عضو شورای شهر تهران: 42درصد از منابع مالی 6 ماهه اول سال گذشته از وام تأمین شده است

تهران (پانا) - خزانه دار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در شش ماه نخست سال 96 در بخش منابع حاصل از دارائی های مالی شاهد وابستگی شهرداری به وام و منابع استقراضی هستیم به نحوی که 42 درصد منابع شش ماهه نخست اداره شهر و شهرداری از این محل تامین شده است، گفت: عملکرد در بخش هزینه ها نشان می دهد شهرداری برای اداره شهر دست به استقراض زده اما این استقراض در مسیر توسعه شهر مصرف نشده است.

کد مطلب: ۸۱۲۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
عضو شورای شهر تهران: 42درصد از منابع مالی 6 ماهه اول سال گذشته از وام تأمین شده است

سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه گزارش درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شش ماهه نخست سال 1396) اظهار کرد: شورای پنجم و شهردار منتخب از شهریور ماه آغاز بکار نموده و بخش عمده این گزارش (بالغ بر 5 ماه ) به عملکرد شهردار پیشین است.

وی در ارزیابی کلی، گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی شش ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 89هزار و 500 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در شش ماهه نخست 1396 شهرداری تهران توانست با تحقق 73 درصد منابع، مبلغ 65هزار و676 میلیارد ریال را تحصیل و مبلغ 79هزار262 میلیارد ریال هزینه کند. تحقق 73 درصد منابع و 89 درصد مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شهرداری آنچنان که باید در مسیر انضباط و اجرای دقیق بودجه تلاشی نکرده و این روند نمونه ای است از آنچه در 12 سال گذشته بر منابع و مصارف شهرداری گذشته است.

خزانه دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد درآمد نیز اعلام کرد: در بخش عملکرد منابع در شش ماهه نخست شهرداری تهران با کسری عملکردی 23هزار824 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده است، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش درآمدها است،در حالی که شهرداری مکلف به تامین 39 درصد منابع از این محل بوده، ما شاهدیم تنها توانسته است مبلغ 14هزار841 میلیارد ریال معادل 23 درصد از منابع شش ماهه نخست خود را از محل درآمدها تامین کند وما با کسری عملکرد 17 درصدی در این بخش مواجه بوده ایم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بخش منابع حاصل از واگذاری دارائی های سرمایه ای که عمدتا به عوارض تغییر کاربری،واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است، شاهد عملکرد 25هزار547 میلیارد ریالی هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد 8 درصدی مواجه بوده است، افزود: در بخش منابع حاصل از دارائی های مالی ما شاهد وابستگی شهرداری به وام و منابع استقراضی هستیم به نحوی که 42 درصد منابع شش ماهه نخست اداره شهر و شهرداری از این محل تامین شده است. شهرداری در این بخش با مازاد عملکرد29 درصدی نسبت به مصوب روند غیر قابل انکاری از اداره مبتنی بر استقراض را ثبت کرده و عملکرد 27هزارو 550 میلیارد ریالی ثبت شده در شش ماهه نخست سند غیر قابل انکاری بر این مساله است.

این عضو شورای شهر تهران درباره بخش عملکرد هزینه شش ماه سال 96، گفت: این در بخش شهرداری تهران با کسری عملکردی 10هزارو 238 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه است، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارائی های سرمایه ای یعنی پروژه ها و هزینه های توسعه شهر است، در حالی که شهرداری مکلف به هزینه 44 درصد منابع در این محل بوده، ما شاهدیم تنها مبلغ 22هزارو 814 میلیارد ریال معادل 29درصد از منابع را در بخش تملک دارائی های سرمایه ای هزینه کرده وما با کسری عملکرد 15 درصدی در این بخش مواجه بوده ایم،این بدان معناست که علی رغم آنکه شهرداری برای اداره شهر و شهرداری برای تامین منابع مالی خود دست به استقراض زده اما این استقراض در مسیر توسعه شهر مصرف نشده است.

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: در بخش مصارف هزینه ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری اختصاص می یابد شاهد عملکرد 29هزار739 میلیارد ریال هستیم که 38 درصد کل مصارف شهرداری در شش ماهه نخست سال 1396 را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف تملک دارائی های سرمایه ای یا همان هزینه های توسعه شهر و اجرای پروژه های عمرانی ما شاهد عملکرد 22هزارو 814 میلیارد ریالی شهرداری هستیم که در مقایسه سرانگشتی با مصارف هزینه ای طی همین دوره در می یابیم که مدیران وقت شهرداری برای توسعه و عمران شهر 6هزار و925 میلیارد ریال کمتر از هزینه های جاری خرج کرده اند، این اعداد روشنگر حقایق تلخی هستند که ماههای پایانی دوره فعالیت مدیران پیشین شهرداری در سال 1396 را روایت می کنند.

رسولی با بیان اینکه در بخش مصارف تملک دارائی های مالی یا همان هزینه های بازپرداخت وام ها،تسهیلات و دیون ما شاهد عملکرد 26هزار و709 میلیارد ریالی بوده ایم، تاکید کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی شش ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 89هزار500 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در شش ماهه نخست سال 1396 شهرداری تهران توانست با تحقق 73 درصد منابع ،مبلغ 65.676 میلیارد ریال را تحصیل و مبلغ 79.262 میلیارد ریال هزینه کند.

وی ادامه داد: تحقق 73 درصد منابع و 89 درصد مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شهرداری در شش ماهه نخست مسیر مبتنی بر تعادل و انظباط مالی و بودجه ای طی نکرده است ، بر همین اساس ما در تفاضل منابع و مصارف شش ماهه شاهد 13هزا رو 586 میلیارد اختلاف مصارف مازاد بر منابع هستیم و این مازاد مصارف ثبت شده نسبت به منابع در حالی رخ داده است که شهرداری در شش ماهه نخست 42 درصد منابع یعنی معادل 27هزار و 550 میلیارد ریال از محل منابع حاصل از دارائی های مالی ( وام و...) تامین شده بوده است.

رسولی ابراز امیدواری کرد روند گزارش دهی حسابهای درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می گذرد آگاه سازد و این آگاهی زمینه ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم سازد.

وی گفت: اصحاب رسانه، نخبگان و صاحب نظران را به بررسی روند شش ماهه نخست سال 1396 با دوره عملکرد شورای پنجم و شهردار منتخبمان جناب آقای دکتر نجفی دعوت می کنم تا از طریق مقایسه گزارشات نسبت به روشنگری و شفاف سازی روندی که آغاز شده و تداوم آن کمک کنند. در دوره مدیریت آقای نجفی 4 گزارش درآمد،هزینه را به سمع و نظر شهروندان رسانده ایم که بررسی این روند با عملکرد شورای چهارم نیز می تواند مبین و روشنگر بسیاری از مسائل باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار