استاندار فارس : سعدی؛ منتقد اجتماعی ، سیاسی و مصلح الدین در همه ادوار است

شیراز (پانا) - استاندار فارس، سعدی را  منتقد اجتماعی و سیاسی و مصلح الدین برشمرد و افزود: سعدی  با نوشتن بوستان، در واقع نصیحت الملوک نوشته ، سعدی در بوستان، آموزگار است و معلم، در غزلیات، عاشق است و عاشقانه های لطیف را بیشتر در نزد او می توان یافت و در گلستان هم به موضوعاتی پرداخته که مربوط به زندگی واقعی و به اصطلاح کاربردی است.

کد مطلب: ۸۱۱۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
استاندار فارس : سعدی؛ منتقد اجتماعی ، سیاسی و مصلح الدین در همه ادوار است

اسماعیل تبادار در مراسم گرامیداشت یادروز سعدی که با حضور خانم بروجردی؛ رییس اسناد و کتابخانه های ملی و محمد ابراهیم دینانی؛ استاد برجسته تصوف و عرفان و سعدی پژوهان استانی برگزار شد، سعدی را در پهنای ادب پارسی، در زمره ی خدمتگزاران سخت کوشی دانست که توانست نردبان سخت را با پیروزی و افتخار بپیماید و در آسمان ادبیات جهان، چراغ معرفت را روشن کند .

وی با اشاره به بیت "هفت کشور نمی کنند امروز بی مقالات سعدی انجمنی"، اضافه کرد: امروز بیشتر از هفتصد سال از درگذشت سعدی شیرین سخن می گذرد ، لیکن زبان شعری و کلام نثری وی از همان طراوت و فصاحت اولی برخوردار و اقلیم فارس و سرزمین شیراز را در فرهنگ جهانی و حافظه تاریخی ثبت کرده و دوام بخشیده است .

استاندار فارس ابراز داشت: سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش های انسانی را دارد و شاعری زبان گشاده و واعظی مردم آمیز است، ادبیات و مکتوبات و ضرب المثل هایش، فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته است و جهان بینی و رفتار ما را شکل داده است، به همین دلیل است که ما سعدی را خوب می فهمیم .

تبادار با بیان اینکه سعدی شاعر آدمیت است که عشق و اخلاق، صفات بارز اوست، افزود: در آرمانشهر او، نخستین سخن، عشق است.

استاندار فارس سعدی ، حافظ و مولانا را زیبایی شناسان فرهنگ ما قلمداد کرد و افزود: این شاعران گران سنگ چشمان ما را نسبت به زیبایی ها باز می کنند؛ و استخوان بندی فرهنگ ما را شکل داده اند .

وی تاکید کرد: باید آثار سعدی زینت حافظه ما باشد و آنرا به ذهن بسپاریم .

استاندار فارس اظهار داشت: در آثار سعدی ارزشمند ترین مباحث اجتماعی با روانی مفهوم و دلنشینی بیان به تصویر کشیده شده است، سوژه های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و مفاهیم دوست داشتن و عشق ورزیدن را شیخ اجل در حد اعلای فصاحت و بلاغت به نظم و نثر در آورده است و به زیبایی با زندگی و زبان مردم پیوند عمیق داده است .

تبادار با اشاره به سخن حافظ در مورد سعدی "قبول خاطر و لطف سخن خداداد است" اضافه کرد: عاملی که همواره بر نوآوری های سعدی حاکم و غالب است، ذوق لطیف اوست و ملاحتی که در سخن سعدی است برگرفته از این احساس رقیق و عاطفه لطیف است .

استاندار فارس شعر سعدی را مشحون از جمال توصیف کرد و اشاره کرد:" این پیرنگر که همچنانش از یاد نمی رود جوانی"

وی تصریح کرد: سعدی با نوشتن بوستان، فی الواقع نصیحت الملوک نوشته ، سعدی در بوستان، آموزگار است و معلم. در غزلیات، عاشق است و عاشقانه های لطیف را بیشتر در نزد او می توان یافت. در گلستان هم به موضوعاتی پرداخته که مربوط به زندگی واقعی و به اصطلاح کاربردی است و به همین علت در طی ادوار و اعصار مورد قبول مردم قرار گرفته، همین توجه او به موضوعات واقعی و کاربردی است که او را منتقد اجتماعی و سیاسی و مصلح الدین می کند .

استاندار فارس تبیین کرد: سعدی تقریبا نیمی از بوستان را در باب عدالت و تدبیر بیان کرده که حاکی از اهتمام تام سعدی به کشور داری و سیاست و نظر در صلاح رعیت و نکته سنجی های فراوان او در احوال ملک و ملت است .

وی گفت: سعدی به درستی دریافته بود که راه امنیت و عدالت فقط از مسیر گفتگو و دعوت به احسان و شفقت و درایت می گذرد و سلاطین را مدام به خداپرستی و عدالت ورزی دعوت می کند .

تبادار با اشاره به بیت « نه هرکس حق تواند گفت ، گستاخ سخن ملکی ست سعدی را مسلم»، ابراز داشت: وصف قابل توجه سعدی ، حق گویی و شجاعت او در برابر پادشاهان است .

وی افزود: سعدی با آنکه در قرن هفت هجری قمری درست در همان زمانی که قصه پر غصه حمله مغول و هجوم ویرانگر آن به ایران و جنگ های صلیبی در اروپا اتفاق می افتد، می زیست و این دوران در شعر و فکر او تاثیر فراوان گذاشته است، ولی با این حال ، درشتی نمی کند، خشونت کلامی نمی ورزد، دشنام هم نمی دهد، بلکه با همان سلاحی که خدا به او داده با زبان تند و با جرات، نظر خود را می گوید و از سر پختگی و تجربه نصیحت می کند .

استاندار در فرجام سخنان خود با تمسک از اشعار شیخ اجل در وصف وی گفت :

« همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار