مسعود کرباسیان*

نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ویژه نامه‌های نوروزی مطبوعات

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی ویژه نامه های نوروزی مطبوعات را مطالعه کرده است و نکاتی را یاد آور شده و در یادداشتی تلگرامی این موارد را آورده است.

کد مطلب: ۸۰۸۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد

مسعود کرباسیان در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

چند روز ابتدای نوروز سعی کردم ویژه نامه‌های نوروزی مطبوعات را مطالعه کنم. البته که مثل همیشه صفحات اقتصادی بیش از دیگر بخش‌ها برایم قابل توجه بود.
خوشبختانه مطبوعات سعی کردند، محتوای فکری مناسبی برای عید مردم بسازند. به همه آنها باید خسته نباشید گفت که با مشکلات مالی و غیرمالی به این اندازه فعال هستند و سنت انتشار ویژه نامه نوروزی را ادامه می‌دهند.
امسال در قیاس با سه سال گذشته نشریات کمتر به دنبال مصاحبه و مقالات کلان و گاهی انتزاعی بودند و بیش از دوره‌های دیگر گزارش نویسی و تحلیل آماری مورد توجه بود. صفحات اقتصادی ویژه نامه‌های نوروزی را می توان برآیندی از تحلیل عمومی نسبت به اقتصاد یکسال گذشته دانست. خوشبختانه تحلیلگران براین موضوع تاکید داشتند که رشد اقتصادی، ثبات نرخ تورم تک رقمی و از همه مهمتر بهبود ارتباط با جهان به جهت جذب سرمایه‌های خارجی از جمله اقدامات موفق دولت بوده است.
با این حال در بیشتر ویژه نامه‌ها به چالش‌هایی اشاره بود که اقتصاد ایران از آن رنج می برد و شاید در خلاصه ترین شیوه بیان باید گفت بهبود فضای کسب وکار و حمایت از صنعت و تولید داخلی مهمترین خواسته به شمار می‌آمد. البته موضوع بحران آب هم از چشم کسی دورنمانده بود.

مجله تجارت فردا به صورت متمرکز به موضوع چالش‌های اقتصادی ایران پرداخت و برای هر موضوع یک میزگرد هم داشت که برخی از اظهارنظرها تحلیل های تازه و متفاوتی ارائه کرده بودند. تجارت فردا خوشبختانه با تداوم انتشارش گفتمان اقتصادی را در کشور پیش می برد. فکر می کنم آنچه به شدت به آن نیاز داریم، فضای تعاملی، فکری و راهبردی است که راه حل مطلوب برای نهادینه کردن آن استفاده از ابزارهای ارتباطی و فرهنگی است.

مجله آینده نگر هم درصفحات ویژه چشم انداز سال ٩٧ مجموعه گزارش‌های آماری قابل توجهی داشت و بخصوص اینکه پیش‌بینی‌هایی هم از آینده داده بود. آینده‌پژوهی از موضوعات مورد علاقه همیشگی من و البته مغفول مانده در ایران است که امیدوارم به آن توجه شود. در واقع بهتر است بگویم اقتصاد ایران نیاز به روندسنجی دارد و دستیابی به آن قطعا با پشتوانه ثبات اقتصادی حاصل می‌شود.
مجله جهان صنعت و صنعت و توسعه هم سعی کرده بودند با چند گفت وگو به معضلات امروز اقتصاد بپردازند.

درمیان ویژه نامه‌های غیراقتصادی توصیه میکنم، مجله کرگدن را بخوانید. همچنین مجله داستان‌ هم داستان‌هایی به قلم نویسندگان کشورمان و مطالب ترجمه‌ای خوبی دارد که با فضای نوروزی سازگار است.
در میان مجلات ادبی، ماهنامه تجربه به سنت هرساله خود به مرور یکسال ادبیات کشور و انتخاب برخی آثار برگزیده با حضور منتقدان سرشناس و کاربلد پرداخته بود. اشاره به زندگی و افکار مرحوم شایگان هم در این شماره تجربه تصویر شفافی از اندیشه ایشان ارائه می‌داد. مجله نگاه نو هم مانند ماهنامه تجربه زندگی مرحوم شایگان را مرور کرده بود.
فصلنامه ترجمان در دسته نشریاتی است که مقالات روزجهانی را ارائه می دهد و در گزینش این مقالات دقت و ملاحضات حرفه‌ای را رعایت می‌کند و از این جهت شایسته قدردانی است. مجله دیار هم امسال بخش‌های پرباری داشت و مطالعه آن بخصوص در دوره تعطیلات نوروزی جذاب است. مجله جهان کتاب را هم نباید از یاد برد بخصوص اینکه در فصل آخر این مجله کتاب‌های خلیل ملکی هم مرور و هم نقد شده است.
فرهنگ امروز هم به مرور افکار آقای ملکیان پرداخته است. مطالعه این پرونده برای کسانی که بخواهند با افکار ایشان آشنا شوند، مفید است.

* وزیر امور اقتصادی و دارایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار