برگزاری جلسه شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد مدیریت بحران استان قزوین

قزوین (پانا) - جلسه انتخابات شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد مدیریت بحران استان با حضور مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و در سالن باقرالعلوم (ع) استانداری برگزار شد .

کد مطلب: ۸۰۷۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد مدیریت بحران استان قزوین

مریم بیدخام دبیر کارگروه تخصصی تشکلهای مردم نهاد مدیریت بحران استان در ابتدای جلسه ضمن اشاره به موضوع فرآیند اجرایی آن، بر لزوم مشارکت هرچه بیشتر تشکلها در امور اجتماعی و فرهنگی به ویژه موضوع مدیریت بحران تأکید کرد.
مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد بعنوان نهاد مدنی،درپاسخ به مسائل جامعه شکل می گیرندگفت : سمنها علاوه بر خدمات و فعالیتهای اجتماعی که انجا م می دهند در ترویج روحیه نوع دوستی، انسان دوستی و گسترش معنویت و ارزشهای اخلاقی و انسانی نقش آفرین و دارای نقش کلیدی هستند.
بیدخام با بیان اینکه ، تشکل های مردمی رابط خوبی برای رساندن صدای مردم به مسئولان هستند اظهار داشت : در هنگام حوادث سازمانهای مردم نهاد اهمیت زیادی دارند و ظرفیت ادارات دولتی در مواقع بحرانهایی مانند زلزله به تنهایی کافی نبوده و نیازمند مشارکت مردم به ویژه سازمانهای مردم نهادی است که شخصیت حقوقی دارند و در این راستا ایجاد شدهاند.
وی خاطرنشان کرد : بهره گیری از توان تشکل های غیر دولتی در مدیریت بحران و استفاده از توان مردم به صورت سازمان یافته در دستور کار این کارگروه است که با ایجاد و سازماندهی شبکه هماهنگی تشکل های مردم نهاد می توان در مدیریت بحران اثرگذار بود.
بیدخام ایجاد وسازماندهی یک شبکه قوی به نام شبکه هماهنگی تشکلهای مردم نهاد را برای استفاده از تمام ظرفیت سمنها در مواقع بحرانی مهم برشمرد و موازی کاری را از موانع مهم برشمرد .
دبیرکارگروه مدیریت بحران یادآور شد : برای قدرت مانور بیشتر و بالا بردن سرعت عمل در امدادرسانی به آسیب دیدگان مواردی چون پرهیز از تک روی،جلب مشارکت، آموزش وتوانمندسازی سازمانهای مردم نهاد ، هماهنگی بهتر با دستگاههای دولتی و مدیریت بحران را باید بتوانیم در قالب تشکلها و به صورت سازمان یافته مسیر خدمت رسانی را ادامه دهیم و از موازی کاری و چند صدایی در خدمت رسانی به مردم دست بکشیم.
وی در ادامه افزود: برای بهره برداری بهینه از این ظرفیتهای ارزشمند نیازمند وحدت رویه و همگرایی در مواقع بحران و اقدامات مشترک از جانب تشکلهای مردم نهاد هستیم.
بیدخام افزود: بهره گیری از ظرفیت تشکل های غیر دولتی در مدیریت بحران و استفاده از توان مردم به صورت سازمان یافته در دستورکار این کارگروه است،که با ایجاد و سازماندهی شبکه هماهنگی تشکل های مردم نهاد می توان درمدیریت بحران اثرگذارشود.
در ادامه ، آقایان رمضان طاهری، سیامک طالبی طاهر، مظفر جهانی پور، محسن محمدبیگی و خانمها مهدیه حقیقت جو و مریم فرمانی.با تأیید اعضای حاضر در جلسه انتخابات به منظور پیگیری ثبت شبکه یادشده انتخاب شدند .
گفتنی است که وظایف شبکه هماهنگی به شرح زیر است:
1. عضوپذیری مستمر از تشکلهای مردم نهاد داوطلب که دارای پروانه فعالیت معتبر هستند
2. طراحی برنامه های عملیاتی سالیانه شبکه هماهنگی و سناریوهای اقدام در حوادث غیرمترقبه
3. اجرای مصوبات و برنامه های ابلاغی از سوی کارگروه تخصصی
4. سازماندهی تشکلهای مردم نهاد در گروههای عملیاتی مندرج در ماده 12 این دستورالعمل ، جهت ایفای نقش تخصصی در مراحل 4 گانه مدیریت بحران
5. اجرایی نمودن شرح وظایف مندرج در ماده 4 و 5 این دستورالعمل با هماهنگی کارگروه تخصصی
6. تهیه و به روز رسانی فهرست اعضای شبکه و اعضای گروههای عملیاتی بصورت ماهیانه و ارائه فهرست و مدارک اعضا به دبیرخانه کارگروه تخصصی جهت صدور کارت شناسایی
7. ارزیابی وضعیت موجود و ارائه گزارشهای تحلیلی به کارگروه تخصصی در مراحل 4 گانه مدیریت بحران و طراحی و پیشنهاد راهکارهای اجرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار