جمعه خبر؛ از تعیین تلکیف نرخ دلار تا هزار و یک خبر پیرامون تلگرام

تهران (پانا) - تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

کد مطلب: ۸۱۳۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از تعیین تلکیف نرخ دلار تا هزار و یک خبر پیرامون تلگرام

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از هیجدهم تا بیست و چهارم فروردین ماه، ما شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای همراه با سخنان رئیس جمهوری در روز فناوری هسته‌ای، دیدار برخی مسئولان با رهبر معظم انقلاب و التهاب در بازار ارز همراه بود.

هشدار روحانی به نقض کنندگان برجام

بیستمین روز از نخستین ماه سال 97 همزمان است با سالگرد دوازدهمین سال هسته ای شدن ایران اسلامی، امسال نیز رئیس جمهوری با حضور در این مراسم از 83 دستاورد هسته ای کشورمان رونمایی کرد، دستاوردهایی که به زعم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هر کدام حاصل تلاش و کوشش چندین و چند دانشمند و متخصص هسته ای کشورمان است.

روحانی در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد طی اظهاراتی از همه کسانی که در دوره ها و دولتهای مختلف برای توسعه فناوری هسته ای گام برداشتند، تقدیر و تاکید کرد که در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ملت ایران منطق فنی و حقوقی لازم برای گفت و گو با قدرت ها و تثبیت حق خود را دارد، گفت که قدرت نظامی و دفاعی، قدرت اقتصادی و قدرت فرهنگی را همزمان و برای اقتدار مشروع در منطقه و جهان می خواهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه با روسیه، چین و کشورهای اروپایی در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای همکاری داریم گفت که بعد از برجام، وارد تجارت مواد هسته ای در دنیا شدیم و به دنیا ثابت کردیم بر عهد خود ایستاده ایم اما بسیاری تلاش کردند تا برجام را با دست خودمان تخریب کنیم اما از هوشمندی ملت ما شکست خوردند.

رئیس جمهوری خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرد که بهای نقض عهد در برجام را شما باید بپردازید نه ملت ایران.

روحانی در این مراسم در خصوص تلاش ها برای نقض برجام گفت: میلیاردها دلار هزینه کردند تا ساختمان برجام را بشکنند اما تا امروز مقاوم مانده است و اگر روزی هم به برجام لطمه بزنند، آبروی خود در صحنه جهانی را برده اند.

سفر ظریف به 4 کشور آمریکای جنوبی و آفریقایی

از آغاز دولت دوازدهم وزارت امور خارجه با تغییرات ایجاد شده در چارت خود رسیدگی به امور اقتصادی را بیش از پیش در دستور کار قرار داد، محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا روز یکشنبه 19 فروردین ماه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به‌ چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی سفر کرد.

در این سفر، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه به کشورهای سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا سفر و با مقامات سیاسی، اقتصادی و پارلمانی این کشورها دیدار و گفت و گو کرد.

حضور و سخنرانی در نشست های دوجانبه اقتصادی در کنار سخنرانی در موسسات مطلعاتی این کشورها از جمله برنامه های ظریف در این سفر که با حضور روسا و نمایندگان ده ها شرکت خصوصی و کارآفرینان برتر انجام شد، بود.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (جمعه) بعد از اتمام این دور از سفرهای خود به تهران برگشت.

فتوای رهبری برای جلوگیری از تعرض به حریم خصوصی مردم

جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی نظام با مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن نوروز از جمله اتفاقات خاص هفته بود.

حضرت آبت الله خامنه ای در این دیدار در خصوص مباحث اخیر ایجاد شده مبنی بر جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای تلگرام با ابراز خرسندی از تبدیل مسئله ایجاد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به مطالبه‌ای عمومی به یک مطالبه عمومی، در فتوایی تاریخی گفتند که مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند و تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود.

این اظهار نظر مقام معظم رهبری بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و باعث شد برخی افراد با چشمی مطئمن تر به پیام رسان های داخلی بنگردند.

نکته جالب دیگر این دیدار گفت و گوی خصوص مقام معظم رهبری با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری است که کاربران شبکه های اجتماعی این گفت و گو را با توجه به شرایط اخیر کشور در خصوص مسائل ارزی تعبیر و تفسیر کردند اما مقامات رسمی تا لحظه تنظیم این گزارش چیزی از محتوای این گفت و گو ارائه نکرده اند.

پرخاش نمایندگان به سیف و گلایه شدید هیات دولت

یکی از پر حاشه ترین جلسات علنی مجلس دهم با حضور ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در روز سه‌شنبه 21 فروردین برای بررسی نوسانات بازار ارز رقم خورد، نشستی که مطابق اظهارات نمایندگان قرار بود به صورت غیرعلنی برگزار شود اما به یک باره با تصمیم نمایندگان علنی شد.

علنی شدن بدون اطلاع قبلی نشست بهارستان باعث جا ماندن خبرنگاران شد اما اندک خبرنگارانی پارلمانی حاضر صحنه ای را دیدند که نمونه آن در مجالس هشتم و نهم به مراتب بیش از مجلس دهم بود، نمایندگان عمدتا نزدیک به جناح اصولگرایان با حمله به جایگاه سخنرانی بهارستان مانع از اظهارات سیف شدند.

احد آزادی خواه که از روحانیان مجلس دهم و نزدیکان به جناح اصولگرایان است در کنار سایر دوستان خود نظیر قدیانی سعی در پایین کشیدن سیف و بیرون کردن وی از صحن علنی مجلس کردند.

کنترل اوضاع از دست لاریجانی برای لحظاتی خارج شد و کار به جایی رسید که رئیس مجلس شورای اسلامی با صدای بلند بگوید که اگر تا چند لحظه دیگر نمایندگان جایگاه را خالی نکنند، جلسه را غیر علنی خواهد کرد، همین یک جمله لاریجانی مثال آب روی آتش عمل کرد و نمایندگان از شعارهای «استعفا استعفا» خود علیه رئیس کل بانک مرکزی دست برداشتند و به سمت صندلی های خود حرکت کردند تا جلسه علنی بهارستان به روند سابق بازگردد.

این پرخاش بی سابقه نمایندگان به یکی از اعضا دولت در دوران مجلس دهم بازخوردها و بازتاب های فراوانی را به همراه داشت اما یکی از مهمترین این واکنش ها در جلسه هیات دولت رقم خورد.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان که پس از جلسه روز چهارشنبه 22 فروردین هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، برگه یادداشتی دست‌نوشت به همراه داشت که در آن گزارش برخورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده بود.

در قسمت بالای این دست نوشته آمده است:

« موضوع برخورد نامناسب نمایندگان مجلس با آقای سیف ، رئیس بانک مرکزی در صحن مجلس در روز گذشته مورد بحث قرار گرفت و اعضای دولت به شدت از این موضوع گله داشتند و در خصوص کاهش اقتدار دولت نگران بودند.»

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در روزهای اخیر چه واکنش هایی در این خصوص رسانه ای خواهد شد.

بررسی غیرعلنی بحران آب در خانه ملت

چهارشنبه هفته ای که امروز به انتهایش رسیدیم، مجلس شورای اسلامی با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بدون حضور خبرنگاران و به صورت غیرعلنی مسئله آب و بحران های ناشی اخیر ناشی از آن را مورد بررسی قرار داد.

اکبر رنجبرزاده، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین خصوص و در پاسخ به سوال خبرنگار پانا با این مضمون که چرا خبرنگاران نباید در این نشست حاضر باشند، گفت: «به هرحال موضوعات مطروحه تا آن حدی که لازم باشد رسانه‌ای شود در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد و مابقی مسائل طرح شده در این جلسه چندان نیاز به رسانه‌ای شدن ندارد.»

بر اساس آخرین اخباری که از جزئیات این نشست غیرعلنی به رسانه ها اعلام شده، وزیر نیرو طی اظهاراتی بر لزوم استفاده از تکنولوژی های جدید برای بارورسازی ابرها و افزایش میزان بارش ها در کشورمان تاکید کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در صنعت کشاورزی خواستار کمک مجلس برای توسعه ادوات نوین آبیاری محصولات کشاورزی شده است.

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران و سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در اظهاراتی جداگانه در تشریح جزئیات این نشست غیرعلنی در جمع خبرنگاران خبر از رفع خطر سهمیه بندی آب در تابستان پیشه رو داد.

فراز و فرودهای یک پیام رسان؛ تلگرام فیلتر می شود؟

مسئله فیلتر تلگرام بعد از اعتراضات دی ماه همواره بر سر زبان ها بوده و هست، باز ابتدای سال 97 و باتوجه به نانگذاری سال به نام حمایت از کالاهای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری این مسئله و لزوم جلب توجه مردم به سوی پیام رسان های داخلی بیش از پیش مطرح شده است.

در همین خصوص بیستم فروردین ماه نشستی مشرتک بین اعضای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بهارستان در همین راستا و از زبان وزیر ارتباطات، اظهار کرد : «محمد آذری جهرمی در جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی، گفت که فضای مجازی مراجع مورد اعتماد را دچار تغییر و تحول می‌کند، رمزگذاری‌های نوین در حال شکل‌گیری است که مرجع اعتماد جدیدی را خلق می‌کند. بنابراین نظام‌های اعتماد دچار تحول می‌شوند و نظام‌های اعتماد فعلی را زیر سوال می‌برند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه گفت که تلاش دولت‌ها این است که این رمزگذاری‌ها را بومی و داخلی کنند، این نوع تحولات نیازمند سیاستگذاری است لذا احتیاج به حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی با تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها هستیم.

بعد از این نشست پیامی 200 کاراکتری از قول توییتر مجتبی ذوالنوری، نمیانده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر فیلتر تلگرام ظرف 20 روز آینده دست به دست شد، پیامی جنجالی که واکنش های بسیاری را به همراه داشت اما نتیجه ای جز تکذیب به خود ندید، نماینده اصولگرای مردم قم از پایه و اساس حساب کاربری خود در توییتر را تکذیب و اعلام کرد که هیچ صفحه ای در این پیام رسان فیلتر شده ندارد.

بعد از این تایید و تکذیب، کریمی قدوسی، دیگر نمایده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با اشاره به جزئیات نشست اعضا کمیسیون امنیت ملی با وزیر ارتباطات خبر از فیلترینگ تلگرام در آینده نزدیک داد.

وی در پایگاه اطلاع رسانی خود نوشت که در این نشست نمایندگان اعتراض کردند که چرا به تلگرام اجازه داده شده در ایران این تعداد وسیع کاربر جذب کند در حالی که ما می‌توانستیم از سال‌های قبل فضای رقابتی را بین پیام رسان های داخلی و تلگرام ایجاد کنیم.

نماینده مردم مشهد همچنین متذکر شد: تا چند روز آینده اطلاع رسانی های لازم به مردم صورت می‌گیرد تا بتوانند اطلاعات خود را که در تلگرام دارند جابجا کنند.

کریمی قدوسی گفت: تا پایان فروردین تلگرام فیلتر می‌شود اما با ظرفیت‌های خاصی که بعدا اعلام خواهد شد.

در همین راستا و در حاشیه جلسه هیات دولت سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پانا در مورد فیلتر شدن تلگرام گفت:‌ «هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری انجام نشده است اما مراکز تصمیم‌گیری باید در این تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند و این جلسات بیشتر با نگاه پیگیری و پیامد پیام‌رسان‌های داخلی است و هنوز هیچ تصمیمی برای فیلترینگ تلگرام گرفته نشده است.»

تلگرام نیز بی واکنش نماند و با انتشار تیزری از ظهور فناوری غیرقابل فیلتر خود (بلاک چین) در سال 2018 (سال جاری میلادی) خبر داد.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید سرنوشت تلگرام در ایران چه خواهد شد، آیا با سرنوشتی شبیه به توییتر در فیلترینگ روزگار میگذراند یا با استفاده از بلاک چین به پیام رسانی قدرتمند و غیرقابل فیلترینگ تبدیل خواهد شد.

حضور غافلگیر کننده نماینده پوتین در تهران

در پی حمله اسرائیل به فرودگاه t-4 که با شهادت چند مشاور نظامی ایرانی در سوریه همراه بود به گفته یک مقام مطلع در تهران، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه در جریان سفر اعلام نشده و غیرمنتظره خود به تهران، روز سه‌شنبه 21 فروردین، با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد آخرین تحولات سوریه و همچنین حمله اخیر اسراییل به این کشور و تهدیدات رییس جمهوری آمریکا مبنی بر مداخله نظامی در امور سوریه گفت‌وگویی طولانی و محرمانه ای داشته است.

نماینده ویژه پوتین همچنین در تهران با قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش جزئیاتی در خصوص محتوای این دیدارها رسانه ای نشده است.

د لار تک نرخی شد

در پی التهاب بازار ارز پس از تعطیلات نوروز و افزایش بی سابقه نرخ دلار به 6200 تومان جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری روز 20 فرورین تشکیل شد و در پایان این جلسه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که نرخ دلار از فردا(سه شنبه21 فروردین ماه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان و نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

این اعلام قیمت موجب شد تا از صبح 21 فروردین ماه مردم برای گرفتن دلار 4 هزار و 200 تومانی مقابل صرافی ها صف بکشند که بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که دلار تنها به کسانی داده می شود که شرایط قانونی اخذ آن را دارا هستند.

مسئله التهاب بازار ارز و افزایش بی سابقه قیمت دلار اولین بار نیست که در ایران اتفاق می افتاد اما اعلام تک نرخی شدن ارز موجب شد تا روند کاهشی قیمت سایر ارزها همچون یورو نیز آغاز شود.

قیمت یورو زین پس از اهمیت ویژه ای برخورددار است چرا که بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی پس از اخذ موافقت مقام معظم رهبری قرار است در آینده نزدیک، یورو جایگزین دلار در مبادلات ارزی ایران اسلامی شود.

حضور غیرمنتظره شمخانی در پاستور و یک حاشیه

جلسه هیأت وزیران روز چهارشنبه 22 فروردین ماه در حالی برگزار شد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده مقام معظم رهبری به صورت غیرمنتظره در پاستور و در مقابل دیدگان عکاسان و خبرنگاران حاضر شد.

این حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاستور آن هم یک روز بعد از حضور نماینده ویژه پوتین در تهران و دیدار طولانی محرمانه با شمخانی این سوال را در ذهن ایجاد کرد که آیا این حضور با آن دیدار در ارتباط است یا خیر.

سوالی که خیلی زود از سوی مقامات آگاه در پاستور پاسخ داده شد، مبنع آگاه در نهاد ریاست جمهوری در همین رابطه به خبرنگار پانا گفت که علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاستور برای شرکت در جلسه اقتصادی دولت بوده است و ارتباطی با حضور نماینده پوتین در تهران ندارد.

اهالی پاستور و بهارستان تا 2 هفته دیگر گرد هم می آیند

تاخیر ایجاد شده در برگزاری نشست های میان نمیاندگان مجلس شورای اسلامی با وزرا، معاونان و شخص رئیس جمهوری موسوم به نشست مشترک دولت و مجلس با توجه به برخی مسائل و فاصله های ایجاد شده بین دولت دوازدهم با فراکسیون امید دهمین دوره خانه ملت موجبات ایجاد برخی شائبه ها در افکار عمومی شده بود، شائبه هایی که با رای اعتماد دوباره مجلس نشینان به 3 وزیر استیضاح شده دولت در واپسین روزهای سال 96 کمرنگ تر شد اما تا زمان برگزاری این نشست ادامه خواهد داشت.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در همین راستا و ذر حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پانا گفت که تا دو هفته آینده جلسه مشترک بین مجلس و دولت با میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار