تصویب ۵ قطعنامه درباره فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل

تهران (پانا) - شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست روز جمعه خود در ژنو، چهار قطعنامه ارائه شده توسط سازمان همکاری اسلامی در مورد فلسطین را با اکثریت آرا به تصویب رساند.

کد مطلب: ۸۰۸۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تصویب ۵ قطعنامه درباره فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری روسیا الیوم، یکی از قطعنامه‌های تصویب شده، بر حق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خویش و تشکیل کشور مستقل خود تاکید دارد.

همچنین قطعنامه‌ دیگر به تصویب رسیده، نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرده و از رژیم صهیونیستی می‌خواهد به مرزهای سال ۱۹۶۷ عقب نشینی کرده و فورا دست از تجاوزات علیه ملت فلسطین بردارد و به قطعنامه های شورای امنیت در این زمینه پایبند باشد.

در این قطعنامه همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته شده تا تدابیری فوری برای حمایت از حقوق ملت فلسطین، توقف ساخت دیوار نژادپرستانه و هرگونه اقدامی که موجب تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی اراضی اشغالی شود، توقف شهرک سازی به ویژه در قدس شرقی، تخلیه شهرک‌های یهودی‌نشین و لغو هرگونه قانون وضع شده در مورد این شهرک ها و پرداخت غرامت به فلسطینیانی که به سبب تجاوزات این رژیم متضرر شده اند، اتخاذ کند.

این قطعنامه تخریب منازل فلسطینیان در قدس شرقی و اخراج اجباری و تحت زور فلسطینیان و محروم شدن آنان از آزادی عبادت و حضور در اماکن عبادی از جمله در قدس شرقی را محکوم می‌کند.

در یکی دیگر از قطعنامه های تصویب شده، شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی و بلندی های اشغالی جولان محکوم و تاکید شده است که تمامی شهرک‌های احداث شده از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ به موجب قوانین بین المللی غیرقانونی و مانعی اصلی بر سر راه صلح عادلانه و پایدار و راهکار تشکیل دو کشور است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای بر ضرورت جبران خسارت‌های وارد شده به ملت فلسطین، بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به خاطر نقض قوانین بین المللی از جمله در قدس شرقی، اجرای توصیه‌های هیئت حقیقت یاب بین المللی در مورد آثار و پیامدهای منفی شهرک سازی رژیم صهیونیستی بر ملت فلسطین از جمله خسارت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی وارد شده به آنان، اجرای توصیه‌های هیئت حقیقت یاب سازمان ملل در مورد جنگ سال ۲۰۰۹ در غزه و تضمین جبران ضررها و خسارت های وارد شده به ملت فلسطین و پرداخت غرامت به آنان تاکید شده است.

پنجمین قطعنامه تصویب شده، تدابیر و اقدامات رژیم صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان از جمله شهرک سازی در این منطقه را اقدامی نامشروع، غیرقانونی و باطل می‌داند.

در این قطعنامه تاکید شده است که باید به بلندی‌های اشغالی جولان اجازه بازگشت به خانه‌هایشان داده شده و املاک و تمامی حقوقشان به آنان بازپس داده شود. به موجب این قطعنامه، رژیم صهیونیستی حق تحمیل تابعیت اسرائیلی بر شهروندان سوری در بلندی‌های اشغالی جولان را ندارد و باید به کمیته بین المللی صلیب سرخ اجازه دهد تا با اسرای فلسطینی در زندان های این رژیم ملاقات کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار