لاریجانی: مصوبات شورای عالی آب با نظارت دقیق اجرا شود

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای دقیق مصوبات شورای عالی آب تاکید کرد و از وزارت نیرو خواست که برنامه زمانبندی برای اجرای مصوبات شورای عالی آب ارائه کند.

کد مطلب: ۸۰۷۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
لاریجانی: مصوبات شورای عالی آب با نظارت دقیق اجرا شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، ' علی لاریجانی ' عصر چهارشنبه در دیدار با وزیر نیرو و مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: مصوبات شورای عالی آب درخصوص اختصاص سهمیه آب به استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری باید مبنا قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از کنتور، میزان مصرف آب در کشور باید کنترل شود تا چنانچه میزان بارش ها کمتر شد، به نسبت آن سهمیه های هر بخش تعدیل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نیرو باید برای اجرای مصوبات شورای عالی آب یک برنامه زمانبندی داشته باشد و نظارت ها در این زمینه اعمال شود.
وی افزود: باتوجه به محدودیت منابع آبی باید اختصاص سهمیه ها به نحوی باشد که یک استان دچار مشکل نشود.
لاریجانی با اشاره به اینکه در استان ها کمبود آب وجود دارد تصریح کرد: اما این موضوع در اصفهان به لحاظ اینکه یک استان صنعتی محسوب می شود، عمیق تر است.
وی بااشاره به کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر افزود: باید درخصوص کمبود آب در کشور تمهیداتی اتخاذ شود تا با استفاده بهینه از آب، مشکل کشاورزان و صنایع آب بَر نیز حل شود.
رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت رسیدگی به مشکلات کشاورزان گفت: باید با استفاده از راهکارهایی، منابع مالی برای رسیدگی به کمبود آب تامین شود به نحوی که وضعیت صنعت نیز سامان یابد.
وی بر انجام کشت های جایگزین در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند تاکید کرد و گفت: در این پیوند باید از کشت گلخانه ای در این مناطق حمایت شود.
پیش از سخنان لاریجانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی بر لزوم اجرای مصوبات شورای عالی آب تاکید کرد و گفت: پروژه های مختلف در خصوص صنعت آب باید اجرایی شود.
حجت الاسلام و السملین ' سید ناصر موسوی لارگانی ' افزود: باید به خواسته کشاورزان مبنی بر توجه به حقابه ها رسیدگی جدی و خسارات کشاورزان نیز بطور کامل پرداخت شود.
در ابتدای این جلسه، ' رضا اردکانیان ' وزیر نیرو ، ' محسن مهرعلیزاده ' استاندار، نمایندگان استان در مجلس و نمایندگان صنف کشاورزان اصفهان، مسائل و مشکلات کشاورزان این خطه را بیان کردند.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است.
بندهای «طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» به شرح زیر است:
بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.
بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضوراستانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.
بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز.
بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه .
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو.
بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.
خاطرنشان می شود، جمعی از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق اصفهان در روزهای گذشته با حضور در مقابل شرکت آب منطقه ای و استانداری اصفهان، خواستار جاری شدن آب زاینده رود و تامین آب مورد نیاز کشاوری در این منطقه شده بودند.
استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجموع صاحب 20 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و از جمله استان های دارای بیشترین سهم در نهاد قانونگذاری کشور است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار