آنچه موافقان استیضاح وزیر را ه در مجلس گفتند

تهران (پانا) - نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس به استیضاح وزیر راه اختصاص یافت که در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح عباس آخوندی دلایل خود را برای استیضاح وزیر عنوان کردند.

کد مطلب: ۸۰۶۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آنچه موافقان استیضاح وزیر  را ه در مجلس گفتند

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مطابق اصل 67 قانون اساسی و بنا بر سوگندی که یاد کرده‌ایم این تکرار را بر خود واجب می‌دانم که در چارچوب سوگند نمایندگی‌ام مباحث خود را مطرح کنم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوگند نمایندگی که یاد کردم عامل اصلی رأی من برای موافقت با استیضاح آخوندی است زیرا سوگند یاد کردم تا برای استیفای حقوق مردم تلاش کنم، بیان کرد: استیضاح حق نماینده است و این حق قابل واگذاری نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما نمایندگان ملت هستیم و مردم انتظار دارند به حق و عدالت از خواسته‌های آنها دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی وزرا پیش از رأی اعتماد برنامه‌هایی ارائه می‌کنند ولی پس از آن این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود، افزود: آقای آخوندی یکی از این وزرا است، وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است و باید وزیر آن جان فدا برای مردم کشور باشد ولی آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است.

مرادی اظهار کرد: سالانه 16 تا 17 هزار کشته در جاده‌ها داریم، چه کسی به غیر از وزیر مسئولیت مستقیم این موضوع را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی نیز مشاهده کرده‌ایم که چه اتفاقات ناگواری رخ داد، همچنین در دریا نیز شاهد سوانح هستیم و بخش ریلی نیز بی‌نصیب از سوء مدیریت نبوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توانایی آخوندی را در کنترل بحران‌های سیستم حمل و نقل شاهد هستیم، گفت: روزانه بیش از 6 هزار دستگاه کامیون و تریلر در جاده‌های استان هرمزگان تردد می‌کنند، این شرایط عایدی به جز گرفتن جان مردم و آلایندگی نتیجه دیگری ندارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه راه‌ها و مسکن مشکلات فراوانی وجود دارد، گفت: بهتر است نمایندگان امروز تصمیمی جدی اتخاذ کنند زیرا در برابر خدا و مردم، مسئول هستیم.

قاضی پور: سال 95 بدترین آمار 15 ساله اخیر در تولید مسکن بود

نادرقاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز ملت ایران ناظر عملکرد نمایندگان مجلس است زیرا برای سومین مرتبه استیضاح آخوندی مطرح می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: آقای آخوندی امروز بحث شرکت های بیشمار، پیمانکاری هایتان، خانواده و شرکایتان نیست بلکه بحث حلال و حرام بودن است؛ آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد می گویند میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بوده‌اند، میلگردها به لواسانات برده می‌شد، وزیر راه و مسکن آنقوت آیا شما بودید؟

قاضی‌پور افزود: با توجه به این شرایط آیا رواست با چنین اوضاعی از کاخ نشینی و لواسان نشینی آمده و عده ای مست قدرت زمام امور را بدست بگیرند؛ روزی فرا میرسد ظالم باید حق مظلوم را ادا کند و به سزای اعمال غیر خدایی که انجام داده برسد. چه بد روزی است که ظالم خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ملت عدالت و فعالیت می خواهند. خوی اشرافی گری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. زمانیکه ریل راه آهن مظلوم ارومیه با جنس بی کیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوب آهن اصفهان افول کرد، نشان می دهد که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت دادن به جان مظلومان، به پول بادآورده آقازاده ها فکر می کند، تولید ملی فلج می شود و کارگران بیکار می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آقای آخوندی به عنوان وزیر راه توانسته اعتماد مردم در رابطه با اموال و دارایی اش را کسب کند؛ چرا که قرار شد وقتی کابینه دولت اموال خود را بگویند، وی اطلاع نداده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در برابر جان‌باختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جاده‌ها مسئول هستیم یا خیر؟ هنوز خانواده های عزا دیده تصادفات جاده ای، راه آهن مشهد -تبریز مصیبت دیده هستند و زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند.

قاضی‌پور افزود: اکنون که پشت این تریبون قرار دارم اعلام می‌کنم که در حال حاضر کارنامه آقای عباس آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران‌شان شدند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه مسیر را ندهیم. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست لذا نباید به ایشان اجازه ادامه کار داد.

وی خطاب به معاون اول رییس جمهور گفت " اگر آخوندی کلنگ مسکن مهر را می زد، طی 5 سال به اتمام می رساند نه اینکه منافع ملی را تخریب کند"، ادامه داد: آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد و مسکن اجتماعی را مطرح کردید اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشته‌اید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. کارگران ساختمان بیکار شده اند زیرا باعث شدید رکود حاکم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال 95 بدترین آمار 15 ساله اخیر در تولید مسکن بود. آقای آخوندی چرا به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ اصل 44 قانون اساسی را اجرایی نکردید.

قاضی‌پور افزود: آقای آخوندی متوجه شده‌اید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما که نتوانستید خوب کار کنید ارائه کرده است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای آخوندی چرا جامعه مهندسان کشور اعلام کردند که شما را قبول ندارند و چرا کارمندان زیرمجموعه شما از استیضاح‌تان حمایت می کنند.

بیگی خطاب به آخوندی: شما سهمیه یک آقایی در دولت هستید

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز نیز در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: سوالات جدی و علامت تردید بر روی کارگزاران نظام در سطح جامعه ایجاد شده ، متاسفانه تردیدهایی به وجود آمده که اگر برطرف نشود، همواره به عنوان یک درد بر روی قلب و جان و روح مردم سنگینی خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کانون تردیدها نقاط مختلفی از دولت را شامل می شود، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از جمله نقاطی است که سبب آتش به خرمن اعتماد مردم در کارایی و کارآمدی و پاسخ دادن کارگزاران نظام به مسئولیت هایی که به آنها سپرده شده، بیفتد.

وی افزود: متاسفانه به طور متعدد شواهد و قرائن مختلفی بروز پیدا می کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می کند. این عدم ناکارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. مجلس در چنین شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

علیرضا بیگی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که بعد از گذشت چندین ماه هنوز روح و جان مردم را در آذربایجان خراش می اندازد، حادثه قطار تبریز- مشهد است که البته جلسه استیضاحی را در این خصوص پشت سر گذاشتیم. متاسفانه ناکارآمدی این وزارتخانه سبب از دست رفتن جان 50 نفر از مردم آذربایجان شد و دستگاه قضایی نیز بعد از 16 ماه هنوز تعیین تکلیف نکرده است. همچنین دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز با بخش ها و افرادی که در این سستی تاثیرگذار بودند، هیچ برخوردی نکرده است.

وی ادامه داد: در حادثه قطار تبریز- مشهد شاهد بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر و 800 تن بار و صدها مسافر بدون داشتن ایمنی لازم با قطار دیگری تصادف و 50 نفر جان خود را از دست دادند. متاسفانه در این قطار حتی یک چکش وجود نداشت که مردم جان خود را نجات دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از نحوه مدیریت وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتی ستادی است لکن بخش عمده فعالیت های این وزارتخانه اجرایی و علمیاتی است، بنابراین انتظار است وزیر مربوطه با شدت بازخواست و پیگیری های مجدانه ای را انجام دهد. وزیر راه و شهرسازی باید در طول هفته به بخش های مختلف سفر و وضعیت را بررسی کند تا تصمیمات قابلیت اجرایی داشته باشند.

علیرضا بیگی معتقد است حوادث غیرمترقبه به واسطه عدم توجه و سوءمدیریت موجود رقم می خورد در حوادثی چون زلزله کرمانشاه، بارش های اخیر و سانحه هوایی، مردم احساس می کنند اقدامات لازم در حوزه پیشگیری صورت نگرفته است، هر چند این موضوع در کمیسیون عمران مسئولیت را به مدیریت بحران وزارت کشور داده است، اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم، لطمه وارد شدن به کارگزاران نظام بوده است.

وی با اشاره به بسته شدن اتوبان های منتهی به پایتخت در بارش های اخیر افزود: تعطیلی فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی نیز از جمله اتفاقات بعد از بارش های اخیر بود که نشان از وضعیت اداره کشور در حوزه راه و شهرسازی است. درخصوص پیشرفت پروژه ها نیز هر کدام از نماینده ها شاهد آنند که برنامه ریزی ستادی لازم صورت نگرفته است، بنابراین موجبات ناامیدی و یأس و سرخوردگی مردم فراهم شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از موضوعات دیگر، حوزه مسکن است . متاسفانه 2.5 میلیون نیاز انباشته در حوزه مسکن وجود دارد و 2 میلیون واحد خالی در کشور که به درد ضعفا نمی خورد. باد روشهای مختلف مالی می توان 2 میلیون واحد را در بازار مسکن عرضه کرد و از طریق فروش نقد و اقساط، هزینه ها را تامین کرد، اما متاسفانه وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است.

علیرضا بیگی یادآور شد: متاسفانه هنوز در کشور طرح جامع مسکن، پراکندگی نیاز و تامین منابع مالی، سازماندهی تقاضاهای واقعی و احیای بافت فرسوده را نداریم. در واقع مدلی برای نوسازی و احیای بافت فرسوده نداریم، بنابراین نتوانستیم عرضه را تقویت کنیم.

وی با انتقاد از عدم وجود سیاستگذاری مشخص در حوزه مسکن گفت: وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کند حال آنکه در 5 سال گذشته حتی یک واحد اجتماعی نیز به مردم واگذار نشده است. همچنین از صندوق مسکن یکم صحبت می شود، اینکه واجدین شرایط فاقد مسکن 40 میلیون سپرده گذاری یک ساله انجام دهند، وام 80 میلیونی به میزان دو برابر دریافت کنند تا اقدامی تحت عنوان تسهیلات خرید مسکن اتفاق بیفتد، اما طبق بررسی های بانک مرکزی ارزش سپرده گذاری یک ساله تنها پاسخگوی 20 درصد وام دوبرابر است و 70 درصد باقی مانده باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تامین شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع مسکن مهر صرف صندوق یکم شده و برای همین امروز شاهد 400 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام هستیم، لذا به همین جهت برای آنها دفترچه قسط صادر نشده است. این 400 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام نیز از زبان قائم مقام وزیر مطرح شده است.

علیرضا بیگی تصریح کرد: طرح جامع مسکن باید تهیه شود، متاسفانه وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدا در حوهز مسکن ناتوان بوده، لذا وضعیت کنونی برای مسکن مهر و صندوق های یکم رقم خورده است و بافت فرسوده بلاتکلیف باقی مانده، تا جایی که رئیس جمهور نیز مستقیماً در حوزه بافت فرسوده ورود یافته است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی به واسطه زد و بند فامیلی در این جایگاه قرار گرفتید، عملکردی در خود از خود بجا نگذاشته اید، در حقیقت شما سهمیه یک آقایی در دولت هستید، چرا مردم باید تاوان ناکارآمدی شما را بدهند. مردم مصیبت دیده کرمانشاه، اهالی سرپل ذهاب و روستاهای ویران شده هر روز روح ایرانیان را می خراشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ناکارآمدی وزیر راه و شهرسازی با قربانی کردن معاونانش خبران کرده است. امیدواریم مجلس به رسالت خود عمل کند.

هاشمی پور : من در مکتب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ شده ام

عدل هاشمی پور نیز در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: تردید نداشته باشیم که ملت ایران منتظر اقدام شجاعانه ما در خانه ملت هستند، ملتی که چند ماه گذشته شاهد همه عملکرد و رأی اعتمادی بودند که به وزرای دولت دوازدهم از جمله وزرایی که امروز قصد استیضاح آنها را داریم، بودند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آیا زمان آن فرا نرسیده که برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان کشور، تصمیم قاطع بگیریم تا به مدت 3 الی 4 سال وزیر دولت بتواند با تدبیر و برنامه ریزی تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه های توسعه ای ابلاغ کند؟

وی با تاکید بر اینکه مقرر شده تا بنده به عنوان موافق استیضاح صحبت کنم، عنوان کرد: آقای آخوندی، من در مکتب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ شده ام، خیلی سریع تر از آنچه که من بخواهم در اثبات عدم کارآمدی و بی انگیزگی شما نسبت به سمت، جایگاه و مسئولیت بسیار خطیر و تاثیرگذار وزارت راه و شهرسازی سخن بگویم، خود شما با عملکرد نارس و نارسا این بی انگیزگی را فریاد زدید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در دوره تصدی آقای آخوندی بر وزارتخانه راه و شهرسازی که با سرنوشت، جان، مال و حیثیت دولت، ملت و کشور ارتباط مستقیم دارد، در دریا، آسمان و خشکی، حادثه ها و فاجعه های بزرگ داشته ایم، افزود: وزیر راه و شهرسازی کوچکترین احساس مسئولیتی نداشته و مسئولیتی را بر گردن نگرفته است و حتی حاضر به یک عذرخواهی نیز نشده است، باید کجا اتفاقی صورت بگیرد تا ثابت شود شما برای این کار، کارآمدی، کارآیی و احساس مسئولیت ندارید؟

هاشمی پور با اشاره به اینکه ملت ایران قائله های گنبد، خوزستان، کردستان و جنگ 8 ساله را پایان دادند، اما تحمل بی عدالتی ها، نابسامانی ها، ملاحظه کاری ها و ناکارآمدی های مدیران را ندارند، گفت: در همه جای دنیا زمانی که چنین اتفاقی صورت می گیرد، بالاترین مقام دستگاه عذرخواهی و یا استعفا می دهد، زیبنده بود آقای آخوندی این اقدام خداپسندانه را انجام می داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما از ابزارهای قانونی و نظارتی خود استفاده نکنیم، نمی توانیم امیدی به حل مشکلات و رفع آنها داشته باشیم. مرسوم است در کشور ما، هنگام بروز حادثه رده های پایین مقصر شناخته و مسئولان ارشد در حاشیه امن قرار می گیرند، ای کاش فرهنگ صداقت نهادینه می شد تا هر کسی که توانمندی دارد، سکان مسئولیت را در دست بگیرد.

وی با طرح این سوال که آقای آخوندی، جواب ما درخصوص حوادث پیرامون کشور از جمله اتفاقات اخیری که برای مردم پیش آمد، چیست؟ عنوان کرد: کسانی که غیربومی بودند هنگام جستجوی جنازه های فرزندان جان باخته خود در حادثه سقوط هواپیما میهمان نوازی مردم کهگیلویه و بویراحمد را دیدند. جواب این افراد را چه کسی می دهد؟

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی و چرامدر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک مشاور جذب کنید تا کوه دنا را صاف کند تا بتوانیم در آنجا صاحب هواپیما شویم، زیرا در حادثه اخیر کوه دنا مقصر اعلام شد، گفت: اکنون در حادثه سقوط هواپیما خلبان مقصر معرفی شد که جان خود را از دست داده است، در حوادث گذشته با چه کسانی برخورد شده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جاده های 10 کیلومتری در حوزه انتخابیه من وجود دارند که بیش از 12 سال از عمر آنها می گذرد، اما به بهره برداری نرسیده اند و هر روز و هر هفته و هر ماه شاهد کشته شدن عده ای در آنجا هستیم، خاطرنشان کرد: تکلیف افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیماها، تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی، پیمانکاران ورشکسته ای که آقای نوبخت دل آنها را با اوراق خوش کرده است، چیست؟

علوی: ادغام وزارت راه و شهرسازی کار اشتباهی بود

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) خانه ملت، در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد در بعد اجتماعی نیز جامعه را متاثر از فعالیتهای خود می‌کند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و بسیاری از رویه‌هایی که در گذشته دچار مشکل بود به روال طبیعی خود بازگشته است.

نماینده مردم سنندج در مجلس با انتقاد از ادغام برخی وزارتخانه‌ها در دوره‌های قبلی مجلس خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبلی 3 وزارتخانه را در یک وزارتخانه ادغام کردیم که اداره این حجم از اختیارات از عهده هیچ ابرمردی برنمی‌آید. بنابراین بخشی از مشکلات ایجاد شده در وزارت راه و شهرسازی به دلیل تصمیم گذشته ما مجلسی‌ها است.

علوی گفت: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها در کشورهای دنیا مقدس شمرده می‌شود ولی در ایران به دلیل اینکه ما تابع سیستم نیستیم ابهامات همواره وجود دارد.

وی افزود: ما در گذشته در اقدامی 23 وزارتخانه را به 17 وزارتخانه تقلیل دادیم ولی به این نکته فکر نکردیم که اداره کردن وزارتخانه‌های ادغام شده بسیار دشوار خواهد شد و ایجاد مشکلات در وزارتخانه‌های ادغام شده اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

نماینده مردم سنندج در مجلس با بیان برخی دستاوردهای دوره وزارت عباس آخوندی خاطرنشان کرد: امروز در بحث شاخص توان آزادراه‌ها به کمک بخش خصوصی از 100 کیلومتر به 300 کیلومتر رسیده‌ایم همچنین در بحث ریل‌گذاری از 230 کیلومتر به 560 کیلومتر رسیده‌ایم از طرفی در جابجایی مسافر هوایی از 26 میلیون نفر سفر به 33 میلیون سفر رسیده‌ایم که این دستاوردها به آسانی به دست نیامده است.

علوی افزود: عمر متوسط هواپیما در دنیا 11 سال است و در ایران با هواپیماهای خریداری شده از 30 سال به 23 سال تقلیل پیدا کرد. در عین حال وزارت راه برای اداره خود نیاز به 170 هزار میلیارد تومان دارد این در حالی است که تنها 5 هزار میلیارد اعتبار به این وزارتخانه داده شده که با این شرایط نمی‌توان انتظار اداره قابل قبول این وزارتخانه را داشته باشیم.

وی در پایان اظهاراتش بااشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: در بحث سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان با بررسی جعبه سیاه این هواپیما مشخص شد که کمک خلبان به خلبان اخطار داده بود که ما باید به دلیل شرایط نامساعد برگردیم ولی خلبان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

نماینده مردم سنندج در مجلس افزود: البته باتوجه به اینکه شرکت هواپیمایی آسمان یکی از شرکتهای تابع صندوق بازنشستگی کشوری بوده و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی باید به وضعیت شرکتهای هواپیمایی نظارت کند مسئولیت‌های متعددی که برای سازمانها تعریف شده باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود که در مواقع وقوع چنین حوادثی هیچ سازمانی پاسخگو نیست.

اسماعیلی: آقای آخوندی وزیر جدیدی نیست که 6 ماه عملکرد داشته باشد

داریوش اسماعیلی نیز به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: امضای نامه استیضاح آقای آخوندی صرفاً براساس انجام وظیفه و تکلیف بوده است، لذا هیچ انگیزه حزبی و شخصی وجود نداشته است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه مدت 6 ماه برای ارزیابی وزرا و به جریان انداختن استیضاح زود است، افزود: آقای آخوندی وزیر جدیدی نیست که 6 ماه عملکرد داشته باشد، بلکه وی 5 سال در وزارت راه و شهرسازی فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: در جلسات رأی اعتماد وی بسیاری از نمایندگان مخالف تصدی ایشان در این پست بودند اما وی متعهد شد اشتباهات گذشته را تکرار نکند؛ اما وقتی نمایندگان مشاهده کردند که وزیر اشتباهات را پرشتاب تر از گذشته انجام می دهد، تصمیم گرفتند فرد با انگیزه دیگری سکان را در دست بگیرد.

اسماعیلی ضمن انتقاد از برخی مسئولان مبنی بر اینکه برای انجام استیضاح عجله شده است، گفت: آخوندی حداقل باید بابت حوادث عذرخواهی می کرد تا التیامی بر زخم داغ دیدگان باشد، اما باید اذعان کرد استیضاح صرفاً مربوط به حوادثی مانند سقوط هواپیما نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم عدم پایبندی و تلاش نکردن برای تحقق اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم را از جمله دلایل استیضاح آخوندی دانست و اظهار کرد: همچنین کمرنگ بودن نقش وزارتخانه مذکور در تدوین لایحه بودجه 97 نیز مشهود است، در حالی که هر وزارتخانه ای می تواند با برنامه ریزی سهم بیشتری از لایحه را به خود اختصاص دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احکام مترقی مانند توسعه حمل و نقل، مدیریت شهری، مسکن و شهرسازی و ... در برنامه ششم توسعه آمده است، تصریح کرد: متاسفانه باید گفت این احکام بر زمین مانده و نشانه ای برای تحقق آنها در لایحه بودجه 97 دیده نمی شود. به عنوان مثال ماده 16 و 18 قانون ساماندهی و حمایت و تولید و مسکن که اشاره به تولید مسکن برای کم درآمدها دارد، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: مواد مختلف دیگری نیز وجود دارد که در بودجه سال آینده مورد اشاره قرار نگرفته در حالی که در قانون برعهده وزارت راه و شهرسازی است، از جمله ارائه تسهیلات مسکن به ایثارگران که اثری از آن در بودجه دیده نمی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه ساخت مسکن اجتماعی و گروهی برای اقشار آسیب پذیر و حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات حمل و نقل ریلی را باید انجام می‌دادید، اظهار داشت: در گزارش شما آمده است که این واگن‌ها خروار خروار وارد می‌شود، در حالی که باید از تولید داخلی حمایت شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شده بود در لایحه بودجه بخشی به عنوان، عمران توسعه روستایی و عشایری بیاید ولی این امر محقق نشده است.

نماینده سروستان، کوار و خرامه با بیان اینکه اعتبارات بخش مسکن و شهرسازی در لایحه بودجه 97 نسبت بودجه 96 به میزان 70 درصد و در زمینه حمل و نقل 52 درصد کاهش یافته است، گفت: در لایحه بودجه 97 نسبت به 96 اعتبارات هزینه حدود 24 و نیم درصد افزایش یافته و اعتبارات تملک دارایی حدود 32 و نیم درصد نسبت به سال 96 کاهش داشته است که این هم از نقاط ضعف وزیر راه و شهرسازی است.

امیر آبادی: امیدی به اثربخش بودن استیضاح ندارم

احمد امیرآبادی در نشست عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.

نماینده مردم قم مدعی شد: متاسفانه امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.

وی حفظ منافع ملی را مهم‌تر از قومیت‌ها و همشهری بازی‌ها دانست و افزود: متاسفانه آنچه در جلسه امروز اتفاق افتاد به ضرر کشور است. درست نیست وقتی کشتی غرق شد ناخدا مقصر دانسته شود یا اگر قطار تصادف کرد راهبر قطار مقصر جلوه داده شود یا اگر هواپیما سقوط کرد، گفته شود خلبان مشکل داشته است.

این عضو هیات رییسه مجلس همچنین با اشاره به سانحه قطار، گفت: اطلاع موثق دارم مدیرانی که در این سانحه استعفا دادند در مجموعه وزارت راه در مناصب بالاتری منصوب شده‌اند.

امیرآبادی همچنین با قرائت نامه‌ای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۴ و به شماره ۹.۱۳۶.۸۲۰ از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مساله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید ۹۶ به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار