مرمت و احیای قنوات در روستاهای زلزله زده تربت جام

تربت جام (پانا) - مدیرجهاد کشاورزی تربت جام از مرمت و احیاء قنوات در روستاهای زلزله زده خبرداد و گفت: مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از محل اسناد خزانه به قنوات زلزله زده تربت جام اختصاص پیدا کرده است.

کد مطلب: ۸۱۲۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مرمت و احیای قنوات در روستاهای زلزله زده تربت جام

اصغر خوشخو، اظهار کرد: در تربت جام ۱۴۳ رشته قنات دایر است که اغلب در مناطق کوهپایه ای یا کوهستانی قرار دارد اراضی تحت پوشش آبیاری این قنوات بیشتر باغات می باشد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر وکاهش دبی قنوات منجر به خشک شدن حدود ۵۰ درصد باغات منطقه شده است و ضروت دارد که قنوات مرمت و بازسازی شود و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از محل اسناد خزانه به قنوات زلزله زده تربت جام اختصاص پیدا کرده است که این قنوات در بخش مرکزی و پائین جام قرار داشته دارد.

وی در ادامه افزود: مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از محل کمک های فنی اعتباری نیز به قنوات شهرستان اختصاص یافته است که در این خصوص ۱۹ رشته قنات براساس اولویت های فنی تعیین شده در صورت تخصیص کل اعتبار مرمت و بازسازی خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام همچنین به طرح سامانه های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله در تربت جام اشاره کرد وگفت: درخصوص طرح سامانه های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این شهرستان اختصاص یافته است که ۵/۸۶کیلومتر در سطح شهرستان فقط درمنابع آبی خرده مالک که توانائی اجرای سیستم های آبیاری نوین را ندارند درحال اجراست که این بیشترین رقم اختصاصی دراستان است که به تربت جام می باشد.

وی گفت: با اجرای هر کیلومتر لوله از ۵۰هزار مترمکعب هدررفت آب جلوگیری می شود و درمجموع بیش از ۴ میلیون مترمکعب صرف جویی آبی خواهیم داشت.

خوشخو، همچنین به اجرای طرح های سیستم آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت : تاکنون بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان تحت پوشش این سیستم ها قرار گرفته که در سال گذشته یکهزار و ۱۵۰ هکتار اجرا شده است.

وی گفت : هرهکتار ۳ هزار مترمکعب صرفه جویی آب خواهد داشت که به طور متوسط بیش از ۳ میلیون مترمکعب آب سالیانه صرفه جویی آب در پی خواهد داشت.

این مسئول اعلام کرد: حدود ۷ میلیارد تومان جذب اعتبار و هزینه شده است و ۲ هزار هکتار هم تکمیل پرونده و در سال جاری اجرایی خواهد شد و از محل اسناد خزانه اعتبارات ارتقای شاخص های اقتصادی مبلغ ۹۷۰ میلیون تومان برای شهرستان اختصاص یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار