رضا میرکریمی: امسال جشنواره جهانی فجر به 25 هزار دانش‌آموز هدیه می‌دهد

الیور استون میهمان جشنواره جهانی فجر می‌شود

تهران (پانا) - دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از اهداء 4 بلیت سینما به دانش‌آموزان برای تماشای خانوادگی فیلم‌ها خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد
رضا میرکریمی: امسال جشنواره جهانی فجر به 25 هزار دانش‌آموز هدیه می‌دهد

رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امروز چهارشنبه در نشست خبری این جشنواره درخصوص بخش «زنگ هفتم» به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های جنبی جشنواره گفت: زنگ هفتم با هدف افزایش سطح مخاطبان جشنواره به دانش‌آموزان راه‌اندازی شده که طی آن چند پردیس سینمایی 7 فیلم مناسب دانش‌آموزان را ویژه این قشر نمایش خواهند داد.

وی افزود: امسال در این بخش میزبان 25 هزار دانش‌آموز خواهیم بود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه به هدیه دانش‌آموزان شرکت کننده اشاره کرد و گفت: هدیه ای که از طرف جشنواره به دانش‌آموزان داده می‌شود حاوی 4 بلیت سینما برای تماشای خانوادگی فیلم است که دانش‌آموزان بعد از تماشای فیلم می‌توانند تجربه خود از این سفر فرهنگی را بنویسند و در یک مسابقه شرکت کنند.

الیور استون میهمان ایرانی‌ها می‌شود

میرکریمی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص میهمانان امسال جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال الیور استون کارگردان برجسته امریکایی و خالق فیلم‌های «قاتلین بالفطره» و «بهشت و زمین» میهمان جشنواره است.

وی افزود: این کارگردان تمایل دارد که طی جشنواره ورک شاپ‌ها و کلاس‌هایی برای علاقه‌مندان برگزار کند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از ریتی چان، فیلمساز کامبوجی، به عنوان دیگر میهمان خارجی جشنواره سی و ششم یاد کرد.

در بخش پرسش و پاسخ ها، میر کریمی درباره اینکه این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: تعداد اتفاقات و برنامه های جشنواره با هدف طراحی شده است و جشنواره ما تنها جشنواره‌ای نیست که بخش‌های مختلفی دارد و دیگر جشنواره‌های معتبر جهان نیز بخش‌های مختلفی دارد.

میرکریمی افزود: ما تلاش داریم جشنواره‌ای در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و بتوانیم در جهان با وجهه ای فرهنگی حضور یابیم. خارجی‌ها ما را رصد می‌کنند. امسال ما همزمان با 3 جشنواره مهم جهانی چون مسکو و پکن برگزار می‌شویم ولی باز هم مهمانان خارجی حاضر هستند در جشنواره ما حضور یابند.

«به وقت شام» در جشنواره جهانی حضور ندارد

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا نیز اظهار کرد: ما از سرمایه گذار فیلم خواستیم فیلم‌شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی‌توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.

میرکریمی همچنین درباره افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی افزود: من افتخار می‌کنم جشنواره با فیلم خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می‌شود.

می‌خواستیم کلیشه‌های قبلی در طراحی پوستر جشنواره‌ها را بشکنیم

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش دیگری از این نشست درباره پوسترهای بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد: در طراحی پوسترها ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای سال گذشته تا جایی با استقبال رو به رو شد که از برخی پوسترها چندبار چاپ کردیم زیرا مهمانان خارجی می‌خواستند نمونه ای از پوسترها را با خود به کشورهایشان ببرند.

وی افزود: ما می‌خواستیم عادت ها و کلیشه‌های قبلی در طراحی پوستر جشنواره‌ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.


در ادامه این نشست رضا میرکریمی درباره سمتش در سازمان سینمایی به عنوان مشاور بین الملل گفت : مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین الملل سینما از هم جدا نیستند.

وی خبر داد: ما سایتی را طراحی کرده ایم که بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی است. بیش از 4700 فیلم در این سایت معرفی و به مرور تکمیل می شود. رونمایی این سایت را در جشنواره خواهیم داشت که به نوعی imdb سینمای ایران است.

نمی‌توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم

میرکریمی درباره کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به آنها بیان کرد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در 2 دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی‌توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

وی درباره تعامل با رسانه های گفت: حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید. ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از 1500 رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

وی درباره نوسانات دلار و تاثیر بر حضور مهمانان و برنامه ها همچنین مساله حمایت از همه طیف فیلمسازان گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو به رو نیستیم و امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال‌های بعد نرسد.

وی درباره بخش دوم سوال بیان کرد: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می‌خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.
رضا میرکریمی در خصوص کشورهای شرکت کننده در جشنواره جهانی فجر گفت:‌ علیرغم اینکه مرز جغرافیایی خاصی را برای جشنواره قائل نیستیم ،‌کشورها و فیلمسازانی که هم خانواده فرهنگ ایرانی هستند و کشورها و فیلمسازانی که هم آئین ما و هم آرمان کشور ما هستند مورد توجه ویژه قرار داشتند.


به دنبال دوستیابی برای سینمای ایران هستیم


وی توضیح داد:‌برای سینمای ایران دنبال دوستیابی در همه دنیا هستیم. پتانسیل بالای سینمای ایران کمتر مورد استفاده قرارگرفته و می تواند خدمات شایان توجهی به اطراف خود ارائه دهد.
دبیر جشنواره در خصوص رویکرد جدید جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:‌ ایجاد فضای حرفه ای برای آشنایی و تبادل تجربیات هنری ،‌سینمای ایران با سینمای منطقه و جهان ،‌برخورداری از جایگاه برتر فرهنگی در خاورمیانه و آسیای میانه در کوتاه مدت و قاره اسیا در بلندمدت از رویکردهای جشنواره به شمار می آید. همچنین شناسایی و معرفی آثار سینمای جهان که با مضامین و مکتب اخلاقگرا ،‌ خانواده محور و دین بنیان سینمای ایران هم خانواده باشند از دیگر اهداف این رویداد فرهنگی است. افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه ایران در تماس با تجربیات و دغدغه های ملل جهان و ایجاد فرصت مطالعاتی برای پژوهشگران علوم انسانی در کشور از جمله این اهداف هستند.
میرکریمی رضایتمندی مخاطبان از برگزاری جشنواره طی دو سال اخیر را از عواملی دانست که برگزاری جشنواره را برای مسئولان آن اسانتر و مسئولیت آنها را سنگین تر کرده است.


جشنواره جهانی فیلم فجر در دنیا صاحب شناسنامه شد


وی در خصوص مزیت های استقلال جشنواره جهانی از جشنواره فیلم فجر گفت:‌هزینه های ما برای ملاقاتهای حرفه ای پایین آمده است و امروز جشنواره ما در دنیا صاحب شناسنامه شده و این افتخاری است که با زحمت همه کسانی که برای جشنواره تلاش کرده اند اتفاق افتاده است.


از امسال شرکت در جشنواره رایگان نیست


دبیر جشنواره اعلام کرد: امسال برای اولین بار برای ثبت نام فیلم ها در جشنواره مبلغی را در نظر گرفتیم و از همین طریق بیش از یک هزارو 600 فیلم ثبت نام کرده اند. مبلغ ثبت نام برای هر فیلم بلند 20 دلار بوده است . این نشان می دهد اشتیاق برای شرکت در جشنواره ما بالا است.
300 مهمان خارجی از 78 کشور جهان به ایران می آیند.
میرکریمی از ورود 300 مهمان خارجی از 78 کشور جهان طی روزهای جشنواره خبر داد و گفت: 55 نفر متعلق به بخش دارالفنون هستند. 80 نفر میهمان بازار و حدود 170 نفر از کارگردان ها ، هنرمندان و مدرسان سینما جزو این مهمانان هستند.
وی با اشاره به بخش دارالفنون به عنوان اردوی استعدادیابی با حضور فیلمسازان جوان ایران ،‌منطقه و جهان گفت: امسال 55 دانشجو از 31 کشور از بین 98 متقاضی از 50 کشور در این بخش حضور دارند و در کنار انها 55 دانشجوی ایرانی در این بخش شرکت می کنند.

2 هزار فیلم در جشنواره شرکت کردند


دبیر جشنواره جهانی فجر با اشاره به اینکه 2 هزار فیلم اعم از کوتاه و بلند در جشنواره امسال شرکت کرده اند افزود: 120 فیلم از 54 کشور پذیرفته شده اند . فیلم های پذیرفته شده دارای ویژگیهایی از جمله تنوع موضوع و رعایت پسند مخاطب هستند .
وی ضمن اشاره به بخشهای اصلی و جنبی جشنواره گفت: نمایش ویژه ما به بهترین فیلمهای سال هر کشور اختصاص یافته است که فرصتی مطالعاتی برای تماشاگران حرفه ای به شمار می رود.
میرکریمی افزود: در بخش فانوس خیال هم نمایندگانی از ژانرهای مختلف حضور دارند. بخش زیتونهای زخمی که سال گذشته به منطقه سوریه می پرداخت ،‌ پس از اعلام دولت امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ،‌ امسال گسترده تر شده و به مسائل مختلف جهان اسلام از جمله فلسطین می پردازد. 2 فیلم از مناطق یمن و میانمار نیز در این بخش رونمایی می شوند.
وی درباره بخش بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر و دلیل عدم حضور سینماگران مطرح در جشنواره گفت: ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند. ما باید جشنواره ای کارآمد و با برنامه های متنوع برگزار کنیم تا سینماگران متمایل به شرکت در جشنواره باشند.
میرکریمی در ادامه درباره بخش دارالفنون اظهار کرد: ما بعد از چند ماه که متن های آنها رسید و تایید شد حمایت مالی خودمان را انجام دادیم چون برگزیده ها در کشورهای مختلف هستند و ما پول آنها را پرداختیم.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سوال یکی از خبرنگاران که خواستار کم کردن تعداد کارت های جشنواره بود، گفت: ما نمی توانیم درخواست های رسانه ها را بی پاسخ بگذاریم و همچنین ما با علاقمندانی رو به رو هستیم که می خواهند از فیلم ها و برنامه ها ماستفاده کنند و باید تا حد امکان به این درخواست ها پاسخ بدهیم.

کثیریان مدیر رسانه جشنواره به سابقه گذشته اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته سالنی را ویژه اهالی رسانه داشتیم که بعضا پر نمی شد و تجربه خوبی نبود.

سیف الله صمدیان از مدیران جشنواره نیز در این باره گفت: در جشنواره کن صبح زود برای خبرنگاران نمایش فیلم می گذارند و شاید بشود از سال های آینده سانسی در صبح زود شما بیایید و فیلم ببینید.
میرکریمی همچنین درباره چگونگی انتخاب فیلم هایی که بعضا در جشنواره ملی فیلم فجر رد شده و در جشنواره جهانی پذیرفته می شوند؛ گفت: هر دو جشنواره شورای سیاستگذاری جدا دارند ولی رییس هر دو آقای حیدریان است.

وی افزود: اگر فیلمی در جشنواره ملی فیلم فجر رد می شود یعنی در رقابت آثار رسیده به آن جشنواره پذیرفته نشده اند ولی اینجا شرایط رقابت فرق دارد و فیلم ها در رقابتی دیگر و با آثاری متفاوت مواجه هستند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره هزینه های جشنواره بیان کرد: ما هزینه را 8 میلیارد اعلام کرده بودیم و حالا شما محاسبه کنید برگزاری جشنواره با این حجم برنامه ها و مهمان ها و خرید حق پخش فیلم ها و تدارک چنین رویدادی جهانی چقدر هزینه دارد و آیا دیگر چیزی برای دستمزد مدیران من ماند. ضمن اینکه هزینه و فایده توسط سیاستگذاری کلان کشور سنجیده می شود که این رویداد در چه حوزه هایی می تواند به کشور کمک کند و هزینه های دیپلماسی عمومی کشور را کاهش دهد.

میرکریمی درباره مساله ممیزی فیلم های خارجی و رضایت صاحبان آثار بود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم هایشان می بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی های مدنظرمان انجام می گیرد.

وی افزود: این مساله ممیزی که انقدر در ایران به آن تاکید می کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مساله را می دانند. نماینده فیاپ که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

نمایش فیلم اصغر فرهادی در جشنواره جهانی فیلم فجر موضع دیگر نشست بود که میرکریمی در این باره گفت: ما صحبت کردیم ولی گفته شد فیلم ایشان به زمان نمایش در جشنواره ما نمی رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار