مخالفان استیضاح حجتی: آقایان نماینده، وزیرجهاد وزارتخانه‌ای ورشکسته را نجات داد

تهران (پانا) - نمایندگان مخالفان استیضاح وزیر جهاد کشلاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از وی و عملکردش دفاع کردند و خطاب به نمایندگان به یادآوری سوابق اقدامات وی پرداختند.

کد مطلب: ۸۰۷۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان استیضاح حجتی: آقایان نماینده، وزیرجهاد وزارتخانه‌ای ورشکسته را نجات داد

نخستین مخالفاف استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بعد از چند موافق استیضاح و عدم حضور وی در روزهای پیشه روی کابینه دولت دوازدهم، نماینده مردم بم بود.

حبیب الله نیکزادی پناه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد شهدا و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری در مخالفتش با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: آقای حجتی جزء سنگرسازان بی سنگر دفاع مقدس بودند و در دوران سازندگی پست های متفاوتی را داشتند و آدم مثبتی بودند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حجتی زمانی که در استان سیستان و بلوچستان استاندار بودند با تدبیر و دوستی با مردم شرایطی را ایجاد کردند که برای مردم امنیت به وجود بیاید.

نیکزادی پناه تصریح کرد: برخی از علمای مدیریت، مدیران به سه گروه تقسیم می کنند که یک گروه را اصطلاحا مدیران قمار باز می گویند اما قمار نمی کنند چون استراتژی ندارند همچنین آینده نگر، توسعه نگر، کلان نگر و برنامه نگر و همچنین علم گرا نیستند این مدیران متوسل به همان بحث شیر و خط می شوند که اگر روی شیر سکه آمد کار انجام شود و اگر خط آمد کار انجام نشود.

وی در این رابطه افزود: گروه دوم را مدیران سرایدار عنوان کرده اند، این گروه دوم نیز همان وضعیت قبل را دارند و متاسفانه از هیچ نظم و علم مدیریتی برخوردار نیستند اما فقط یک گروه مدیران سازنده وجود دارند که در هر نقطه ای که قرار بگیرند تغییر و تحول ایجاد می کنند و آقای حجتی جزء این گروه سوم محسوب می شوند.

نیکزادی افزود: همیشه مسائل را به روز نگاه می کنیم و گذشته را در نظر نمی گیریم این در حالی است که باید توجه داشت حجتی زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفت وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه ورشکسته تمام عیار بود و کارکنانش نیز جای مناسبی نداشتند و معاونت ها در نقاط مختلف شهر بود.

وی افزود: علیرغم بی تدبیری ها و بی مهری ها امروز وزارتخانه جهاد کشاورزی ساماندهی شده است. آقای حجتی زمانی که وزارتخانه جهاد کشاورزی را تحویل گرفت گندم و بخشی از گوشت و تخم مرغ و لبنیات و شکر به کشور وارد می شد در هر صورت آقای حجتی انقدر محجوب به حیا هستند که مسائل را بیان نمی کردند اما کاری کردند کارستان و وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در همه نقاط کشور مشکل کشاورزی وجود دارد و کشاورزی نابود شده اما باید چرایی موضوع پیدا شود چرا که این موضوعات به حجتی ارتباطی ندارد و وی نابسامانی ها را کم کرده اما امروز مشکلاتی وجود دارد و حتی در حوزه انتخابیه بنده نیز مشکلات وجود دارد اما آن موضوعات چه ارتباطی به آقای حجتی دارد چرا مسائل منطقه ای بیان می شود.

وی افزود: آقای حجتی ظرفیت ها را افزایش داده، واردات را کاهش داده و صادرات را افزایش داده چرا به این موضوعات توجه نمی شود و بنده از آقای حجتی می خواهم این اطلاعات را به مردم برساند.

نیکزادی پناه گفت: امروز کشاورزی در حال سامان گرفتن است، اجازه دهید این مرد عمل به کار خود ادامه داد و بتواند کشاورزی کشور را سامان دهد و از ناراحتی و نگرانی کشاورزان بکاهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقایانی که می گویند معاونان حجتی پیر هستند، باید به آنها گفت که همین نیروهای پیر با تلاش خود میزان تولید فعلی را به وجود آوردند، آیا وزیر نیرویی در اختیار داشت و از آنها استفاده نکرد؟، ادامه داد: روزی که این وزارتخانه را تحویل گرفت از کدام نیروی انسانی می توانست استفاده کند؟ باید انصاف داشته و قدرشناس مردان انقلابی باشیم.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا درست است آقای حجتی را با این کارنامه شفاف و بعد از 38 سال خدمت بی عزت کنیم، چه جوابی داریم که به شهدا و انقلابیون دهیم؟، تصریح کرد: وظیفه داریم در کنار وزیر قرار بگیریم و به او کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه امکانات و احکام بسیار خوبی مصوب شد که امیدواریم وزیر آنها را پیاده کند و کشاورزی را رونق دهد، عنوان کرد: کشاورزی و یا هر اقدام تولیدی دیگر کشور نیازمند منابع است، آیا می شود بانک کشاورزی که بانک تخصصی است، منابع را به عنوان سپرده با سود بیش از 20 درصد جذب کند و آن را با سود 18 درصد در بخش پرداخت کند؟

نیکزادی پناه با بیان اینکه آیا وزیر منابعی در اختیار داشت و کاری نکرد؟ اگر این منابع وجود داشتند، آن را اعلام کنید، گفت: هر چند که آقای وزیر قول دادند آرام آرام از نیروهای جوان در مجموعه خود استفاده کنند ، باید گفت که وی هنوز جوان است و براساس تجربیات دنیا، امروز روزی است که مردم ایران از تجربه وی استفاده کنند نه اینکه او را از صحنه خارج نمایند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه آقای حجتی از خانواده محترم شهدا و ایثارگران و متعلق به 17 شهید و جانباز هستند، خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم نمایندگان با توجه به اینکه مسائل و مشکلات را خوب می دانند، رأی اعتماد مجدد را به وزیر می دهند؛ مقرر شد بعد از تعطیلات عید نمایندگان مشکلات خود را با وزیر در میان بگذارند.

بعد از وی نوبت به غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی رسید که به دفاع از حجتی بپردازد.

بهار 97؛ بهار خشونت آبی است

نماینده مردم رشت در اظهارات خود در مخالفت با استیضاح محمود حجتی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و خطاب به لاریجانی، اظهار کرد: قبل از شروع سخنانم نکته ای را باید به عنوان تذکر مطرح کنم؛ اینکه استیضاحی 46 بند دارد در نوع خود بی سابقه بوده برای من مهم است است که به این موضوع توجه کنید؛ بخش اعظمی از مطالبی که گفته شد در راستای 46 بند نبود یعنی مطالبی گفته شد که در این بند قبلا عنوان نشده بود و من از شما خواهش می کنم به عنوان رییس جلسه این را به عنوان تذکر بفرمایید.

وی ادامه داد: در این مطالب به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفته شده است در این رابطه تولید محصولات در سال 92، 97 میلیون تن بود و در 96 به 122 میلیون تن بود و رشد تولید محصولات کشاورزی 26 درصد بوده است. تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی و دارای ارزش افزوده از سال 1392 تا 96 سالانه 5 میلیون تن و در مجموع 25 میلیون تن بوده است.

ایمن آبادی یادآور شد: کل تولیدات محصولات کشاورزی سال 57، 25 میلیون تن بوده و رشد سالانه ارزش افزوده بخش کشاورزی در 5 سال اخیر حدود 5 درصد بوده است و افزایش صادرات، کاهش صادرات و بهبود کسری تراز تجاری در بخش کشاورزی معادل 5 میلیارد دلار و این جزو برنامه های ابلاغی حجتی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تراز تجاری کشاورزی از منفی 8 میلیارد دلار با صرفه جویی ارزی 5 میلیارد دلاری به منفی 3 میلیارد دلار رسیده؛ واردات بخش کشاورزی از 18 میلیون تن در سال 92 به 14 میلیون تن در سال 95 کاهش پیدا کرده است.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذا از 13میلیارد دلار در سال 92 به حدود 7 میلیارد دلار در سال 95 کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ذخایر راهبردی گندم از 15 روز در ابتدای سال 92 به حدود 7 ماه در سال جاری کاهش پیدا کرده که این متکی به تولیدات داخلی بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: خرید تضمینی گندم از حدود 4 میلیون تن به حدود 9میلیون تن در سال جاری افزایش یافته که در دو سال آخر بالغ بر 20 میلیون تن گندم از کشاورزان زحمتکش خریداری شده و خرید تضمینی چغندر قند از حدود 3 میلیون تن تولید در سال 92 به 5 میلیون تن افزایش یافته و 8 میلیون تن در سال 96 بوده است؛ افزایش 5 میلیون تنی چغندر قند در 5 سال اخیر نتایج اعمال دانش فنی، افزایش تولید و توسعه کشت پاییزه در صرفه جویی آب بوده است.

وی افزود: نیاز مصرف کشور حدود 2/2 میلیون تن برآورده می شد که دستیابی به خودکفایی شکر در دوران آقای حجتی بخش اعظمش تحقق پیدا کرده و شما می دانید واردات شکر از حدود یک و نیم میلیون تن در سال 92 با 50 درصد کاهش به 770 تن در سال 96 رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: تولید دانه های روغنی در تناوب با گندم و گسترش سه برابری سطح زیر کشت به 400 هزار تن افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود در سال 97 به 600 هزار تن برسد.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: تولید و صادرات میگو از 12هزار تن از سال 92 به بیش از 30هزار تن در سال 96 افزایش یافته که در سال جاری این افزایش صد در صدی در صادرات تحقق پیدا می کند که با صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در توسعه گلخانه ها در طی دوره مسئولیت ایشان حدود 4 هزار هکتار به سطح گلخانه های کشور افزوده شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی طی سال 1392تا به امروز با ایجاد خطوط اعتباری و تامین تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان بیش از 91 هزار دستگاه تراکتور را که عمدتا توسط صنایع داخلی تامین شده تامین کرده و افزایش مکانیزاسیون از 1/1 به 1/6 رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد : 2 هزار دستگاه کمباین، 200هزار دستگاه انواع ادوات اصلی کشاورزی نقش مهمی را در کاهش ضایعات داشته است.

وی یادآور شد: ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در سال 92 32 میلیون تن بوده است که طی 4 سال به 53 میلیون تن رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به دکتر لاریجانی، گفت: طی دوره چهارساله بیش از 500 سردخانه با ظرفیت حدود یک و نیم میلیون تن احداث شده که نقش قابل توجهی در ماندگاری محصول، کاهش ضایعات و ثبات درآمد تولیدکنندگان را دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در اصلاح ساختار در بخش مصرف آب کشاورزی طی دوره مسئولیت حجتی بیش از 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سرمایه بانک کشاورزی با 500 درصد رشد از 1800 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 9 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: تعداد 30 صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی طی دوره های اخیر به مجموعه صندوق های حمایت از بخش اضافه شده و به 110 صندوق تخصصی استانی افزایش پیدا کرده است؛ اقدامات خوبی در حوزه برنج و چای مانند برقراری تعرفه برای چای وارداتی، هزینه کرد این تعرفه ها برای یارانه خرید برگ چای، صندوق حمایت از کشت و کار صنعت چای برای اولین بار با سرمایه 40 میلیارد تومان و طلب چایکاران نیز بابت فروش برگ سبز تا هفته گذشته 187 میلیارد تومان معادل 95 درصد پرداخت شده است؛ کسی منکر مشکلات نیست و در زیتون و گندم و محصولات کشاروزی مشکل داریم و اگر به حجتی کمک کنیم مشکلات حل می شود و به طور قطع به خودکفایی می رسیم؛ 255 نفر از سنگر سازان بی سنگر وفرماندهان جنگ نیز برای حمایت از حجتی امضا کردند؛ اقای حاجتی سوابق خوبی در کسوت استانداری دارد و حدود17 شهید داده است و زمانی که ایشان در دولت سابق از سمت وزیری کنار رفت مجبور شدیم حدود 5 الی 6 میلیون تن گندم وارد کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: یکی از همکاران شب گذشته در استوری صفحه انیستاگرام خود جمله ای را نوشته است، همکاران ببیند مرز بی انصافی و تخریب مجلس تا کجا پیش رفته است، عین عبارت این است که "دولت شام داد تا وزیرانش بماند" دکتر لاریجانی چه کسی دراین مجلس شام خورده است؟

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: چرا سطح مجلس را اینقدر تنزل می دهیم و خودمان را تخریب می کنیم، همه به دلایل مختلف با استیضاح مخالف بودیم، دلیل مخالفت من زمان طرح استیضاح بود، مردم در شب عید مشکل دارند باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم، در این مسیر کارهای بسیاری شده و کارهای بسیاری هم مانده است.

واردات از مرزهای قاچاق انجام می شود

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه باید از این استیضاح ها نهایت استفاده را داشته باشیم، گفت: ما این پیام را به جامعه رسانه ای و بعضی رسانه های پوپولیستی می دهیم که مجلس دهم مجلس نخبگان است، قرارنیست چهارسایت ما را هدایت کنند، ما از فضای استیضاح می خواهیم نهایت استفاده کنیم و در ابتدای سال 97 این پیام را بدهیم که مردم ما به مشکلات شما و مشکلات حوزه کشاورزی کاملا واقف هستیم.

وی اظهار داشت: مگر آقای حجتی نمی داند، مگر همه منابع برای آن تامین شده است، ده ها جلسه با موضوع برنج با آقای وزیر برگزار کردیم، منابع محدود است منابع موجود نیست، واردات از مرزهای قاچاق انجام می شود ما باید باهم دیگر کمک کنیم.

این نماینده مجلس بیان داشت: به اصل 57 قانون اساسی اشاره می شود، این اصل به تفکیک قوا تاکید دارد نه تقابل قوا، تمام قوا در کنار یکدیگر زیر چتر رهبری برای حل مشکلات مردم هستند، این استیضاح عین دادگاه است، مگر دادگاه تبرئه نمی کند، تذکر نمی دهد، مگر دادگاه پرونده ای را باز نگه نمی دارد؟ ما هم به همین شکل می توانیم عمل کنیم. بنابراین این انتظار که باید استیضاح به انداختن وزیر ختم شود و برخورد و تقابل بین مجلس و دولت باشد اصلا قابل قبول نیست اما ممکن است مجلس اقناع نشود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس گفت: همه این فرایند و بحث های کارشناسی برای این است که اولا قدردان زحمات باشیم و دوما بگویم که به مشکلات مردم واقف هستیم و برنامه کاری آینده را طراحی کنیم، بهار 97 بهار خشونت است، بهاری است که تنش آبی شدید دارد در این بهاری که تنش شدید وجوددارد و کشاورزان مشکل دارند آیا به جان هم بیافتیم و کشاورزی را بدون وزیر کنیم کار خوبی کرده ایم؟

وی ادامه داد: مجلس تمام اهتمام خود را بگذارد که مجلس عاقل باشد، آمریکا و غربی ها ما را با امنیت غذایی تهدید می کنند آیا در زمانی که با تهدید امنیت غذایی روبه رو هستیم باید به جان هم بیافتیم؟

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه از دولت گله داریم، تاکید کرد: فاصله بین رئیس دولت و مجلس افزایش پیدا کرده است، این مجلس آمادگی دارد به دولت کمک کند، این مجلس نمایندگان مسلمان و مومن و وقف نظام و انقلاب دارد و می خواهند به دولت کمک کنند، به جهانگیری گفتم که به ولله نه ما تشنه قدرت و کرسی نمایندگی هستیم و شهادت می دهیم هیچ کدام از وزرا نیز خواهان قدرت و پست نیستند، بنابراین باید یک فضای تعاملی و خوبی برای حل مشکلات مردم وجوانان حرکت کنیم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: اسیر فضاهای پوپولستی نشودید، اینکه بگویند دو وزیر رای آورده است یکی را بندازید، اقتدار مجلس را زیر سوال می برد، نه عقل و نه شرع این رفتار را قبول نمی کند، حجتی را وزیر خوبی می دانیم، فردی که وقف نظام و انقلاب شده و برای این کشور کار کرده ، موسسه جهاد بوده یکی از سرمایه کشور است چرا با سرمایه های کشور چنین برخورد می کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: صبح از حجتی سوال کردیم که می گویند راغب به این کرسی نیستید، عنوان کرد که به رئیس جمهور گفته است دنبال پست ومقام نیست اما اگر تکلیف کنید تا مرز شهادت کار می کنم، ما کجا می توانیم چنین مسئولی پیدا کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حجتی مشکلات را قبول کرده است، بیان داشت: با این حال درمحصولات کشاورزی راه بسیاری خوبی طی شده است و کار بسیار زیادی داریم، برنج باید به خودکفایی برسد، ما کشوری هستیم با همه تحریم ها و ظلم های که آمریکا و اسرائیل کرده است راه خوبی را پیش آمده ایم، اما خودمان در داخل یکدیگر تحریم نکنیم و آتش بیار معرکه نباشیم و با شیطنت رسانه ای تصمیم نگیریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: پایان سال عیدی که آقای مطهری عیدی است که مردم بدانید ما مشکلات شما شنیدیم، در فکر شما هستیم، مسائل یکبار دیگر کارشناسی شد و نقشه راه سال 97 طراحی شد. در حوزه های تعاون راه و شهرسازی و کشاورزی و سایر حوزه ها نقش راه سال 97 را تنظیم می کنیم، این طور نیست که وقت دولت ومجلس را می گیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار