از موفقیت‌های تاریخی تا خداحافظی مدیران قدیمی؛ چهره های ورزشی سال 96 چه کسانی هستند؟

تهران (پانا)- در سالی که گذشت برخی اتفاقات باعث شد تا چهره های جدیدی به ورزش ورود کنند و البته در این میان برخی اتفاقات هم باعث شد مدیران قدیمی ورزش در سال 96 برای همیشه از ورزش ایران خداحافظی کنند.

کد مطلب: ۸۰۸۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
از موفقیت‌های تاریخی تا خداحافظی مدیران قدیمی؛ چهره های ورزشی سال 96 چه کسانی هستند؟

سال 96 آبستن اتفاقات ریز و درشت در ورزش ایران بود؛ اتفاقاتی که گاهی تلخی آن تا مدت ها کام ورزش را تلخ کرد اما در این میان برخی اتفاقات لحظات شیرینی را برای ورزش ایران به ارمغان آورد و دل ورزش دوستان را شاد کرد.

در زیر به بخشی از اتفاقات سال 96 و چهره های ورزشی می پردازیم.

کارلوس کی‌روش و دومین صعود با ایران

در خرداد ماه سال 96 بود که تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش برای دومین بار به جام جهانی صعود کرد. کی‌روش یک سال رویارویی را با تیم ملی سپری کرد اما در ثبت رکورد تاریخی صعود به جام جهانی بدون گل خورده ناکام ماند. تیم ملی با هدایت این سرمربی پرتغالی در مرحله مقدماتی صعود به جام جهانی هیچ گلی دریافت نکرد و تنها مقابل سوریه در بازی آخر با دو گل این رکورد را از دست دادند.

حسن یزدانی تک ستاره کشتی آزاد

بدون شک حسن یزدانی پلنگ جویبار در سالی که گذشت یکی از ستاره های کشتی آزاد جهان بود. سه مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا،‌ قهرمانی جهان و بازی‌های کشورهای اسلامی به ارمغان آورد و ویترین افتخارات خود را ارزشمند کرد. یزدانی در اواخر سال گذشته وزن خودش را تغییر داد و امیدوار است که در سال 97 همچنان در کشتی آزاد و بازی‌های آسیایی 2018 یکه تازی کند.

سهراب مرادی مرد بدون حاشیه و مقتدر

بعد از المپیک ریو و کسب مدال خوش رنگ طلا توسط این وزنه بردار 94 کیلوگرمی، سهراب همچنان اقتدار خود را در سال 96 حفظ کرد و نفر اول وزنه برداری جهان نام گرفت. سهراب مرادی اواخر تابستان در بازی‌های داخل سالن آسیا علاوه بر کسب مدال طلا رکورد مجموع جهان را شکست. او چند ماه بعد در مسابقات جهانی آمریکا علاوه بر کسب ۳ مدال طلا، بار دیگر رکورد مجموع خودش را جابه‌جا کرد؛ ضمن این‌که در حرکت دوضرب هم بعد از ۱۷‌سال رکوردی را به نام خود ثبت کرد.

حالا نام سهراب وزنه بردار ایران در گتاب وزنه برداری جهان جا خوش کرده است و این وزنه برداری اصفهانی می کوشد در سال 97 هم با اقتدار حرف اول را بزند.

علی کریمی یک تنه مقابل فساد

بدون شک علی کریمی را باید مرد فوتبال ایران در سال 96 بدانیم البته نه در زمین بازی یا در امر مربیگری بلکه او یک تنه دست به افشاگری زد و مقابل دوربین برنامه 90 در مناظره ای با ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال از فسادهای فوتبالی حرف زد. البته کریمی درگیری هایی هم با کی روش در این برنامه داشت و این سرمربی پرتغالی او را بزدل خطاب کرد. در مقابل افشاگری صریح علی کریمی در مورد فساد در فوتبال ایران البته فدراسیون جواب واضحی به او نداد.

البته کریمی در عرصه مربیگری رفت و آمد جنجالی زیادی هم داشت. او لیگ را با نفت تهران آغاز کرد و یک رفت‌وبرگشت در این تیم داشت و درگیری هایی هم با درخشان سرمربی نفت پیدا کرد. اما درنهایت با جهانیان مالک وقت باشگاه اختلاف خورد و از این تیم جداشد و چند ماه بعد هدایت سپیدرود رشت را بر عهده گرفت تا با حضورش لیگ هم جذاب‌تر دنبال شود.

علیرضا باید ببازی

یکی از اتفاقات تلخ ورزش ایران باخت عمدی علیرضا کریمی مقابل حریف روسی خود بود. در جریان مسابقات زیر 23 سال جهان وقتی که علیرضا کریمی با اقتدار بازی برده خود را باخت توجه همه را به خود جلب کرد. کریمی به این دلیل که در کشتی بعدی باید با حریف اسرائیلی کشتی می گرفت با فریاد «علیرضا باید ببازی» مربی اش مقابل حریف روسی که او را فیتیله پیچ کرده بود بازی را واگذار کرد. این باخت پایان حواشی نبود چرا که بعد از این موضوع اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین المللی المپیک از باخت عمدی علیرضا مطلع شدند و چندین جلسه و رایزنی رسول خادم در نهایت منجر به این شد که علیرضا کریمی به 6 ماه محرومیت و جمشیدی مربی اش به دو سال محرومیت از میادین دور شوند.

سعید علی حسینی، بازگشت شکوهمند

بعد از ماجرای دوپینگ و محرومیت طولانی مدت علی حسینی او در آبان ماه 96 بعد از 8 سال دوری از میادین به وزنه برداری بازگشت. علی حسینی در مسابقات قهرمانی جهان در امریکا توانست بعد از 8 سال دوری به مدال برنز این رقابت ها دست پیدا کند.

پایان پیرمردهای بسکتبال و بوکس و غریق نجات

سوم آذرماه سال 96 بود که محمود مشحون پیرمرد بسکتبال ایران باتوجه به قانون عدم حضور بازنشسته های در دستگاه های اجرایی از سمت خود کنار رفت. رئیس ٧٦ ساله بسکتبال ایران در آخرین دوره ١٦‌سال ریاست فدراسیون را برعهده داشت که از سمت خود کنار رفت. ٢ماه بعد از استعفای اجباری مشحون از ریاست فدراسیون بسکتبال، اعضای مجمع رامین طباطبایی را به‌عنوان رئیس جدید انتخاب کردند. البته فقط محشون جزو مدیرانی قدیمی نبود که پرونده اش در سال 96 بسته شد علاوه بر او ناطق نوری پدر بوکس ایران و همچنین مصطفی میرسلیم که سال ها بر مسند فدراسیون غریق نجات بود هم از جمع ورزشی ها کنار رفتند.

شفر سال تحول در استقلال

بعد از ناکامی های پی در پی که علیرضا منصوریان در استقلال به دست آورد با وجود اینکه او بازیکنان بزرگی را جذب کرده بود اما نتوانست موفق شود و با ناکامی‌ها پرونده این مربی در استقلال پیچیده شد و او مجبور به استعفا کرد. بعد از منصوریان شفر روی کار آمد، مربی آلمانی که تحول شگرف در استقلال به وجود آورد و هواداران این تیم را راضی نگه داشت.شفر در استقلال به شکست نه گفت و امروز این تیم یکی از قدرتمندترین و بهترین تیم‌های ایران و آسیا است. در دربی 86 هم زور استقلال به پرسیپولیسی ها چربید و آنها پیروز این میدان بودند.

برانکو پروفسور خوشبخت

برانکو پرسپولیس را بعد از ١٠‌سال در بهار‌ سال ٩٦ به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر رساند و با این تیم به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کرد. اما مصدومیت بازیکنان اصلی باعث شد او و تیمش نتوانند برای صعود به فینال آسیا الهلال را از پیش رو بردارند.

با این حال مرد کروات یک پرسپولیس از همان ابتدای فصل هفدهم با اقتدار تیمش را پیش برد و از حریفان خود پیشی گرفت به طوری که تا قبل از پایان فصل قهرمانی سرخ پوشان پایتخت برای همگان مسجل شده است. برانکو حالا رویای فینالیست آسیا شدن را با پرسپولیس بعد از تکرار قهرمانی لیگ دنبال می‌کند.

یاغی های پرسپولیس و استقلال

یکی از اتفاقات تلخ پرسپولیس ماجرای مهدی طارمی و علی اکبر طاهری بود که در نهایت منجر به محرومیت باشگاه از پنجره نقل و انتقالات و همچنین محرومیت 4 ماه طارمی از پرسپولیس بود. البته عمق فاجعه زمانی بود که طارمی سکوت خود را شکست به صراحت اعتراف کرد با مدیران باشگاه تصمیم گرفتند تاریخ قرارداد امضا شده با پرسپولیس را جعل‌کنند و به فیفا دروغ بگویند تا بتوانند شکایت ریزه اسپور را دور بزنند.در نهایت این اتفاق ضرر هنگفتی به پرسپولیس زد چرا که طاهری با توجه به قانون بازنشسته ها از سمت خود کنار رفت و طارمی هم چند روز مانده به پایان محرومیتش پرسپولیس را تنها گذاشت و قراردادش را با این تیم تمدید نکرد و به الغرافه پیوست. طارمی و طاهری بدون‌شک یکی از بزرگترین رسوایی‌های فوتبال ایران در‌سال اخیر را رقم زدند.

در استقلال هم مهدی قائدی بازیکن کم سن و سال و خوش تکنیک حواشی زیادی درست کرد.این بازیکن خوزستانی در ابتدای ورودش به تیم استقلال با شرط باشگاه برای حضور خانواده اش در پایتخت برای صدور مجوز زندگی در منزل شخصی مواجه شد؛ او زمانی به استقلال آمد که هنوز به سن قانونی 18 سال هم نرسیده بود.اعتراض به شفر و نیمکت نشینی و همچنین حضور در تمرینات با دمپایی و دردسرهای فضای مجازی و هک شدن اینستاگرام همه ازحواشی این بازیکن کم سن و سال استقلال بود. آخرین حاشیه او هم سفر یک روزه اش به بوشهر به همراه چند تن از دوستانش که در نهایت با تصادف سنگینی که داشت احمدرضا شاکر، فوتبالیست‌ که همراه او بود درگذشت.

رضا صالحی امیری نخبه ورزشی

یکی از حواشی کمیته ملی المپیک که تا مدتها سر و صدا داشت انتخاب صالحی امیری به عنوان نخبه ورزشی بود.انتخابات کمیته ملی المپیک که 25 دی ماه برگزار شد و قبل از آن رضا صالحی امیری به عنوان نخبه ورزشی انتخاب شد که باعث حرف و حدیث زیادی هم شد و برخی این انتخابات را مهندسی شده خواندند. به هر روی با اعلام نخبه شدن، صالحی امیری توانست وارد انتخاباتی شود و در نهایت در مجمع عمومی هم با صلوات به عنوان رئیس جدید بالاترین دستگاه ورزشی کشور بعد از وزارت ورزش منصوب شد.

بازگشت دختر تاریخ ساز ایران

کیمیا علیزاده بعد از کسب مدال بزنز در المپیک ریو به عنوان اولین دختر تاریخ ساز ایران لقب گرفت اما سال 96 برای او خوب پیش نرفت چرا که بعد از مسابقات قهرمانی جهان و کسب مدال نقره آن رقابت ها کیمیا به دلیل شرایط نامساعد جسمانی اش در بیمارستان بستری شد و بعد از آزمایش ها و بررسی ها متعدد مشخص شد او به یک بیماری ناشناخته به نام سندروم گلین باره مبتلا شد؛ بیماری که سیستم ایمنی او را تضعیف کرد و برای مدتها کیمیا را از تکواندو دور کرد البته در ماه های آخر سال 96 کیمیا بهبودی کاملش را به دست آورد و تمرینات خودش را از سر گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار