سیده مریم ترابی*

خانواده و مدرسه دو کانون تبلیغ کالای ایرانی

تحقق حمایت از کالای ایرانی باید در باور تک تک افراد جامعه نهادینه شود به گونه ای که عموم مردم به این باور دست یابند که حمایت از کالای ایرانی لازمه دستیابی به قدرت ملی و پیشرفت اقتصادی است.

کد مطلب: ۸۱۲۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد

نام سال 97 ، «حمایت از کالای ایرانی» توسط رهبرمعظم انقلاب انتخاب شد و این شاید امتحانی بزرگ برای ایرانیان باشد چرا که مردمی که سالها برای ایستادگی و استقلال تلاش کرده اند و خون های زیادی را داده اند امروز فراموش کرده اند که باری دیگر استقلال آنها در سایه مصرف کالاهای خارجی از بین رفته است و نیازمند عزم جدی برای "نه به کالای خارجی" هستند .
اینجا میدان دیگری برای رزم است چرا که عمدتا کالاهای خارجی در شرایط قاچاق وارد کشور می شوند و قاچاق کالا طی سال های اخیر بزرگترین ضربه را به تولید ملی ایران وارد کرده است .
تولید ملی در واقع اصطلاحی در علم اقتصاد است که به ارزش پولی همهٔ کالاها و خدماتی که در دورهٔ معینی، معمولاً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می‌شود ، تولید ملی را بسته به اینکه هزینه‌های تولید از آن کم شده یا نه می‌توان به دو زیرشاخه تولید خالص ملی و تولید ناخالص ملی تقسیم کرد .
با این مقدمه و تعریف از تولید ملی، میتوان رفاه اقتصادی جامعه را وابسته به میزان تولید و درآمد سرانه دانست و به عبارت ساده تر اگر تولید ملی افزایش داشته باشد میزان رفاه در اجتماع نیز افزایش پیدا می کند، به علاوه شاخص‌هایی چون بیکاری و فقر نیز عموما تحت تاثیر تولید و رشد اقتصادی قرار دارند، به نحوی که رشد اقتصادی بالاتر، در بلندمدت به کاهش نرخ بیکاری و سطح فقر می‌انجامد .
در واقع رفاه مردم یک کشور متاثر از تولید ناخالص داخلی و میزان جمعیت آن کشور است که در تولید ناخالص داخلی سرانه منعکس می‌شود به طوریکه میزان رفاه و برخورداری مردم یک کشور، صرفا به واسطه تولید ناخالص داخلی تعیین نمی‌شود، بلکه یک شاخص بهتر، تولید ناخالص داخلی سرانه است که میزان تولید به وسیله هر نفر را به صورت سرانه نشان می‌دهد .
یک سوال مهم این است که عملکرد اقتصاد ایران در مورد شاخص تولید ناخالص داخلی، تولید ناخالص داخلی سرانه و رشد اقتصادی به لحاظ تاریخی چگونه بوده است؟
در بررسی های انجام شده توسط بانک مرکزی ایران (1) از سالهای 68 تا کنون تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی سرانه روبه افزایش بوده است اما شاید نکته حایز اهمیت شیب ملایم افزایش این رشد بوده به گونه ای که به نظر می رسد در جریان این پیشرفت موانعی وجود داشته که همواره مانع از رشد سریع می شده است و شاید یکی از آن موانع همان قاچاق کالا بوده است .
اما با توجه به نکات مطرح شده و ارتباط تولید ملی با فقر، بیکاری و وضعیت اجتماعی مردم، بررسی روند پیشرفت و رشد در کشورهای پیشرفته ای چون کره جنوبی، ژاپن و چین نیز نشان می دهد که آنها از خودشان شروع کرده اند به طوریکه کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند و در کره عموم مردم با مفاهیم «تعاملات خارجی» و «اقتصاد جهانی» و «صادرات بیشتر» آشنا هستند و مردم این کشور در ابتدای دوره تولید تلویزیون های رنگی، خود از تلویزیون های سیاه و سفید استفاده می کردند تا بتوانند تلویزیون های رنگی بیشتری صادر کنند .
و یا وقتی به جریان پیشرفت در آلمان نگاه می کنیم می بینیم در جریان بحران مالی 2008 غرب که آمریکا و اروپای غربی با مشکلات اقتصادی جدی رو به رو شدند، آلمان تنها کشوری بود که دچار دگردیسی شدید مانند سایر کشورهای غربی نشد. شرکت های آلمانی که به دلیل کاهش تقاضا بیکار شده بودند، به جای اخراج کارکنان و کارگران خود، آنها را به دوره های آموزشی اعزام کردند و در واقع به جای کار و تولید، به ازای آموزش و ارتقای مهارت به کارکنان خود حقوق پرداخت می کردند چرا که با توجه به اهمیت کم و کیف تولید ملی به عنوان مهم ترین رکن در افزایش قدرت اقتصادی، در اقتصاد مقاومتی عنصر تولید ملی به عنوان یک رکن اساسی در مرکز همه برنامه ها قرار می گیرد و همه راهبردها، سیاست ها، برنامه ها و طرح ها در تناسب با آن طراحی می شوند و یکی از کشورهایی که به این رکن اساسی یعنی تقویت تولید ملی به هر نحو ممکن در تاریخ پیشرفت اقتصادی خود توجه جدی کرده، آلمان است .
کشور آلمان با حدود 3900 میلیارد دلار تولید ملی، در جایگاه چهارم اقتصاد جهان قرار دارد. این کشور بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد در اروپا و منطقه یورو محسوب می شود و توانسته در پیشرفت اقتصادی گوی سبقت را از رقبای خود در اروپا برباید .

اما اگر بخواهیم تولید ملی در کشور خود را به خوبی دنبال کنیم به بُعد دیگر ماجرا یعنی حمایت از کالای ایرانی می رسیم که حمایت عموم ملت از تولیدات داخل باعث افزایش تولید ملی و تعطیل نشدن کارخانجات و ورود آنها به بازار رقابتی در دنیا می شود .
بر اساس آمار گمرک‌های جهان (1 ( کشور ایران در زمینه ورود کالای قاچاق یکی از کشورهای پیشرو است و آنچه می تواند ریشه قاچاق را در کشور بخشکاند فرهنگ سازی استفاده از کالای داخلی و حمایت از تولید و کارگر ایرانی است .
عموم مردم باید به این باور برسند که رفاه اقتصادی اجتماع، پیشرفت اقتصادی ملت ، دولت و کاهش نرخ فقر و بیکاری همه باهم زنجیره ای هستند که استفاده و حمایت از کالای ایرانی می تواند در مرکز قرار گیرد و این زنجیره را به یک حلقه تبدیل کند که ما را به جایگاهی برساند که با افتخار در دنیا به ایرانی بودن خود ببالیم و خود را مصرف کننده سایر کشورها ندانیم .

مسلم است همانگونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مرسوم است لازم نیست هر آنچه در کشور مصرف می شود را در داخل تولید کرد زیرا برخی از مصنوعات را می توان در چرخه بده بستان های جهانی وارد و به ازای آن مصنوعات داخل را صادر کرد و وضعیت فعلی شاید به مثابه آن است که با یک دست چند هندوانه برداشته شده و تمرکز بر روی تولیداتی که قدرت ما در آن بیشتر است شاید در دستیابی به کیفیت و قدرت مطلوب زودتر حاصل شود.
آغاز راه سخت است اما مدتهاست تولیدات داخلی شکل گرفته و در واقع چرخ تولید به حرکت درآمده است و بسیاری از مایحتاج ما نمونه وطنی دارند و اما حلقه مفقوده حمایت از کالاهای داخلی عدم تبلیغات مناسب چه در سطح شهر ها و چه از رسانه هاست و شرکت های داخلی که محصولات خود را با کیفیت مناسبی تولید می کنند به دلیل نداشتنن تبلیغات و عرضه نامناسب از داشتن مشتری های داخلی در حد مقبول محروم هستند .
در واقع علاوه بر تبلیغات مناسب استفاده و حمایت از کالای تولید داخل نیازمند فرهنگسازی است و شروع فرهنگسازی می تواند از درون اجتماع، خانواده و مدرسه باشد و نکته مهم این است که هرشخص در هرجایگاهی باید نسبت به این امر حساسیت و تعصب داشته باشد و خود را موظف به تشویق اطرافیان به خرید کالاهای با کیفیت تولید داخل کند .
مدرسه و خانواده دو کانون ابتدایی اما مهم و تاثیرگذار در جامعه هستند که با ترویج و تبلیغ استفاده از کالاهای ایرانی و ساخت داخل در این دو نهاد مسیر هموارتر خواهد شد و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در اجتماع نهادینه می شود.
در انتها آنچه نباید فراموش کرد عزم جدی مسئولین در مسدود کردن مبادی ورود کالاهای بی کیفیت و هر آنچه که اکنون در جامعه می بینیم ، است زیرا با گذری در معابر و فروشگاه های ارزان فروش تمام آنچه را می بینیم کالاهای بی کیفیت و بنجل خارجی (اغلب چینی ) است که تمامی آنها در داخل نیز تولید می شود .


(1) از نوشتن آمار و ارقام خودداری شده است چرا که هدف اصلی یادداشت آگاه سازی عمومی بوده و نه ارائه عملکرد نهادی خاص .

* مسئول خبرگزاری پانا در استان فارس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار