تکذیب ادعای عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس

معاون پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش: آموزش و پرورش مانند دانشگاه‌ها نیازمند یک قانون اداری - مالی خاص است

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادعای یکی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه درباره حضور نیافتن نماینده‌ای از آموزش و پرورش در کمیسیون‌های تخصصی برای پیگیری حقوق و مطالبات فرهنگیان را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۸۱۱۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش: آموزش و پرورش مانند دانشگاه‌ها نیازمند یک قانون اداری - مالی خاص است

علی الهیارترکمن در نشست خبری صبح امروز که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه سال گذشته سال متفاوتی برای آموزش و پرورش بود که آغاز به کار دولت دوازدهم و تغییر وزیر آموزش و پرورش از جمله اتفاقات مهم در حوزه آموزش و پرورش در سال ۹۶ بود، اظهار کرد: ورود به فاز اجرایی سند تحول بنیادین، تمرکز زدایی و رفتن به سمت برنامه‌های مدرسه محور از اهداف وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۷ است که رسیدن به این اهداف نیازمند همکاری همه ارکان آموزش و پرورش از ستاد تا مدرسه است.

الهیار ادامه داد: نیازمند اتخاذ راهکارهای اساسی برای حل مشکلات و تحقق اهداف هستیم تا متناسب با آن وارد فرایند برنامه ریزی شویم. اصلی‌ترین دغدغه ما اجرای برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است. وظیفه داریم از راه‌حل‌های موقت استفاده کنیم اما نباید در آن متوقف شویم. اگر به دنبال آموزش و پرورش چابک هستیم باید از این مرحله عبور کنیم و به سمت اجرای راهکارهای بلندمدت، اساسی و اثربخش برویم.

وی افزود: از زمان ورودم به معاونت توسعه همین دیدگاه را دارم و معتقدم مشکلات آموزش و پرورش زیاد است اما لاینحل نیست. حاکم شدن یک تفکر سیستمی با بکارگیری مفروضات علمی در این معاونت لازمه پیشبرد امور است.

گزارش عملکرد سال ۹۶

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به بیان گزارش عملکردی از سال ۹۶ پرداخت و گفت: اجرای بودجه، تخصیص و به پایان رساندن آن و تصویب بودجه ۹۷، بیمه‌ها، وام‌ها، اسکان فرهنگیان، مدیریت ساختار و نیروی انسانی از جمله اقدامات انجام شده است. بودجه سال گذشته دارای ۱۳ ردیف هزینه‌ای با اعتبار ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵ تنها ۸.۵ درصد رشد داشت که پنج درصد اعتبار ملی و ۹۵ درصد در قالب اعتبارات استانی بود.

اللهیار در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر ادعای یکی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه در خصوص حضور نیافتن نماینده‌ای از آموزش و پرورش در کمیسیون‌های تخصصی برای پیگیری حقوق و مطالبات فرهنگیان گفت: در فرآیند تصویب بودجه یک روال مشخص قانونی وجود دارد. لایحه دولت برای نهایی شدن در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس دنبال می‌شود و کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزارت‌خانه‌های مربوطه در ارتباط هستند. ما به عنوان نمایندگان دولت بعد از ارائه لایحه به مجلس در این کمیسیون‌ها حضور مستمر داریم و بر اساس برنامه زمانی مجلس و سطح دسترسی به کمیسیون‌ها که توسط مجلس مشخص شده بود، حضور دائمی داشتیم و با تمام نمایندگان ذیربط و تاثیرگذاری که می‌توانستند به آموزش و پرورش کمک کنند، جلسه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: دو بار نیز با نمایندگان کمیسیون تلفیق در داخل وزارت‌خانه و دفتر وزیر جلساتی برگزار کردیم و در مجموع سطح همکاری ما با مجلس در فرایند تصویب بودجه بسیار خوب بوده است من نیز از طرح چنین صحبت و ادعایی تعجب کردم.

الهیار در ادامه به صحبت دیگری که از سوی یکی دیگر از نمایندگان مجلس مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: طرحی از طرف نمایندگان و در خصوص تنظیم مقرارت مالی و اداری آموزش و پرورش تهیه اما پس از بررسی در تمام کمیسیون‌های مربوطه تخصصی رد شد. این طرح در کمیسیون آموزش نیز مطرح شد و در ۵ دقیقه نمایندگان به آن رای منفی دادند.

وی افزود: این طرح به هیچ وجه تنظیم مقررات مالی و اداری آموزش و پرورش نیست و اگر رای می‌‌آورد با ایرادات اساسی شورای نگهبان مواجه می‌شد زیرا در بسیاری از موارد مانند تشکیل بانک فرهنگیان، تداخل قوانین داشت. ما اعتقاد داریم آموزش و پرورش مانند دانشگاه‌ها نیازمند یک قانون اداری و مالی خاص است اما تهیه پیش‌نویس این قانون نیازمند مطالعه گسترده و بررسی همه قوانین مربوطه است.

سه درصد اعتبارات ملی صرف فعالیت‌های آموزشی و پرورشی می‌شود

وی تصریح کرد: از پنج درصد اعتبارات ملی تنها سه درصد صرف فعالیت‌های آموزشی و پرورشی می‌شود. سال گذشته سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت پرداخت کردیم که باید از محل بند ج تبصره ۱۹ سود شرکت‌ها تامین اعتبار می‌شد که تحقق نیافت و چون تامین اعتبار نشد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفت و همان بلای جان آموزش و پرورش شد.

وی افزود: به علت عدم تسویه تنخواه از شهریور، تخصیص‌های ما در خزانه بلوکه شد و آنها می‌گفتند این مبلغ بدهی است و باید آن را برگردانیم. این موضوع روی دوش ما سنگینی می‌کرد. از آبان ماه تلاش کردیم و در بهمن ماه توانستیم محل تامین اعتبار این مبلغ را تغییر دهیم و به سمت درآمد ناشی از حقوق و عوارض گمرکی ببریم. اصلی‌ترین علت بسیاری تاخیرهای ما در پرداخت‌های پرسنلی همین مورد بود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ و تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه در سال گذشته گفت: مشکل دوم کمبود نقدینگی در خزانه بود و پیگیری‌های بسیاری انجام دادیم تا در نهایت ۲۹ اسفندماه این مبلغ تامین و اعتبار به استان‌ها ابلاغ شد. هرچند باز هم ۹۶۰ میلیارد تومان از مطالبات ما به سال ۹۷ منتقل شد.

الهیار افزود: برآیند کاری ما در سال ۹۶ این بود که حقوق و عیدی رسمی‌ها، سربازمعلم‌ها و حق التدریس‌های آزاد به طور کامل تسویه شود. از حق‌التدریس شاغلین بدهی سه ماهه اول ۹۶ و دو ماه مهر و آبان را پرداخت کردیم. اضافه کار اداری تا ۷.۵ ماه و حق الزحمه امتحانات سال ۹۵ تا ۸۰درصد تسویه شد و حق الزحمه سال ۹۶ در دستورکار است.

حق الزحمه نیروهای خرید خدمات تا دو ماه اول سال ۹۶ پرداخت شده است

وی ادامه داد: همچنین حق‌الزحمه نیروهای خرید خدمات تا دو ماه اول سال ۹۶ پرداخت شده است که یک ماه از خرداد و نیمه دوم سال باقی می‌ماند. با این همه ۹۶۰ میلیارد از مطالبات ما به سال جاری منتقل شده و در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هرچند این اقدامات را اقدامات ارزشمندی نمی‌دانیم و وظیفه ما پیگیری امور بود، یک دستاورد خوب ما این بود که سعی کردیم تاخیر در زمان پرداخت برخی بخش‌ها چون سرباز معلمان و حق التدریس‌های آزاد را به حداقل برسانیم.

او عنوان کرد: تامین اعتبار از محل یک درصد اعتبار شرکت‌ها در لایحه بودجه از سوی مجلس برای سال ۹۷ هم پیش بینی شده که رقمی بیش از پنج هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که همانطور که گفته شد در سال ۹۶ تنها ۹۰۰ میلیارد تومان از ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی از محل اعتبار شرکت‌ها محقق شد، در واقع این بند از جمله چالش های بودجه ۹۷ نیز است.

الهیار درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا لایحه را برای قانون شدن به مجلس ارائه کند. همکاران ما در شورای عالی آموزش و پرورش در حال کار بر روی آن هستند.

وی افزود: یک مرتبه رتبه‌بندی انجام شده و یک مرحله جلوتر هستیم و در واقع می توان گفت شش هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۷ در راستای رتبه بندی است. اگر بخواهیم یک مرحله جلوتر برویم ۳۰۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داریم و برای اجرای مراحل تکمیلی ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است. همان‌طور که گفته شد اکنون ۶۰۰۰ میلیارد تومان را در بودجه آموزش و پرورش داریم و مبنای کار همین است.

وی افزود: مبنای امتیازدهی طرح شورای عالی آموزش و پرورش هم همین امتیازات موجود است که با تغییرهایی روبه‌رو می‌شود. هرچند اجرای رتبه‌بندی نهایتا منوط به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است.

ادغام معاونت‌های آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام معاونت‌ها در آموزش و پرورش اظهار کرد: اصلاح ساختار مصوبه شورای عالی اداری است و با نامه ریاست جمهوری مکلف به انجام این کار شده‌ایم اما به علت حساسیت بالا تاکنون این کار را نهایی نکردیم.

وی افزود: اکنون کارگروهی با حضور تعدادی از خبرگان مشغول بررسی جوانب و آثار اجرایی اصلاح ساختارها در استان‌ها هستند. هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده اما تصور می‌کنم تا یک ماه آینده نهایی و به سازمان اداری و استخدامی ارائه شود.

بیمه طلایی درمان فرهنگیان

الهیار درباره تغییر در بیمه طلایی درمان فرهنگیان نیز عنوان کرد: به دلیل اینکه وزارتخانه اعتبار کمک رفاهی ندارد دو سه سالی بیمه تکمیلی به شکل بیمه صندوقی اجرا شد ولی اثربخشی طولانی ندارد. با شرکت های بیمه‌ای در حال رایزنی هستیم تا تعرفه مشخصی را در قالب بسته ویژه‌ای برای ما تعیین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار