عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران تأکید کرد

نقش آزمایشگاه‌های کشور در شناسایی بارداری‌های پرخطر

تهران (پانا) - عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به نقش آزمایشگاه‌های کشور در شناسایی بارداری‌های پرخطر می‌گوید انجام آزمایش‌های قبل از بارداری برای زنان امری ضروری است.

کد مطلب: ۸۱۰۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نقش آزمایشگاه‌های کشور در شناسایی بارداری‌های پرخطر

به گزارش روابط عمومی یازدهمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران دکترسعید مهدوی مسئول محور آزمایشگاه و بالین - بارداری پرخطر در ارتباط با نقش آزمایشگاه‌های کشور در شناسایی بارداری‌های پرخطر اظهار داشت: بارداری پرخطر به بارداری گفته می‌شود که سلامت جنین یا مادر در خطر باشد و در واقع عاملی وجود دارد که برای بارداری تهدیدکننده به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مشکلات جنین می‌تواند بر مادر و از مادر بر جنین تأثیرگذار باشد، گفت: این مشکلات به سه دسته قبل، حین و بعد از تولد جنین مرتبط می‌‌شود.

این دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: فشارخون و دیابت مادر همچنین بیماری‌های ژنتیکی، کمبود ویتامین‌ها،‌کم‌خونی و استرس از جمله مسائلی است که قبل از تولد می‌تواند از مادر بر جنین تأثیر گذارد. همچنین نارسایی قلبی و بیماریهای ژنتیکی مشکلاتی هستند که موجب سقط شده و بر مادر تاثیر می گذارند ..

مهدوی اضافه کرد: در حین بارداری خون ریزی و یا پارگی نسج کانال زایمان می‌تواند برای مادر خطرآفرین باشد و پس از زایمان نیز عفونت در مادر یا جنین می‌تواند برای یکدیگر مشکل‌آفرین باشد که آزمایشگاه نقش بی‌بدیلی در شناسایی این مشکلات داشته و بر اساس آن می توان اقدام به موقع انجام داد.

وی در انجام آزمایش‌های قبل از بارداری تأکید کرد و گفت: رفع مشکلاتی همچون کم‌خونی و بیماری‌های باکتریال قبل از بارداری بسیار حائز اهمیت است چرا که رفع نشدن آن سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و در واقع بارداری پرخطری را ایجاد می‌کند.

این عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران عنوان کرد: انجام تست‌های غربالگری جنین ( سه ماهه اول و یا سه ماهه دوم ) و یا تست غربالگری دیابت بارداری مادر در هفته بیست و سوم از جمله آزمایش‌هایی بوده که برای مادران باردار انجام می‌شود و آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در شناسایی این مشکلات دارند.

این دکترای علوم آزمایشگاهی اضافه کرد: کشت باکتریال و تست های سرولوژی مادر باردار نیز توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌گیرد و این مسئله باید بررسی شود که آیا ویروس از جفت عبور می‌کند و برای آن خطرآفرین است یا خیر.همچنین شناسایی سندروم داون جنین از طریق برخی آزمایش‌های غربالگری در دوران بارداری انجام می‌گیرد.

مهدوی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر حدود 35 درصد آزمایشگاه‌های کشور قابلیت انجام کامل تست‌های لازم در بارداری‌های پرخطر را دارند و با فعالیت‌ آنها می‌توان از بسیاری از مشکلات جنین و مادر پیشگیری و یا درمان به موقع انجام داد.

یازدهمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از 30 فروردین تا 2 اردیبهشت 1397 در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار