحی که محمد جواد ظریف. وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد رسیدند که دارای 4 ماده بود؛ آتش‌بس، رسیدگی به آسیب‌دیدگان بحران، گفت‌و‌گو های سوری - سوری و تثبیت حکومت سوریه با توجه به این گفت‌و‌گو‌ها و اینکه مردم سوریه باشند که در مورد آینده خود تصمیم می‌گیرند. بعد از شکست در حلب، ایران، روسیه و ترکیه در نشستی با معارضان سوری در آستانه مورد مسائلی که عریستان و آمریکا آن را غیر ممکن می‌دانستند گفت‌و‌گو کردند. نماینده آمریکا بعدها اجازه پیدا کرد که در این نشست‌ها شرکت کند تا ببیند نتایج نشست‌ها چیست.»

آستانه تجربه موفقی در سوریه بود

به گفته سفیر اسبق ایران در سوریه‌، در آستانه بر اساس اصل کاهش تشنج موضوعات مطرح شد که همان بند اول از طرح 4 ماده‌ای ایران یعنی ‌آتش بس بود که آرام آرام در سوریه به نتیجه رسید. آستانه تجربه موفقی در سوریه بود و کاری کرد که تمام کنفرانس‌های قبل از آن نتوانستند انجام دهند.

وی تصریح کرد: «پس از آن مذاکرات سوچی آغاز شد. اصل این مذاکرات همان گفت‌و‌گوهای سوری- سوری بود و اغلب قبایل سوریه در نشست سوچی شرکت کردند. نمایندگان ایران‌، روسیه‌، ترکیه‌، حکومت سوریه و معارضان نیز در این نشست حضور داشتند اما آمریکا و عربستان امکان حضور در سورچی را پیدا نکردند و به همین دلیل پس از سوچی غوطه شرقی تنها امید آنها برای تهدید دمشق بود.»

شیخ اسلام با اشاره به اینکه پس از آزاد سازی غوطه شرقی امکان تهدید دمشق از سوی آمریکا و عربستان وجود نداشت،‌ افزود: «بنابراین مرحله تثبیت حکومت سوریه آغاز شد و این درحالی بود که آمریکا و متحدانش هیچ نقشی در این مسیر نداشتند. بنابراین این حمله را علیه سوریه ترتیب دادند که اعلام وجود کنند. خود ترامپ در صحبت‌هایش گفت که اجازه نمی‌دهیم ایران و روسیه از شرایط کنونی ایجاد شده در سوریه استفاده کنند اما کور خوانده‌اند نه او و نه غربی‌ها و نه حکومت سعودی را به سوریه راه نمی‌دهیم. آینده سوریه را مردم سوریه تعیین خواهند کرد و ایران نیز از تصمیم مردم سوریه پشتیبانی خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار