بررسی راه‌های حمایت از کالای ایرانی در گفت‌وگو با پانا

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:‌ حمایت از کالای ایرانی خلق فرصت‌هایی است که منجر به تولیدکالای کیفی و قابل رقابت شود

حمایت از کالای ایرانی به آن معناست که زمینه کاهش قیمت تمام‌شده کالا در کشور فراهم شود

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می‌گوید حمایت از کالای ایرانی تنها خرید تولیدات ایرانی نیست بلکه کمک به خلق فرصت‌هایی است که موجب می‌شود کالای ایرانی با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده داخلی برسد و توان رقابت دربازارهای خارجی را نیز داشته باشد.

کد مطلب: ۸۱۰۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی  تهران:‌ حمایت از کالای ایرانی خلق فرصت‌هایی است که منجر به تولیدکالای کیفی و قابل رقابت شود

عباس آرگون درگفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه چندین سال است که شعارهایی که برای هر سال انتخاب می‌شود اقتصادی است، عنوان کرد: اقتصاد و معیشت اصلی‌ترین موضوع کنونی کشور است، به همین دلیل موضوعات اقتصادی به عنوان محور شعارهای چند سال گذشته انتخاب شده است اما برای تحقق اهداف این شعارها زمینه اجرایی چندانی فراهم نشده است.

وی درباره شعار امسال نیز تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی باید از جنبه شعاری خارج و جنبه عملی به خود گیرد، به این معنا که شرایط تولید کالای کیفی و با قیمت رقابتی در کشور فراهم شود. رقابت‌پذیری در برابر تولیدات مشابه خارجی و کیفیت و قیمت مناسب از جمله مولفه‌هایی است که در صورت تحقق ، علاوه بر جذب بازار داخلی امکان صادرات را نیز فراهم خواهد کرد.

تولید کالاهایی که دارای مزیت نسبی نیست از دستور کار خارج شود

آرگون عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که تولید همه کالاها در کشور ضروری نیست و برای تولید کالا در کشور باید به اصل مزیت نسبی تولید توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ بهای تمام‌شده تولید کالاهایی که دارای مزیت نسبی نیست به گونه‌ای بالاست که تولید آنها در واقع نوعی اتلاف منابع است؛ بنابراین توصیه می‌شود تولید این دسته از کالاها از دستور کار خارج شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد:‌ در آن بخش از کالاهایی که کشور در تولید آنها دارای مزیت نسبی است باید علاوه بر تامین بازار داخلی به بازار صادراتی نیز توجه لازم وجود داشته باشد. در وضع کنونی بخش عمده‌ای از مبادلات کالایی میان کشورها کالاهای واسطه‌ای است و اگر هر کشوری بخواهد تمامی کالاها را خود تهیه کند این کار به صرفه و دارای توجیه اقتصادی نخواهد بود.

آرگون عنوان کرد:‌ حمایت از کالای ایرانی به آن معناست که زمینه کاهش قیمت تمام‌شده کالا در کشور فراهم شود تا بتوان در بازار جهانی با سایر تولیدات رقابت داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه مدل‌های توسعه در جهان مشخص است، اظهار کرد:‌ نباید دوباره به فکر تولید چرخ باشیم و خود را تافته‌ای جدابافته از اقتصاد جهان بدانیم.

وی تصریح کرد:‌ نباید الگوهای متعدد توسعه‌ای را در کشور آزمون و خطا کنیم بلکه باید مدلی از توسعه اقتصادی در جهان که با تجربه مناسب همراه بوده است در دستور کار قرار گیرد.

آرگون خاطرنشان کرد: اگر چه بومی‌سازی برخی از تئوری‌های اقتصادی پذیرفته شده است، نباید به فکر در پیش‌گیری روش‌هایی باشیم که اهداف توسعه‌ای را به دنبال ندارد.

آمایش سرزمین به درستی شکل نگرفته است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار کرد: در آمایش سرزمینی مشکلاتی وجود دارد که در نتیجه برخی از تولیدات کشور غیراقتصادی است، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته است که اقتصادی نبوده و بیشتر به دلایل سیاسی شکل گرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه در دنیای کنونی نمی‌توان مصرف‌کننده را ناچار به خرید کالایی خاص کرد، اظهار کرد:‌ اگر مصرف‌کننده قدرت انتخاب چندانی برای خرید نداشته باشد کمکی به تولید نخواهد شد و طبیعی است که مصرف‌کننده باید در یک وضع رقابتی کالای مورد نظر خود را انتخاب کند.

آرگون اظهار کرد:‌ باید از ایجاد هر گونه فضایی برای انحصار جلوگیری شود زیرا در یک فضای رقابتی است که امکان رشد و نمو صنایع و تولیدات فراهم می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به این پرسش که وقتی باید تمامی صنایع و کارخانجات براساس طرح مطالعاتی جانمایی و وارد مراحل اجرایی شوند،چگونه ممکن است صنایعی در کشور با جانمایی نامناسب به تولید بپردازند، تصریح کرد: بسیاری از طرحهای اقتصادی ابتدا موافقت اصولی دریافت کرده و اجرایی شده‌اند و پس از آن طرح توجیه فنی و اقتصادی و مطالعاتی آنها تهیه شده‌اند بنابراین می‌توان گفت جانمایی و احداث برخی از صنایع کشور طی سالهای گذشته به درستی انجام نشده و اتلاف منابع را به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: در ایجاد صنایع باید به مباحث حمل و نقلی، زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی توجه شود و اگر همه جنبه‌ها مورد توجه واقع نشود، طبیعی است طرح در اجرا با مشکل مواجه می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه یکی از مولفه‌های موثر در بهره‌وری مدیریت است، عنوان کرد: مدیریت به معنای استفاده مناسب از منابع، ابزارها و نیروی انسانی است که در این زمینه نیز ضعف‌هایی وجود دارد و به دلیل انتخاب نامناسب مدیران برخی از پروژه‌ها درزمان تعیین شده به بهره‌برداری نمی‌رسد.

نبود سند استراتژی صنعتی اجرایی در کشور

آرگون با اشاره به قوانین متعدد در حال اجرا در کشور خاطرنشان کرد:‌ سند استراتژی توسعه صنعتی یعنی سندی که بتواند در عمل و اجرا راهبردهای توسعه صنعتی را برای کشور ترسیم کند وجود ندارد و تناسب بین بخش‌های صنعتی در کشور موجود نیست بنابراین در حوزه‌های متعدد شاهد هستیم که به دلیل نبود توسعه متوازن بین بخش های بالادست و پایین دست صنایع هماهنگی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به طور قطع به جای قوانین کتابخانه‌ای به قوانینی در کشور نیازمند هستیم که بتواند زمینه اجرا داشته باشند. همچنین باید از کلی گویی و شعاردادن خارج شویم و دستگاه‌ها به جای نگاه نقطه‌ای و بخشی ، نگاه کلان و فرابخشی به موضوعات داشته باشند.

وی تاکید کرد:‌ اگر تنها به دانش و مدیریت داخلی تکیه کنیم قادرنخواهیم بود تولیدات را به‌روز رسانی کرده و قیمت قابل رقابت برای بازار جهانی تولید کنیم.

وی با تاکید براینکه نظام اقتصادی کشور نیازمند اصلاحات اساسی است ، اظهار کرد:‌ حمایت از کالای ایرانی محقق نمی‌شود مگر آنکه دستگاه‌ها به جای برگزاری انواع همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در یک هماهنگی درون و برون‌سازمانی عملگرایی را افزایش دهند.

آرگون خاطرنشان کرد:‌ هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده به حمایت از کالای ایرانی باید توجه داشته باشند و در کنار آن سیاستگذاران نیز شرایط کشور را به سمت کالای کیفی و قابل رقابت سوق دهند.

وی با اشاره به تاثیرات مخرب قاچاق بر کالای ایرانی عنوان کرد:‌ حاکمیت باید جلوی واردات بی‌رویه قاچاق را بگیرد و باید به این نکته توجه داشته باشد که قاچاق اشتغال موجود در کشور را از بین می‌برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار