رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: ایران در صدر کشورهای جهان در زمینه پوشش تحصیلی اتباع خارجی قرار دارد

تهران (پانا) - در ادامه سلسله برنامه‌های پاسخ گویی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با حضور در استودیو الفبا ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران ایران را در زمینه پوشش تحصیلی اتباع خارجی، در صدر کشورهای جهان دانست.

کد مطلب: ۸۱۱۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: ایران در صدر کشورهای جهان در زمینه پوشش تحصیلی اتباع خارجی قرار دارد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز غلامرضا کریمی با حضور در استودیو الفبا که در ادامه سلسله برنامه‌های پاسخ گویی و اولین برنامه پاسخ گویی سال 97 صورت گرفت؛ ابتدا به تشریح فعالیت‌های مرکز امور بین الملل پرداخت و سپس به سوالات پنج تن از خبرنگاران پاسخ داد.

کریمی از آغاز ثبت‌نام آزمون اعزام معلمان به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، از یکم تا پنجم اردیبهشت ماه خبر داد و تصریح کرد: آخرین آزمون اعزام به خارج فرهنگیان در سال91 برگزار شد و پس از گذشت 6 سال، این آزمون در سال 97 برگزار می‌شود.

وی جذب بیش از حد نیاز نیروی انسانی برای مدارس خارج از کشور و شرایط خاص پذیرش نیرو در برخی کشورها را ازجمله دلایل توقف برگزاری آزمون مذکور در سال‌های اخیر برشمرد و خاطرنشان کرد: در 11 رشته آموزشی و 7 رشته اداری آزمون برگزار و بین 300 تا 400 هزار نیرو از میان متقاضیان دارای شرایط جذب می‌شوند، این در حالی است که 120 نفر از نیروهای پذیرفته شده در آزمون سال 91 همچنان در انتظار اعزام به خارج کشور هستند.

قائم مقام وزیر ادامه داد: اداره مدارس جمهوری اسلامی خارج از کشور، اداره امور بین الملل مرتبط با آموزش وپرورش مانند سازمان‌های و کمیسیون های مختلف و ارزیابی از مدارک تحصیل کردگان خارج از کشور از جمله وظایف مرکز امور بین الملل است.

وی از فعالیت 9 مدرسه سفارتخانه ای در ایران خبر داد و تصریح کرد: 10 مدرسه بین المللی و 48 مدرسه ویژه اتباع خارجی داریم و بیش از 480 هزار دانش‌آموز خارجی در ایران تحصیل می‌کنند.

کریمی در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات به وجودآمده برای معلمان شاغل درمدارس خارج از کشور گفت: شرایط مدرسه داری در کشورهای مختلف، متفاوت است، هر کشوری ضوابط خاص خودش را دارد، سعی ما براین است آئین نامه‌های هر کشوری را استخراج کنیم تا ضوابط مدرسه‌داری‌مان را براساس قوانین آن کشور تنظیم کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات مالی تصریح کرد: تأخیرهایی در پرداخت حقوق و مزایای معلمان شاغل در خارج از کشور به وجود آمده که با تلاش‌های انجام شده 118 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای رفع این مشکل تخصیص یافته و به زودی همه مطالبات فرهنگیان مذکور تا پایان سال 96 پرداخت می‌شود.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تحصیل اتباع خارجی در ایران گفت: ایران تنها کشوری است که براساس تأکید مقام معظم رهبری تمام اتباع خارجی اعم از افراد دارای مجوز و فاقد مجوز قانونی را تحت پوشش تحصیلی قرار داده و از این لحاظ مقام اول را در سطح دنیا داریم به طوری که 436 هزار دانش‌آموز افغانی در مدارس ما مشغول تحصیل هستند، البته نهادهایی بین المللی نیز باید وظیفه خود رادر این خصوص انجام دهند.

وی ادامه داد: فضای مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به ویژه از لحاظ پوشش ظاهری مشابه وضعیت مدارس داخل است و ما در کشورهایی که قوانین آن در تضاد با جمهوری اسلامی باشد، مدرسه ایجاد نمی‌کنیم.

کریمی مدت اشتغال معلمان پذیرفته شده در آزمون اعزام به خارج را 2 سال اعلام و عنوان کرد: در صورت نیاز این مدت می‌تواند برای یک سال دیگر تمدید شود و سعی براین است که هر 2 سال یک بار آزمون برگزار کنیم.

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: اکنون بیش از 13 هزار دانش‌آموز در 67 کشور و 110 شهر در مدارس ایرانی مشغول به تحصیل هستند و سعی ما براین است تا مدارس خارج از کشور نیز مشابه مدارس داخلی اداره شوند و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر تحصیل فرزندان کارگزاران جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف در مدارس ایرانی است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور ما شامل فرزندان کارگزارن، ایرانیان مقیم خارج وعلاقه مندان به جمهوری اسلامی است و در این زمینه هیچ محدودیتی در پذیرش وجود ندارد.

کریمی با اشاره به وجود برخی مؤسسات زبان آموزی مرتبط با سفارتخانه‌ها گفت: براساس توافق دو کشور، سفارتخانه ها می‌توانند مؤسسه زبان آموزی کشور ایجاد کنند و ایران نیز می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار