گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی

کرج (پانا) - مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در یادداشتی عنوان کرد: گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی حاضر است که در توسعه پایدار محلی نقش مهمی دارد.

کد مطلب: ۸۱۱۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از البرز در کرج، محمد پورجعفری مشاور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز طی یادداشتی عنوان کرد:گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی حاضر است که در توسعه پایدار محلی نقش مهمی دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است ، این صنعت از طریق ترکیب و بکارگیری همزمان منابع داخلی وخارجی، منافع اقتصادی، اجتماعی، زیست شناسی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد. امروزه در بسیاری از کشورها گردشگری نیروی اصلی پیشبرد و رشد اقتصادی کشورها به شمار میرود و به اندازه ای در رشداقتصادی ـ اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نامیده اند.

رشد صنعت گردشگری تاثیرات چند جانبه‌ای در کشورها به دنبال دارد. برقراری توازن و تعادل در وضعیت پرداخت‌ها، تنوع اقتصادی، افزایش درآمدها و ایجاد فرصت‌های شغلی از جمله پیامدهای این صنعت به شمار می‌آیند. دستیابی به رشد اقتصادی پایدار از شاخصهای اصلی پیشرفت برای کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آید و این در حالی است که گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می‌تواند ره یافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد و محور توسعه پایدار کشورها به شمار ‌آید.

افـزایش شـمار گردشـگران موجـب رونـق یـافتن کسب و کار و افزایش درآمد شـرکتهـا و مؤسسـاتی میشود که در این عرصـه فعالیـت مـیکننـد. توسـعه گردشگری به ویژه در کشورهای کمتر توسـعه یافتـه، عامل مؤثری در مقابله با فقر است و موجـب افـزایش درآمـد قشـرهای مختلـف، کـاهش بیکـاری و رونـق اقتصادی و در نتیجـه بهبـود کیفیـت زنـدگی مـردم و افزایش رفاه اجتماعی میشود. شـاید بـه همـین دلیـل است که گردشگری را امید بخشتـرین و پیچیدهترین صنعتی مـیدانـند کـه جهـان سـوم بـا آن روبروست و معتقـدند کـه گردشـگری بیشـترین قابلیت را برای جانشینی دیگـر صـنایع درآمـدزا دارد.

چرخه عظیم مالی که به طور غیر مستقیم حول محـور صنعت گردشگری میچرخد بـه مراتـب مهـمتـر از درآمدهای مستقیم این صنعت بر اقتصاد تـأثیرگذار است.

عمده ترین فعالیتهای اقتصادی کـه حـول محـور این صنعت انجام میگیرد و بـازخـورد آن بـر اقتصـاد داخلی و بـینالمللـی تـأثیر بسـیار دارد عبـارتنـد از سرمایهگذاری های حوزه عمرانی (هتـل، جـاده، فرودگاه، اسلکه سازی،ساخت اماکن تفریحی و سرگرمی)، حوزه حمـل و نقل ، حوزه پذیرایی و صنایع غذایی، حوزه اقامتی دائم یا موقت( چادر و کمپینگ و…)، حوزه اطـلاع رسـانی (سـایتهـای اینترنتی،کتـاب، بروشور، نقشه راهنمای گردشگری)، حفاظت و مرمت و احیاء آثــار تاریخی ـ فرهنگی، تأمین امنیت ، درآمدهای عظـیم نظـام بـانکی از جابه جایی پول، درآمدهای عظیم بیمه و سـایر هزینه هایی که گردشگران در مبـدأ یـا مقصد جهت آماده شدن بـرای سـفر خرج میکنند.

موارد مذکور از جمله درآمـدهای مستقیم و غیرمستقیم این صنعت گردشگری به شمار می آیند. در صورتیکه معمـولاً درآمـد صنعت گردشگری از میزان ارزی که گردشـگران وارد مقصد میکنند سنجیده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار