اعزام سومین گروه روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منطقه زلزله زده کرمانشاه

شیراز (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اعزام سومین گروه روانشناسان این دانشگاه به منطقه زلزله زده کرمانشاه خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۲۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اعزام سومین گروه روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منطقه زلزله زده کرمانشاه

دکتر عبدالرسول همتی گفت: ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست و حوادث و بلایا می توانند تنش روانی قابل توجهی برای بازماندگان ایجاد کنند و عوارض روانی جدی و دیر پایی را باقی می گذارند، این حوادث در مدت زمان کوتاهی می گذرند، اما تاثیری که بر روی زندگی افراد می گذارند، طولانی مدت است .
او هدف از آموزش حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه را راهنمایی و آشنایی با مداخلات روانی اجتماعی پیش، حین و پس از حادثه و آشنایی با عوارض ناشی از حوادث طبیعی، غیر طبیعی و واکنش هایی عنوان کرد که افراد پس از حادثه نشان می دهند .
دکتر همتی با بیان این مطلب که گروه های آسیب پذیر از جمله کودکان، زنان و سالمندان، در شرایط بحران در معرض خطر بیشتری قرار دارند، تاکید کرد: از این رو شناسایی و مداخله روانی اجتماعی برای این گروه ها از اولویت بیشتری برخوردار است .
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه مداخلات روانی اجتماعی برای افراد آسیب دیده، پس از غربالگری به صورت گروهی، از سوی تیم های سلامت روان انجام می شود، اضافه کرد: باید پیگیری برای افراد آسیب دیده به مدت 6 ماه تا یک سال بر اساس نیاز آن ها انجام شود .
دکتر "همتی" یادآور شد: بر همین اساس، سومین گروه از روانشناسان دوره دیده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در چهار تیم دو نفره برای انجام مداخلات روانی اجتماعی از نوزدهم فروردین سال جاری به مدت دو هفته به مناطق زلزله زده کرمانشاه، اعزام شدند .
در ادامه، مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: در جریان بلایای طبیعی و حو ادث ناگهانی جمعی، آسیب های روانی وارده به افراد، مانند یک کوه عظیم یخ است که قسمت زیادی از آن، زیر آب قرار دارد و دیده نمی شود .
دکتر "علی باصری" افزود: مرگ و آسیب جسمانی در بخش های بیرونی آب قرار گرفته، اما معلولیت و عواقب روحی و روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می ماند، بدنه اصلی این کوه یخ را تشکیل می دهد و در بیشتر مواقع، مورد غفلت قرار می گیرد .
او توضیح داد: این زخم های روانی گرچه پنهان هستند، ولی موجب رنج، ناتوانی، افت عملکرد بسیاری از انسان ها می شوند .
دکتر باصری ادامه داد: این حوادث علاوه بر خسارت های مستقیم مانند مرگ و میر، آسیب های جسمی و اقتصادی که توجه همه همگان را به خود جلب می‌کند، خسارت های غیرمستقیمی نیز به همراه دارند .
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه،تاکید کرد: پیامدهای روانی و اجتماعی حوادث و بلایا، از جمله این خسارت های غیرمستقیم است که بخش بسیاری از جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند .
او یادآور شد: بخشی از پیامدهای روانی و اجتماعی، در دوره زمانی طولانی‌تری پس از وقوع حادثه و در اکثر مواقع به صورت خزنده و در لایه‌های پنهان جامعه بروز می‌کنند و سلامت و کیفیت زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند .
دکتر باصری اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف شناسایی بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، آموزش شیوه های مدیریت استرس، کاهش نشانه های استرس، پیشگیری از پیشرفت نشانه های بیماری اقدام به اعزام سومین تیم روانشناس به مناطق زلزله زده کرمانشاه کرد .
او در پایان، در رابطه با اهداف دیگر دانشگاه گفت: تقویت مهارت های اجتماعی بازماندگان، افزایش توان انطباق و سازگاری بازماندگان، خودیاری و بازسازی جامعه و در مجموع، ارتقای سلامت روان بازماندگان زلزله، از دیگر کارهایی است که در این زمینه انجام شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار