نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت علوم پزشکی بازنگری شد

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت بهداشت از بازبینی نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های علوم پزشکی و تایید وزیر بهداشت خبر داد و گفت دستورالعمل این کار به دانشگاهها ارسال شد.

کد مطلب: ۸۱۰۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت علوم پزشکی بازنگری شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی با اعلام این خبر افزود: دستورالعمل نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های علوم پزشکی با نظر تمام دانشگاه های علوم پزشکی بازبینی شده و پس از تایید وزیر بهداشت به دانشگاهها ارسال شده است.

وی افزود: دانشگاهها می توانند با استفاده از مصوبات هیات های امنا از این ظرفیت برای جلب رضایت و ماندگاری اعضای هیات علمی در گروه های پزشکی، دندانپزشکی و علوم پایه بهره برداری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش اعضای هیات علمی در توسعه علمی کشور گفت: براساس مقررات بکارگیری اعضای هیات علمی باید به صورت تمام وقت جغرافیایی انجام شود لیکن در این زمینه با چالش هایی روبرو هستیم.

وی گفت: باتوجه به محدودیت منابع در جهت تحقق بکارگیری کلیه اعضای هیات علمی بصورت تمام وقت جغرافیایی مندرج در بند ب ماده ۷۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، دولت مکلف است در اجرای این حکم با جبران خدمات ذینفعان از طریق اعمال تعرفه خاص در چارچوب بودجه سنواتی اقدام کند. اجرای این حکم مشروط به جبران محرومیت از کار در بخش خصوصی، پرداخت حقوق مناسب و تامین اعتبار در بودجه های سنواتی است.

لاریجانی افزود: در سال ۹۶ مکاتباتی از سوی وزارت بهداشت برای تامین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت ولی با توجه به چالش های تحقق بودجه درخواستی در قانون بودجه ۹۷، حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به منظور تامین نیروی انسانی حوزه سلامت در گروه های پزشکی، دندانپزشکی و علوم پایه و حفظ ماندگاری نیروهای تخصصی در مناطق کشور دستورالعملی را تدوین کرد.

وی ادامه داد: پس از بررسی های لازم درخصوص این دستورالعمل، از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نظرخواهی و نظرات در اجلاس روسای کلان مناطق آمایشی جمع بندی شد و نهایتا پس از تایید وزیر بهداشت این دستورالعمل آماده ابلاغ و اجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در این دستورالعمل به دانشگاهها اجازه داده شده است تا اعضای هیات علمی خود را با مرتبه حداقل دانشیاری به تمام وقت تبدیل کنند. همینطور ۲۰ درصد از اعضای هیات علمی استادیار پس از تایید معاونت آموزشی وزارت متبوع بجز در دانشگاههای مستقر در تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز می توانند مشمول این دستورالعمل شوند.

وی بر لزوم توجه به شرایط بومی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: بدیهی است اجرای این دستورالعمل در دانشگاه های علوم پزشکی منوط به تصویب آن در هیات امناء دانشگاهها و عملیاتی سازی آن باتوجه به شرایط بومی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

لاریجانی اظهار داشت: دستورالعمل نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی دندانپزشکی هم بطور جداگانه تدوین و پس از طی مراحل آماده ابلاغ و اجرا است. در این دستورالعمل به اعضای هیات علمی دندانپزشک با حفظ پوشش خدمات مورد نیاز کلینیک های ویژه دانشگاه های علوم پزشکی، به میزان حداقل ۲ روز در هفته، اجازه داده می شود که به صورت تمام وقت هم اشتغال به خدمت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: این دستورالعمل ها در راستای پاسخگویی به نیاز های ضروری، کوتاه مدت و میان مدت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به نیروی انسانی متخصص جهت رفع نیازهای آموزش و پژوهشی و نگهداشت این نیروها به ویژه در مناطق مختلف و محروم کشور تدوین شده که در گروه های مختلف حسب شرایط دانشگاهها اجرایی می شود.

وی افزود: چنانچه مفاد مندرج در ماده ۷۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه محقق شود، مورد بازنگری قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار