مهار نابودی میراث کهن جنگل‌ها، چرا و چگونه

انداختن یک استکان یا شیشه خالی می تواند همانند یک عدسی در کف جنگل آتش به پا کند

اسلامشهر (پانا)-از شروع سال ۱۳۹۷ جنگل های ماسال، لاهیجان، آمل کهنه ده، رودسر، لنگرود، مرزن آباد، ساری، بهشهر، جهان‌نمای استان گلستان، باران‌کوه گرگان، بندپی نوشهر و .. یکی پس از دیگری دچار حریق شده است .

کد مطلب: ۸۱۰۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد
مهار نابودی میراث کهن جنگل‌ها، چرا و چگونه

جنگل‌های کشور ما با دلایلی از جمله باد گرم، افزایش دما و غفلت مسافران در آتش می‌سوزند. اما واقعا چه کسانی پاسخگو و مسئول نابودی میراث کهن چندین ساله جنگل‌ها هستند .

سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری کشور در زمان وقوع حریق جنگل‌ها باید به همراه سازمان‌های حفاظت محیط زیست، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، سپاه، ارتش، هلال احمر، شهرداری‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم روستاهای منطقه وارد عمل شود .

البته نه می‌شود جلوی گرم شدن هوا را گرفت و نه جلو ورزش باد را، ولی می توان آموزش داد، برنامه ریزی کرد، از نهادهای علمی و دانشگاهی برای پیشگیری و راهکارهای علمی کمک گرفت و به سراغ تجربه‌های موفق بین‌المللی رفت.

علی بناگر، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران در این باره اظهار کرد :سال گذشته در خوزستان امسال در مازندران و هر نقطه از کشور یا بالگردنیست یا ایراد دارد یا دستور پرواز ندارد و در آخرین مورد هم در نوشهر خلبان نیامد.

وی در ادامه افزود:پس یا منابع طبیعی ارزش ندارد یا توجه و حساسیتی برای آن نیست، والا این مشکل این همه سال حل می‌شد. با توجه به اینکه اکثر کانون های آتش سوزی در شمال ایران و در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور با بافت سنگی و صخره وجود دارد، استقرار حداقل یک بالگرد تمام‌وقت در شمال ایران ضروری است. اما فقط مشکل اینجا نیست ،چندی پیش در کمتر از دو ماه هشت بار آتش جنگل گلستان را به توبره کشید و حتی تلاش محیط‌ بانان و جنگلبانان نتوانست جلوی سرایت آتش به رویشگاه گونه‌ کمیاب ارس را بگیرد و چند صد هکتار جنگل به خاکستر تبدیل شد که جایگزین ندارد .

وی اضافه کرد:جدای از مدیریت حرفه ای و علمی جنگل در خصوص انباشت مواد قابل اشتعال، بزرگترین چالش گردشگران ما هستند که هنوز نمی‌دانند هزینه چند سیخ کباب و آتش قلیان و بی‌توجهی آنها را بایستی یک نسل بدهد و با از بین رفتن پوشش جنگلی حاصل از حریق کمترین خسارت این سهل‌انگاری، سیل و سیلاب و جلوگیری از ذخیره آب برای مردم منطقه آن مناطق است .

بناگر تاکید کرد:بیاییم قیمت های مادی نابودی اکوسیستم، زیستگاه، جنگل، اکسیژن، صدمه به خواص فیزیکی و شیمیایی خاک، پوشش زنده، ارزش سیاحتی و منظر، ارزش تجارتی درختان، علوفه و بوته ها، به خطر افتادن جان و سکونتگاه و تاسیسات انسان ها، از بین رفتن گردشگری طبیعی، افزایش آلودگی، به خطر افتادن منابع آب شیرین و همه اینها را با ریال محاسبه کنیم تا عمق فاجعه را متوجه شویم .

وی اظهار کرد: آموزش و آشنایی با فرهنگ منابع طبیعی میبایست ابتدا از سوی والدین و بعد از آن از سوی نهادهای آموزشی و رسانه‌ها صورت گیرد و همگان باید بدانند، انداختن یک استکان یا شیشه خالی می تواند همانند یک عدسی در کف جنگل آتش به پا کند. عامل حریق فقط انداختن ته سیگار یا باقیمانده آتش در جنگل و امثالهم نیست .
بناگر خاطر نشان کرد: تشکیل یگان هوایی تمام‌وقت شامل حداقل یک یا دو بالگرد آبپاش تخصصی به صورت دائم در استان‌های شمالی کشور را از مهم ترین ضروریات است و افزود: تشکیل ستاد مرکزی مدیریت آتش سوزی در منابع طبیعی در سطح ملی و استانی با محوریت و مدیریت سازمان جنگلها، تشکیل جلسات کاربردی مستمر، موظف کرد سایر دستگاه‌ها به حضور و تمکین صورتجلسات کارشناسی ستاد در مواقع حریق و مدیریت علمی عرصه‌های منابع طبیعی تجدیدشونده در مواجهه با حریق قبل و بعد آن بسیار مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار