ایران و روسیه امروز برای توسعه 2 میدان نفتی قرارداد امضا می‌کنند

تهران (پانا) -  شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد توسعه میدان‌های مشترک نفتی «آبان» و «پایدار غرب» با شرکت‌های «زاروبژنفت»* روسیه و «دانا انرژی» خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۷۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ایران و روسیه امروز برای توسعه 2 میدان نفتی قرارداد امضا می‌کنند

به گزارش وزارت نفت، قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، برای یک دوره 10 ساله امضا می‌شود.
هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر 48 هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود 67 میلیون بشکه ظرف 10 سال آینده است.
این قرارداد برای مدت حداکثر 10 سال دیگر با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود.
سهم مشارکت شرکت روس در این قرارداد 80 درصد و سهم شریک ایرانی 20 درصد است.
مهم‌ترین شرح کار نهایی شده در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی و تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب در فاز نخست است.
خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری هشت حلقه چاه توصیفی- تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری سه بعدی و حفاری کنارگذر نیز در فاز دوم برای این 2 میدان تعریف می شود.
برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل 674 میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز معادل 68 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.
با اجرای این طرح، برای نخستین بار در استان ایلام زمینه‌های اشتغال فنی گسترده بویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های یی.اس.پی فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.
این قرارداد به دنبال امضای تفاهم‌نامه با شرکت روسی زاروبژنفت در بیست و دوم تیرماه پارسال در زمینه مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب به منظور شتاب دادن به برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترک و بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار