مروری بر سینمای ایران در مهر ۹۶

«بچه‌های آسمان» مجیدی وارد لیست 250 فیلم برتر تاریخ سینما شد

تهران (پانا) – ورود دومین فیلم ایرانی به لیست 250 فیلم برتر تاریخ سینما در بانک اطلاعات سینمایی (آی ام دی بی) و درخشش فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های بوسان و شیکاگو اخبار مهم سینما در مهرماه 96 بودند.

کد مطلب: ۸۰۷۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
«بچه‌های آسمان» مجیدی وارد لیست 250 فیلم برتر تاریخ سینما شد

بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان در کشور کره جنوبی میزبان شش فیلم از آثار سینمای ایران در بخش‌های گوناگون بود. جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان یکی از جشنواره‌های مهم فیلم آسیا است و میان سینماگران نوگرا لقب اسکار آسیایی را نیز به خود اختصاص داده است. این جشنواره تخصصی هرساله در ماه اکتبر در بوسان (یا پوسان) کره جنوبی برگزار می‌شود و دارای جوایز خوبی به لحاظ مادی می‌باشد. این جشنواره یکی از ۲۲ جشنواره مورد تأیید انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم (FIAPF، فیاپف) به‌شمار می‌رود.

در سال گذشته فیلم سینمایی «سد معبر» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی "جریان‌های نو"، «آنسوی ابرها» جدیدترین ساخته مجیدی مجیدی، «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف در بخش "پنجره‌ای به سینمای آسیا" و فیلم «جاده» ساخته آرش خیاطان و فیلم کوتاه «نگاه» از فرنوش صمدی در بخش "نمای باز" جشنواره بوسان حضور داشتند.

«سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی و نویسندگی سعید روستایی جایزه بهترین فیلم بیست ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم «بوسان» کره جنوبی را کسب کرد. فیلم «سد معبر» به نمایندگی از سینمای ایران و «پس از مرگم» به کارگردانی «کیم یو سئوک» از کره جنوبی به صورت مشترک به عنوان برنده بهترین فیلم بخش رقابتی «جریان‌های نو» این رویداد سینمایی معرفی شدند.

بهمن قبادی، آگنس گدار، لاو دیاز و جانگ سون وو دیگر اعضای هیات داوران بودند و الیور استون، کارگردان شناخته شده هالیوود ریاست هیات داوران این دوره را برعهده داشت.

فیلم «بچه‌های آسمان» در جمع ۲۵۰ فیلم برتر جهان در سایت معتبر imdb قرار گرفت. این دومین فیلم ایرانی بعد از«جدایی نادر از سیمین» بود که در این فهرست گنجانده شد.

«آذر» نخستین ساخته محمد حمزه‌ای، به تهیه کنندگی نیکی کریمی، در نمایش افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم ونکوور به روی پرده رفت.

رضا درمیشیان، کارگردان ایرانی داور بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق ‌شد.

در بیستمین جشنواره فیلم بیروت، بزرگداشتی برای زنده‌یاد عباس کیارستمی با حضور فرزند این کارگردان و تعدای از همکارانش برگزار شد.

دومین جشنواره فیلم «شید» در ایالت تگزاس آمریکا با مشارکت چهره‌های ایرانی و بین‌المللی و به یاد استاد فقید و چهره بین‌المللی سینمای ایران عباس کیارستمی برگزار شد.

فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند که در بخش مسابقه کارگردان‌های جدید پنجاه و سومین جشنواره فیلم شیکاگو حضور داشت جایزه "هوگوی طلایی" بهترین فیلم این بخش از جشنواره را به خود اختصاص داد. همچنین فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف، که نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی بود، جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار