کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌کند

کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های بینا رشته‌ای سینما در پنج دانشگاه تهران

تهران (پانا) - شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و آموزشی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر دلیل افزایش تعداد دانشگاه‌ها برای برگزاری جلسات علمی و آموزشی در این دوره از جشنواره را دعوت از اندیشمندان و پژوهشگران علوم انسانی برای پرداختن به مسایل سینما و گسترش مطالعات و تحقیقات بینارشته‌ای اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۰۹۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های بینا رشته‌ای سینما در پنج دانشگاه تهران

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شهاب اسفندیاری مدیر علمی و آموزشی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام اینکه تعداد دانشگاه‌هایی که امسال میزبان بخش علمی و دانشگاهی جشنواره هستند افزایش یافته است، گفت: بخش علمی و دانشگاهی جشنواره جهانی فیلم فجر در2 دوره گذشته به صورت جدی کار خود را آغاز کرد و در سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر سومین تجربه همکاری دانشکده‌های سینمایی و هنری با این جشنواره رقم خواهد خورد.

وی با مروری بر روند برگزاری بخش علمی و آموزشی در سال های قبل یادآور شد: در سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش فیلم‌ها و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی فقط در دانشکده سینما تئاتر بود. در دوره سی و پنجم جشنواره، دانشکده صدا و سیما نیز با جشنواره همکاری کرد و جلسات آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی علاوه بر دانشکده سینما تئاتر، در دانشکده صدا و سیما هم برگزار شد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه تقویت رابطه مطالعات سینمایی با علوم دینی و علوم انسانی مانند فلسفه، روان‌شناسی و علوم اجتماعی جزو اهداف این دوره جشنواره است، توضیح داد: در این دوره نشست‌های تخصصی و دانشگاهی را در پنج دانشگاه در تهران و با حضور استادان بین‌المللی که از صاحب‌نظران مطالعات بینارشته‌ای هستند، برگزار می کنیم.

اسفندیاری در مقایسه مطالعات بینا‌رشته‌ای سینما در ایران با سایر کشورهای جهان اظهار کرد: امروزه در جهان درباره موضوع فلسفه و سینما نشریات، سایت‌ها، همایش ها و دپارتمان‌های زیادی وجود دارد، حتی در حوزه مطالعات سینما و دین در کشورهای مختلف مجله‌های علمی منتشر و همایش‌های سالانه برگزار می‌شود، اما در ایران به این موضوع تاکنون بسیار کم پرداخته شده است.

وی درباره استادان و مهمانان بخش علمی و آموزشی توضیح داد: خوشبختانه در این دوره چندین پروفسور و استادتمام حوزه‌های مطالعات سینما از دانشگاه‌های مختلف و معتبر دنیا در جشنواره حضور خواهند داشت که در حوزه «مطالعات سینما و دین» و «مطالعات سینما و فلسفه» و «مطالعات جشنواره» از حضور آنها بهره خواهیم برد.

مدیر علمی و آموزشی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه یک بخش نیز به صورت ویژه به مطالعه درباره جشنواره‌های سینمایی اختصاص خواهد یافت، گفت: امروزه موضوع مطالعات جشنواره‌ای خود یک بحث مجزای پژوهشی در دانشگاه‌های مختلف جهان است و ما نیز در جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت علمی به مطالعه درباره جشنواره‌ها پرداخته‌ایم و بررسی روند تحولات جشنواره‌ها یکی از بخش‌هایی است که به آن توجه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بحث‌های سیاسی در مورد جشنواره‌ها همواره زیاد بوده اما تا به حال بحث علمی و آکادمیک در مورد جشنواره‌ها صورت نگرفته است به همین دلیل یک نشست تخصصی جشنواره‌شناسی با حضور سه نفر از استادان که جزو چهره های شاخص در بحث مطالعات جشنواره در جهان هستند، برگزار خواهد شد.

اسفندیاری در پایان تاکید کرد: هر یک از کارگاه‌های تخصصی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در یکی از دانشگاه‌ها برگزار و از استادان همان دانشگاه نیز برای حضور در کارگاه‌ها و جلسات استفاده خواهد شد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار