پانا گزارش می‌دهد:

تاثیر نرخ دلار بر بازار لپ تاپ و موبایل

خبرگزاری پانا: این روزها آشفتگی بازار دلار به بازارهای دیگر نیز کشیده شده است به طوری که بازار لپ تاپ و موبایل در نوعی سردرگمی به سر می برد و اندک فروشندگان موجود نیز فقط حاضر به فروش کالای خود به نرخ دلار هستند.

کد مطلب: ۸۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، آشفته بازار ارز در 2 هفته گذشته همه را به ستوه آورده، از سران سه قوه گرفته تا کارگران ساختمانی، همه به اتفاق معتقدند که نوسان نرخ دلار زندگی را برای مردم سخت کرده است.

اتباع خارجی هم کم کم به فکر آن افتاده اند که ایران دیگر جای کارکردن و کسب درآمد نیست، حتی اتباع افغانی که روزی ایران را بهشت کاری می دانستند امروز دیگر امیدی به کار در ایران ندارند.

نوسان نرخ دلار بازارهای بسیاری را با خود همسو کرده و نرخ کالاهای زیادی روزانه بر اساس این ارز تعیین می شود. بازار موبایل و لپ تاپ از مهمترین بازارهایی است که با نرخ ارز به صورت لحظه ای تغییر می کند.

یکی از فروشندگان لپ تاپ مجتمع پایتخت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا علت قیمت نداشتن محصولات را نوسان نرخ ارز دانست؛ اگر لپ تاپ بخواهید تا لحظه صدور فاکتور قیمت قطعی به شما داده نمی شود، مگر آنکه تصمیم جدی برای خرید داشته باشید در این صورت فروشنده با چند تماس با بازار، نرخ دلار را دریافت و سپس نرخ قطعی فروش در آن لحظهر ا اعلام می کند.

اگر تنها 30 دقیقه در خرید درنگ کنید، فاکتور جدید با نرخ جدید دلار برایتان صادر می شود.

بازار موبایل نیز از این قاعده مثتثنی نیست، برای خرید هر نوع گوشی تلفن همراه اول باید از نرخ دلار مطمئن شوید که آیا با قیمت امروز توان خرید گوشی مورد نظر خود را دارید. به گفته یکی از فروشندگان تلفن همراه، سود آنها اکنون به دلیل کاهش فروش به شدت افت داشته و از طرفی به نرخ دلار که حساب کنیم روزانه کل مغازه 70 دلار درآمد دارد که نیمی از آن برای اجاره مکان هزینه می شود، به عبارت دیگر یک مغازه فروش موبایل که 2 نفر در آن کار می کنند 35 دلار درآمد دارد که باید حقوق کارکنان نیز از آن پرداخت شود.

در بازار ناصر خسرو نیز دیگر دارو کمیاب شده است، البته نه به این معنا که در دست دلالان دارو وجود ندارد، بلکه دارو را به قیمت دلار امروز نمی فروشند، به گفته یکی از دلالان دارو که جلوی متروی امام خمینی بازاریابی می کرد، قیمت دلار را 4 هزار تومان می دانست؛ می گفت امروز نخرید، فردا باید گرانتر بخرید.

بازار کالاهای وارداتی آشفته است و این را مدیران اقتصادی به خوبی می دانند؛ رییس جمهور روز گذشته جبهه خود را خالی از همکاری سایر عناصر تاثیر گذار بر بازار دانست؛ احمدی نژاد با طرح این مساله که در شرایط خوشی همه در کنار دولت هستند ، گفت: چرا امروز همه در صف مقابل دولت ایستاده اند و آیا تنظیم بازار ارز تنها وظیفه دولت است، در شرایطی که وارد کردن ارز به کشور دشوار است آیا زمان همکاری همه مسوولین برای پیشبرد اهداف نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار