سپنتا نیکنام و 96 ساعت سرنوشت‌ساز؛ اقلیت‌ها چشم انتظار تصمیم 44 نفر

تهران (پانا) - عضو زرشتی شورای اسلامی دوره پنجم شهر یزد که با تصمیم شورای نگهبان از ورود به پارلمان شهری بازماند، تنها 96 ساعت تا پایان مرخصی 6 ماهه خود زمان دارد، 96 ساعتی که می‌تواند حضور وی در شورای شهر دارالعباده را برای همیشه منتفی کند.

کد مطلب: ۸۱۱۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
سپنتا نیکنام و 96 ساعت سرنوشت‌ساز؛ اقلیت‌ها چشم انتظار تصمیم 44 نفر

بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان با برگزاری پر تب و تاب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار شد و سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد برای حضور در دوره پنجم پارلمان شهری کاندیدا و پس از اقبال 22 هزار نفری به عنوان تنها عضو زرتشتی شورای اسلامی این شهر، خود را آماده حضور در این دستگاه نظارتی شهری می‌کرد.

اما در ادامه وضع به گونه‌ای دیگر رقم خورد، علی اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست‌خورده انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام به شعبه چهل و سوم دیوان عدالت اداری به دلیل زرتشتی بودن و عدم التزام به دین اسلام شکایت کرد و این شعبه نیز دستور موقت معلق شدن حضور نیکنام در شورای اسلامی شهر یزد را داد.

پیش از این رویداد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در تاریخ بیست و ششم فروردین ماه یعنی چیزی حدود 1 ماه قبل از برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا طی نامه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی کشور که در روزنامه رسمی منتشر شد، نظر فقهای شورای نگهبان را درباره ماده 26 قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» را اعلام کرد.

ماده 26 این قانون که شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را مشخص می‌کند، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه را مورد تأکید قرار می‌دهد اما در تبصره یک در خصوص اقلیت‌های دینی مقرر می‌دارد: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»

شورای نگهبان اطلاق تبصره یک این ماده را با استناد به سخنرانی امام (ره) در تاریخ 12 مهر ماه سال 1358 خلاف موازین شرعی دانست و آن را مقید به شهرهایی اعلام کرد که در آنها اقلیت‌های دینی در اکثریت باشند. این نظر در همان تاریخ 26 فروردین از طریق روزنامه رسمی به همه دستگاه‌ها اعلام شد.

با این همه اهیات مرکزی نظارت بر انتخابات که وظیفه تایید صلاحیت کاندیداهای شرکت‌کننده در انتخابات شهر و روستا را داراست، صلاحیت نیکنام را برای حضور در انتخابات تایید کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در تاریخ بیست و ششم مهرماه رسما «خلاف شرع» بودن حضور نیکنام در شوراهای اسلامی شهر و روستا را اعلام کرد و گفت که نظر این شورا «لازم الاجراست».

این اظهار نظر شورای نگهبان واکنش‌های بسیاری را از سوی نمایندگان مجلس در پی داشت. علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه کشورمان در تریبون جلسه علنی مجلس از اختلاف نظر بین بهارستان و شورای نگهبان سخن گفت و لازم الاجرا بودن نظر شورای نگهبان را رد کرد.

از آن سو، نیکنام نیز که جنجال‌های موجود را دیده بود با استفاده از ظرفیت قانون برای حل و فصل موضوع، از تاریخ 22 مهرماه و به مدت 6 ماه از شورای شهر مرخصی گرفت، 6 ماهی که 96 ساعت دیگر به پایان می‌رسد.

نمایندگان مجلس در طول این مدت که اصرار شورای نگهبان بر نظر خویش را دیدند با تصویب طرح 2 فوریتی با استفاده از کلیدواژه «عطف به ماسبق» حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را تصویب کردند.

مدافعان این طرح در دفاع از نظر خود اعلام کردند که وقتی حضور اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی که وظیفه قانون‌گذاری ملی و نظارت در سطح بالا را برعهده دارد، مجاز است به طریق اولی حضور آنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مجاز خواهد بود.

اصرار شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به نظرات خود راه را برهرگونه تعامل بین دو ارگان بست و در نهایت طرح برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، تصمیم‌گیری‌ای که با تاخیر چندین ماهه مواجه شد و واکنش بسیاری از اهالی سیاست را در پی داشت.

سپنتا نیکنام در همین خصوص در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «‏۱۶ مهر ماه سال گذشته درخواست مرخصی کردم، ۲۲مهرماه اولین جلسه‌ای از ‎شورای شهر یزد بوده که من در آن حضور نداشتم
چند روز بیشتر تا پایان زمان قانون ۶ ماه عدم حضور باقی نمانده. واقعا عزمی برای ‎حل مشکل هست؟ بودن یا نبودن، مسئله چیست؟!»

سید محمد صدر، عضو کمیته سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این خصوص گفته است که پرونده تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است و تا این لحظه هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم چرا که موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

ماهم مثل شما منتظریم!

محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در همین خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا با اشاره به جلسه امروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید:‌ «ماهم مثل شما و بسیاری دیگر از مردم منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم، هرچند که انتظار داشتیم با توجه به دو فوریتی بودن این طرح در مجلس شورای اسلامی و اهمیت آن به لحاظ سیاسی و حاشیه‌هایی که در پی داشت خیلی زودتر از این‌ها نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام می‌شد.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار است رای و تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام همسو با خواست مجلس شورای اسلامی باشد؟ بیان می‌کند: «به هرحال آدمی به امید زنده است و ما هم امیدواریم اما به نظر من مجمع تشخیص کلیت این طرح را تصویب و تایید می‌کند اما اینکه عطف به ما سبق آن نیز تایید شود یا خیر، حقیقتا اندکی تردید دارم اما امیدوارم.»

با تمام این تفاسیر باید تا پایان نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 97 که امروز است، منتظر ماند و دید آیا تصمیمی در خصوص طرح ورود اقلیت‌های مذهبی به شوراهای شهر و روستا خواهند گرفت یا خیر؟ اما سرنوشت هرچه که باشد سپنتا نیکنام تنها 96 ساعت فرصت دارد و رای دهندگان به وی که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری حق الناس است در کنار سایر اقلیت‌های مذهبی، چشم انتظار تصمیم 44 عضو مجمع تشخیص هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار