طرح بهسازی محوطه های تاریخی نوش آباد انجام شد

عضو هئیت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد گفت: طرح پاکسازی و بهسازی محوطه های تاریخی این شهر با مشارکت شهرداری، پایگاه ملی پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، انجمن های مردم نهاد دوستداران آثار تاریخی و انجمن راه روشن توسعه نوش آباد انجام شد.

کد مطلب: ۸۰۷۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح بهسازی محوطه های تاریخی نوش آباد انجام شد

"سید حسین حسینی" در گفتگو با پانا کاشان، اظهار کرد: این طرح در آستانه فرا رسیدن نوروز باستانی و با هدف جلب مشارکت همگانی شهروندان برای حفظ آثار تاریخی در پنج محوطه برج عشق آباد، ورودیهای شهر زیر زمینی نوش آباد در آب انبارهای مرکزی و چاله سی اجرا شد.
به گفته وی، حفظ مکانهای تاریخی منحصر به مسوولیت یک نهاد خاص نیست بلکه باید همه شهروندان با مسوولیت پذیری فعالانه دست به دست هم داده و با شناسایی و حفظ آثار تاریخی، نمادهای فرهنگ و تمدن را برای نسل های آینده به یادگار نگه دارند.
وی افزود: برج دو طبقه عشق آباد از آثار دوره قاجار در مسیر عبور نوش آباد به کاشان و قم بوده که به عنوان اولین اثر تاریخی است که گردشگران برای ورود به نوش آباد باید از کنار آن عبور کنند این اثر در گذر زمان روبه نابودی بود که با مشارکت مردم و شهرداری مورد مرمت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نزدیکی برج عشق آباد، ساباط اقبالیه قرار دارد که اولین ساباط شناسایی شده در استان اصفهان است.این ساباط شامل دو اتاق با آب انبار مجاور آن با مصالح خشت و آجر ساخته شده و قدیمی‌ترین بخش برجای مانده از این ساباط در اتاق ضلع غربی با مصالح سنگ است که در بازسازی های بعدی مصالح خشت جایگزین آن شده است.
حسینی گفت: شهر نوش آباد از جمله مناطق تاریخی است که با بیش از یک صد تاریخی و میراث معنوی، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد که از جمله آنها ، مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان، مسجد جامع و مناره بلند آن، قلعه خشتی سیزان از دوره سلجوقی، مسجد امام علی از دوره ایلخانی، آب انبارهای دوره صفویه ، پل اسحاق آباد، قلعه های شجاع آباد، فیض آباد و مورچان را می توان نام برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار