رژیم مدیترانه‌ای سلامت استخوان و ماهیچه‌ها را به همراه دارد

تهران (پانا) - مطالعه جدید درباره دوران پس از یائسگی بانوان در برزیل نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای استخوان‌ها و ماهیچه‌های بانوان مسن مناسب است.

کد مطلب: ۸۰۸۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
رژیم مدیترانه‌ای سلامت استخوان و ماهیچه‌ها را به همراه دارد

به گزارش ایسنا از مدیکال‌اکسپرس، محققان دریافتند بانوانی که پس از یائسگی رژیم غذایی مدیترانه داشته‌اند، توده استخوانی و توده عضلانی بالاتری نسبت به دیگر افراد دارند.

این رژیم شامل مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات، غلات، سیب زمینی، روغن زیتون، دانه‌ها، مصرف زیاد ماهی، مصرف کم چربی اشباع شده، لبنیات و مصرف گوشت قرمز می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه از خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان و برخی بیماری‌های مزمن دیگر می‌کاهد.

"تایس راسیا سیلوا" (Thais Rasia Silva) محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترای دانشگاه" فدرال ریو گرانده جنوبی"(Federal do Rio Grande do Sul) برزیل گفت: اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی مدیترانه و اثرات آن بر ترکیب بدن پس از یائسگی در دسترس است. این اطلاعات مهم است، زیرا یائسگی سبب کاهش استروژن می‌شود و این سبب کاهش توده استخوانی بانوان می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

وی افزد: علاوه بر این، یائسگی و پیری، توده عضلانی را کاهش می‌دهد. کاهش توده عضلانی اسکلتی در افراد مسن، عامل اصلی بیماری، کاهش کیفیت زندگی و افزایش میزان مرگ و میر است.

سیلوا و همکارانش مطالعه خود را بر روی 103 زن سالم جنوب برزیل که میانگین سن آنها 55 بود و به طور متوسط 5.5 سال زودتر از موعد یائسه شده بودند، انجام دادند.

اسکن استخوان تمامی خانم‌های شرکت کننده در این مطالعه برای اندازه گیری تراکم معدنی استخوان، کل چربی بدن و توده‌ی چربی آپاندیلیک، که برای برآورد توده عضلانی اسکلت استفاده می‌شود، مورد آزمایش قرار گرفت. این افراد همچنین یک پرسشنامه غذایی درباره آنچه که در ماه گذشته خوردند تکمیل کردند.

سیلوا گفت: امتیاز بالا در رژیم غذایی مدیترانه(MDS) به این معنی است که رژیم مدیترانه‌ای، با تراکم مواد معدنی استخوان که در ستون فقرات کمری و با توده عضلانی بیشتر اندازه‌گیری می‌شود، ارتباط دارد. ما دریافتیم که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند یک استراتژی غیر دارویی مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان در دوران پس از یائسگی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار