چه کسانی تاکنون به چالش #بی_زباله پیوستند؟

تهران (پانا) - افزایش تولید زباله‌های پلاستیکی در کشور موجب شده تا سازمان حفاظت محیط زیست چالش #بی_زباله را طراحی کند و تاکنون ۳۴ شخصیت حقیقی و حقوقی به این چالش پیوسته‌اند.

کد مطلب: ۸۰۸۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چه کسانی تاکنون به چالش  #بی_زباله پیوستند؟

آخرین آمار اعلام شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود 20 میلیون تن زباله تولید می‌کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی متوسط تولید زباله در جهان روزانه 300 گرم است و براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کشور، ایرانی‌ها روزانه 700 گرم زباله تولید می‌کنند.

اما اکنون کیسه‌های نایلونی از جدی‌ترین تهدیدات زیست محیطی محسوب می‌شود و این تهدید باعث شده تا مسئولان سازمان محیط زیست در شکل‌های مختلف مردم را به کاهش تولید زباله و استفاده از کیسه‌های نایلونی دعوت کنند. یکی از روش‌هایی که مسئولان این سازمان مردم را به آن ترغیب کرده‌اند طراحی چالش #بی_زباله است.

کاوه مدنی، معاون آموزش سازمان محیط زیست درباره علت انتخاب زباله به عنوان چالشی برای محیط زیست گفته است: «اگر روی زباله تمرکز می‌کنیم به این معنی نیست که ورشکستگی آبی، گرد و غبار، آلودگی هوا، بیابانزایی، فرسایش و بسیاری دیگر از مشکلات محیط زیستی مهم نیستند.با توجه به رسیدن عید نوروز و نزدیک بودن روز طبیعت، زباله را به عنوان اولین موضوع انتخاب کردیم. تالاب، آب و انرژی از جمله موضوعاتی هستند که در فصول بعدی به آنها می‌پردازیم.»

برای پیوستن به چالش #بی_زباله باید برخی نکات را بدانید و رعایت کنید.

* این چالش مردمی است و نه دولتی! از روز اول همه مردم دعوت شدند. از شرکت کردن مسئولین استقبال می کنیم اما لطفا همه کمک کنند که این چالش مردمی بماند و مسئولین هم کنار و همراه مردم در این چالش باشند. از همه مسئولین و شخصیت های اجتماعی که در چالش شرکت کردند، بی نهایت ممنونم. این اتفاق خوبیست که مسئولین در حرکت های مردمی و اجتماعی سهیم شوند و از مردم یاد بگیرند. امیدوارم مسئولین بیشتری به چالش دعوت شوند و در این چالش شرکت کنند. خوب است که یاد بگیریم می توانیم در کنار هم، فارغ از اختلافات فکری، سیاسی، حزبی و ... کارهای خوبی برای کشورمان انجام دهیم.

* چالش با پویش فرق دارد. چالش قواعد دارد و این قواعد باید مورد احترام شرکت کنندگان باشد.

* طبق قاعده باید شرکت کنندگان یک ویدیوی یک دقیقه ای ضبط کنند و در آن درباره کاری که در مورد زباله کرده اند به دیگران بگویند و چهار نفر دیگر را به چالش دعوت کنند. پس طبق قاعده بازی، توییت و عکس گرفتن و نوشتن با وجود ارزشمند بودن، جنسی متفاوت از این چالش دارند.

* ویدئوها را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا به یادگیری و افزایش حساسیت جامعه نسبت به موضوع مهم زباله کمک کنیم. یادتان نرود از هشتگ های #بی_زباله و #از_خودمان_شروع_کنیم استفاده کنید.

* ویدئوهایی که در کانال bizobaleh@ در کانال‌های تلگرام و اینستاگرام و توئیتر چالش قرار می‌گیرد منتخب هستند. مسلما نمی توانیم همه ویدئوهای ارسالی را در کانال‌های چالش قرار دهیم. هدف ما ایجاد فرصت یادگیری از شهروندان است. هرچه جلوتو می رویم تعداد ویدئوها با موضوعات تکراری بیشتر می شود. بنابراین برای منتخب شدن خلاقیت مهم است.

* اگر موقعیت اجتماعی و شغلی خاصی داریم، می‌توانیم برای کمک به موضوع زباله کمک بگیریم. نماینده‌های مجلس می توانند به تصویب یک قانون دراین باره فکر کنند، اعضای شورای شهر می توانند کاری برای بهبود زیرساخت جمع آوری زباله‌ها کنند. وزرا می‌توانند فکری برای زباله‌های الکترونیک، بهداشتی و ... کنند و یا از ظرفیت های بین المللی برای کاهش مخاطرات زباله استفاده کنند. بقال و نانوا و میوه فروش و دکتر و پاکبان و راننده تاکسی و... هم هرکدام می توانند کارهایی برای کمتر تولید شدن زباله که مرتبط با شغلشان است، انجام دهند. در نهایت همه شهروندیم و می توانیم به عنوان یک شهروند هر کاری که به ذهنمان می رسد انجام دهیم.

* #بی_زباله شدن به معنی مصرف نکردن نیست. کاهش مصرف، تفکیک، بازیافت، جمع آوری و همه کارهایی که این چند وقت از هم یادگرفتیم می تواند به بی زباله و کم زباله شدن محیط زندگی‌مان کمک کند. مهم این است که باور کنیم با کارهای ساده می توانیم در کنار هم اثر بزرگ داشته باشیم و زباله را کم کنیم.

* اگر روی زباله تمرکز می کنیم به این معنی نیست که ورشکستگی آبی، گرد و غبار، آلودگی هوا، بیابانزایی، فرسایش و بسیاری دیگر از مشکلات محیط زیستی مهم نیستند. می‌خواهیم یاد بگیریم که می شود بر یک مشکل تمرکز کرد و کاری در موردش انجام داد و سپس برویم سراغ مشکل بعدی. تاکنون فقط درباره همه مشکلات حرف زده‌ایم و دعوا کرده‌ایم. همین است که بین همه مشکلات سرگیجه می گیریم و هیچ کار مفیدی انجام نمی دهیم و به مرور همه این مشکلات بدتر و بدتر می‌شوند.

* اینکه چالش بی زباله به مردم و قدرت و هوششان تکیه کرده به این معنی نیست که دولت مسئولیت ندارد. وظایف دولت در موضوع زباله و سایر مسائل، جای خودش و مسئولیت شهروندی جای خودش. می خواهیم یاد بگیریم که قبل اینکه به همدیگر انتقاد کنیم، #از_خودمان_شروع_کنیم. حتی اگه دولت بد عمل کرده، شهروندان خوب می تونند ورق را برگردانند و کمک کنند اوضاع و احوال محیط زیست بهتر شود. مطالبه گری سر جای خود، کارهای خوب شهروندان و مسئولیت اجتماعی هم سر جای خود.

تاکنون ۳۴ شخصیت حقیقی و حقوقی به چالش بی‌زباله پیوسته‌اند و هرکدام از این افرادی، ۴ نفر دیگر را هم دعوت کرده‌اند.

کاوه مدنی معاون آموزش سازمان محیط زیست، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، میترا حجار، بازیگر، مینو خالقی فعال محیط زیست، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش، رضا یزدانی خواننده، اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست، پژمان جمشیدی بازیگر و فوتبالیست، بهاره کیان افشار بازیگر، محمد فاضلی استاد دانشگاه، طیبه سیاووشی نماینده مردم تهران در مجلس، سیف الله صمدیان کارگردان سینما، فعالان محیط زیست آستارا، دانش آموزان پایه ششم اصفهان، صدرا محقق روزنامه نگار، زهرا کشوری روزنامه نگار، جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست و جمعی از سیاستمداران، هنرمندان و نویسندگان به این چالش پیوسته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار