معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها نماد توسعه هر جامعه هستند

سمنان (پانا) - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها نماد توسعه و سرمایه هر جامعه هستند.

کد مطلب: ۸۱۳۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه‌ها نماد توسعه هر جامعه هستند

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه کشور بدون دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود، اظهارداشت: بیش از 9 هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می کنند و تولید سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی از فعالیت‌های مهم در دانشگاه‌ها است.

وی مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی را در ایجاد دانشگاه شاداب و پر نشاط موثر دانست و تصریح کرد: در تلاشیم بسترها و زمینه‌های این فعالیت‌ها را در چارچوب قوانین انجمن‌ها و تشکل ‌ها مساعدتر کنیم و از این رو در نشست‌هایی که با مجموعه معاونت های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های کشور داشتیم، بر فراهم سازی این بسترها تاکید ویژه شده است تا شاهد نقش آفرینی و مشارکت بیشتر دانشجویان باشیم.

دانشگاه‌ها با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند؛ اما باید در رفع مشکلات جامعه اقدام کنند.

وی، از دانشگاه به‌عنوان نهاد مؤثر در توسعه هر جامعه یادکرد و افزود: دانشگاه در عین حال خود توسعه‌آفرین است و می توان از دانشگاه به‌عنوان نماد سرمایه یک کشور و در عین حال، سرمایه‌آفرین در شکل‌های مختلف نام برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در نگاه نخست، آنچه در ذهن ما در مأموریت‌های دانشگاه به وجود می‌آید، این است که دانشگاه درصدد تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه است؛ ولی دانشگاه محدود به این مهم نیست بلکه دانشگاه در تولید سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و زبانی اقدام خواهد کرد؛ چون دانشگاه عقل نقاد جامعه است.

غفاری گفت: دانشگاه‌ها با برخورداری از جایگاه هوشیاری و هوشمندی، نقش اساسی در سیر تحولات تاریخی داشته و همواره در صف اول این تحولات قرار دارند.

وی اضافه کرد: در نسل جدید دانشگاه، با دانشگاه مؤثر مواجه هستیم و اگر بخواهیم این مؤثر بودن را تبیین کنیم، می‌گوییم دانشگاهی که با محیط خود تعامل دارد، در این رده قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نسل چهارم دانشگاه می‌گوید دانشگاه مؤثر دانشگاهی است که برای خود مسئولیت اجتماعی را تعریف می‌کند که این مسئولیت اجتماعی هم معطوف به درون و بیرون و محیط دانشگاه است و این نسل باید مأموریت‌گرا و مسأله‌گرا هم باشد.

غفاری ادامه داد: دانشگاه باید در رفع مشکلات و مسائل اقدام کند و این انتظاری است که از دانشگاهیان می‌رود. پیوند جامعه با دانشگاه و دانشگاه با جامعه در مأموریت‌های برنامه دولت قرار دارد و از طریق شبکه ارتباطی تأثیرگذار پیگیری می‌شود.

وی گفت: دانشگاه‌ها به‌رغم اثرگذاری‌ها و نقش‌آفرینی‌ها، با چالش‌های عدیده‌ای هم مواجه هستند و بی‌تردید آنچه در سمنان شاهد هستیم، حاصل زحمات رئیسان سابق با همراهی کسانی است که دانشگاه سمنان را از مدرسه عالی تکنولوژی به این مرحله رسانده‌اند و این مجموعه محدود و کوچک را به دانشگاه جامع ارتقا دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز شاهد درخشش، بهره‌مندی و برخورداری خوبی از دستاوردهای علمی و پژوهشی ارزنده‌ در این دانشگاه در جامعه هستیم و برای نهادی چون دانشگاه سمنان که همواره پویا و بالنده بوده، این آغاز کار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار