ارتفاع آب خلیج فارس یک و نیم متر افزایش می یابد

تهران (پانا)- عضو هیات علمی دانشگاه هامبورگ می گوید پیش بینی ها نشان می دهد ارتفاع آب خلیج فارس تا سال 2300 میلادی حدود یک و نیم متر افزایش می یابد.

کد مطلب: ۸۰۹۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ارتفاع آب خلیج فارس یک و نیم متر افزایش می یابد

به گزارش ایرنا، حسین مشایخ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس نتایج برخی مطالعات اقلیمی، افزایش سطح آب دریاها اجتناب ناپذیر است و سناریوهای مختلف اقلیمی مقادیر متفاوتی را برای آن پیش بینی کرده اند.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه طبق سناریوی که معتقد است میانگین دمای کره زمین سه درجه سانتیگراد از زمان پیش از انقلاب صنعتی افزایش می یابد، بین 2 تا 4 متر سطح آب دریاها بالا خواهد آمد، در حالی که محدودکردن گرم شدن زمین به 1.5 درجه به میزان قابل ملاحظه ای این سرعت را کاهش می دهد که در نتیجه آن 1.5 متر یا کمتر از آن افزایش سطح آب دریاها را تا سال 2300 خواهیم داشت.
مشایخ درخصوص برخی نظرات دانشمندان در این خصوص گفت: برخی دانشمندان مخالف نظریه افزایش دمای کره زمین به دلیل افزایش غلظت دی اکسید کربن هستند و گرم شدن کره زمین را عامل افزایش میزان دی اکسید کربن در جو می دانند؛ بر اساس این نظریه با افزایش دمای کره زمین، به دلایل مختلفی مانند افزایش فعالیت خورشید، ظرفیت اقیانوس ها برای نگه داشتن دی اکسید کربن پایین آمده و غلظت آن در جو زمین بالا خواهد رفت.
وی اظهار کرد: زمین میلیاردها سال در حال تغییر است اما مساله مهم این است که آیا در مقابل این تغییر آماده هستیم؛ سناریوهای اقلیمی متفاوتی وجود دارد که باید برای مقابله با هر کدام از آنها آماده باشیم.
مشایخ با اشاره به اینکه برآوردها در این زمینه متفاوت است، گفت: تا چند سال پیش می گفتند قرار است در 100 سال آینده، 30 سانتی متر سطح آب کل دنیا بالا بیاید اما اکنون در یک سناریوی دیگر می گویند احتمال دارد یک و نیم متر بالا بیاد. باید پرسید که آیا برای این میزان بالا آمدن آب آماده هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه هامبورگ اظهار کرد: مطالعاتی درباره خلیج فارس انجام شده مبنی بر اینکه اگر سازه بزرگی در تنگه هرمز ایجاد شود، چه تاثیری بر دینامیک بخش شمالی خلیج فارس خواهد گذاشت؛ زیرا این حوضه یک سیستم بسته انرژی است و اگر در جایی به آن فشار وارد شود نیرو در جای دیگری خارج می شود.
مشایخ که برای ارائه مقاله خود در همایش بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس به ایران آمده بود، تاکید کرد: مساله مهم این است که باید با مطالعه و بررسی مشخص شود این نیرو از کجا خارج می شود تا برای روبه رو شدن با آن آماده باشیم و این مساله فقط از طریق مطالعات دانشگاهی قابل حل خواهد بود.
وی به تاثیر تغییر اقلیم روی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: طبیعت توانایی سازگاری با تغییرات را دارد؛ اگر عواملی غیر از تغییرات اقلیمی طبیعی که بازه های 100 ساله به بالا دارند به آنها اضافه نکنیم طبیعت راه خود را می یابد؛ در واقع زمین یک سیستم بی نقص است اما زمانی که تاثیر بشر وارد می شود، باید آماده تغییرات جدی تر باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه هامبورگ گفت: از آنجا که خلیج فارس یک دریای نیمه بسته است و از طریق دریای عمان و اقیانوس هند با آب های دنیا ارتباط دارد، بالاآمدن سطح آب های دنیا، آب خلیج فارس را نیز به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.
مشایخ به نتایج برخی مطالعات صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: مطالعه ای مبنی بر وضعیت خلیج فارس بعد از بالاآمدن سطح آب انجام شده است که به راحتی قابل مدل سازی است؛ البته نمی توان با قطعیت پیش بینی کرد اما مطالعات نشان داده است که در حوزه جزر و مد تغییرات دینامیکی اتفاق خواهد افتاد زیرا با بالاآمدن آب، توپوگرافی و عمق سنجی تغییر می کند.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، به کل ارتفاع حوضچه خلیج فارس یک و نیم متر اضافه می شود؛ به عنوان نمونه نقطه ای که عمق آب آن 20 متر بود، به 21.5 متر می رسد، این میزان افزایش در انرژی جزر و مدی که از اقیانوس به خلیج فارس منتقل می شود، بسیار موثر است.
مشایخ تاکید کرد: با این افزایش ارتفاع، انرژی قابل ملاحظه ای به حوضچه خلیج فارس وارد می شود؛ فقط در تنگه هرمز که میان ساحل جنوبی و شمالی آن حدود 50 کیلومتر فاصله است اگر این فاصله در یک و نیم ضرب شود یک سطح مقطع قابل توجهی به دست می آید و این میزان انرژی از اقیانوس به خلیج فارس اضافه می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود این میزان انرژی کدام مناطق را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: با انجام مطالعات گسترده باید سازه های بنادر را از هم اکنون برای 50 یا 100 سال آینده ایمن کنیم تا توان مقابله با این تغییر را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار