ظریف: یکجانبه گرایی امریکا زنگ خطری برای امنیت جهانی است

تهران (پانا) - محمد جواد ظریف چهار شنبه شب هنگام ورود به باکوگفت : اصراربیش از پیش دولت امریکا بر سیاست یکجانبه گرایی زنگ خطری برای صلح و امنیت بین المللی و جنبش عدم تعهد است.

کد مطلب: ۸۱۰۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: یکجانبه گرایی امریکا زنگ خطری برای امنیت جهانی است

به گزارش ایرنا، وزیرامور خارجه کشورمان هنگام ورود به باکو در فرودگاه حیدرعلی اف پایتخت جمهوری آذربایجان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت : چند جانبه گرایی یکی از موضوعاتی است که در جنبش عدم تعهد همواره بر روی آن تاکید شده ما یکبار دیگر این روزها شاهد هستیم که دولت امریکا سیاست یکجانبه گرایی را با اصرار بیشتری دارد دنبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه ،جنبش عدم تعهد همواره طرفدارچند جانبه گرایی بوده است، افزود: در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش که فردا و پس فردا در باکو برگزار می شود ، اصرار امریکا بر یکجانبه گرایی از موضوعاتی است که باید مطرح شود .

ظریف گفت :اجلاس جنبش عدم تعهد در فاصله دو اجلاس سران یک اجلاس وزیران خارجه تشکیل می دهد که فرصتی خوبی برای کشورهای عضو این جنبش است که آخرین تحولات بین المللی را بررسی کنند.

وزیر خارجه کشورمان ، با اشاره به بحران اخیر فلسطین ، افزود: اقدامات رژیم صهیونیستی علیه تظاهرات صلح آمیز در غزه تا دیشب موجب شهادت 20 فلسطینی شده است که این اقدامات از موضوعات مهمی است که در اجلاس جنبش باید پیگیری شود .

وی افزود: اقدام دولت امریکا در زمینه شناسایی قدس شریف بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بحث دیگری است که باید در جنبش عدم تعهد بایدبررسی شود.

ظریف گفت : نکته دیگری که جنبش عدم تعهد همواره دنبال کرده ، خلع سلاح هسته ای است ، باز هم ما مشاهده می کنیم که دولت ترامپ با تخصیص مبلغ هنگفتی برای بازسازی سلاح هسته ای و تاکید بر استفاده از سلاح هسته ای، تمام دستاوردهای چند سال اخیر دراین زمینه را نابود می کند، این ها موضوعات مهمی است که جنبش عدم تعهد باید به آنها بپردازد.

وی افزود: امیدواریم طی فردا و پس فردا نظرات سایر اعضای جنبش را بشنویم و فرصتی برای ملاقات با انها داشته باشیم.

** ایران ، روسیه و ترکیه در مورد استقلال سوریه اشتراک نظر دارند

ظریف، در مورد دستاوردهای اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه و نشست وزرای خارجه این سه کشور در آنکارا گفت: این اجلاس فرصت خیلی خوبی برای سه رئیس جمهوری بود و علاوه برآن دکتر روحانی ملاقات دو جانبه ای با رئیس جمهوری ترکیه و روسیه در مورد مسائل منطقه ای و دو جانبه داشتند .

وی افزود: در اجلاس آنکارا، یکبار دیگر روند آستانه و مذاکراتی که از آستانه شروع و باعث کاهش تشنج و تنش در سوریه شده است و همچنین دستاوردهایی اجلاس سوچی و نشست پس از سوچی با شرکت گروه های طرفدار و مخالف دولت سوریه، بررسی شد .

ظریف گفت: در این اجلاس ،همکاری سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه برای کمک های انساندوستانه به سوریه نیز مطرح شد.

وزیر امور خارچه گفت: در مورد سیاست هایی که از سوی سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه دنبال می شود،ممکن است اختلاف نظرهایی هم باشد ولی در این هدف که هر سه کشور بدنبال راه حل صلح آمیز هستند و بر تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه اصرار دارند، اشتراک نظر وجود دارد.

ظریف گفت : سیاست هایی که به دنبال ایجاد اختلافات قومی در سوریه هستند و به ویژه از سوی امریکا دنبال می شود، از سوی هر سه کشور - ایران ، روسیه و ترکیه - مردود شناخته می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت دراجلاس میاندوره ای وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد، که با حضور800 نماینده از 120 کشورعضو و 17 کشور و 10 نهاد بین المللی ناظراین جنبش، برگزارمی شود ، امشب وارد باکو شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار