شهرفروشی؛ معضل اصلی کلان شهرها

شیراز (پانا) - شهردار شیراز گفت: امروزه شهرفروشی توسط شهرداریها در کلان شهرها در حال وقوع است که این رویداد به نوع درآمدهای شهرداری و اشکالات موجود در آن برمیگردد.

کد مطلب: ۸۰۶۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
شهرفروشی؛  معضل اصلی کلان شهرها

حیدر اسکندر پور پیش از ظهر امروز در نخستین دیدار خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای وطن
اظهار داشت: شهرداری ها برای تحقق درآمدهای خود و پرداخت حقوق و هزینه های خود مجبور به شهرفروشی هستند و تنها راه برون رفت از این مطلع ایجاد درآمد پایدار در شهرداری است و این نیازمند بسترهای قانونی است که همکاری دولت و شوراها و شهرداری را میطلبد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از درآمد شهرداری توسط ارزش افزوده تامین میشود و این درامد کمتر از ۵ درصد است و ما نیازمند تکلیف های قانونی بیشتری در این حوزه هستیم تا شهرداری برای پرداخت هزینه های خود نیاز به نادیده گرفتن ضابطه ها نباشند.
شهردار شیراز اظهار داشت: در حال حاضر درآمد روزانه شهرداری یک و نیم تا ۴ میلیارد تومان است و
هزینه ماهیانه ما برای پرداخت حقوق ۴۶ میلیارد تومان است که با هزینه های جاری قبوض آب و برق و گاز به ۶۳ میلیارد تومان میرسد که در طول سال ما
حدود ۷۰۰ _۸۰۰ میلیارد تومان از درآمد ماهیانه را حقوق میدهیم.
وی در خصوص پدیده حاشیه نشینی در شیراز، با اشاره به اینکه ما سومین شهری هستیم که با این پدیده درگیر هستیم افزود: عمده مشکلات ناشی از این پدیده در حوزه اجتماعی است که کنترل و مدیریت آن نیازمند ایجاد مدیریت هماهنگ است.
اسکندرپور ادامه داد: به منظور مدیریت بهینه در سطوح ارشد کشور جلساتی تشکیل شده و ماموریتهایی به ادارات ابلاغ شده و امیدواریم با مداخله موثر تمامی ادارات بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم و کنترل کنیم.

وی در خصوص قبرستان دارالسلام که یکی از قدیمی ترین گورستانهای جهان اسلام است افزود: اقداماتی برای بهسازی این مکان انجام شده و با توجه به اینکه این مکان زیرنظر میراث و اوقاف است و ما نیز به عنوان شهرداری نیز در رفع مشکلات آن و بازگشایی و دردسترس قرار دادن آن کمک میکنیم.
وی در ادامه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در خصوص تغییرات در ساخت و سازها و توجه به پدافند غیرعامل در مقررات جدید ساختمانی افزود: ما مدیریت منسجم مقابله با بحران داریم و بهتر است که مدیریت بحران در این خصوص ورود کنند اما در زمینه با ساخت و سازها اگر تمامی مقررات و قوانین ساختمان سازی و استانداردها رعایت شود موردی برای ساختمان ها پیش نمیآید و ما برای نثابله با بحران به دنبال رعایت پدافند غیرعامل در شهرسازی و در سطح شهر هستیم که با کمک استانداری دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص توقف و ممانعت از ساخت و ساز در یکی از باغ ها خیابان عظیم واقع در قصرالدشت توسط شهرداری افزود: این باغ جزء باغات رده یک است که نباید ساخت و سازی در آن رخ دهد اما مالک در سال ۹۴ پرونده ساختمانی برای ساخت مسجد را گرفته است و در سال ۹۶ اقدام میکند برای ساخت که شهرداری در این زمان با توجه به اینکه مجوز ماده ۵ راه و شهرسازی ندارند ورود کرده و با پیگیری قضایی که توسط راه و شهرسازی انجام شد در حال لغو این پروانه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به بدهی شهرداری به پیمانکاران گفت: ما در هنگام تحویل گرفتن شهرداری ۳۸۶ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داشتیم که با دسته بندی هایی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم تا بدهی پیمانکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان را تا پایان سال با استفاده از شیوه های مختلف بپردازیم.
وی تعداد پیمانکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان را هزار و ۸۱۶ پیمانکار عنوان کرد و افزود : ما از طریق فروش اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی و اوراق بستانکاری
اقدام به پرداخت بدهی این افراد کرده ایم.

وی در پایان ابراز داشت: شیراز نیازمند اجماع مدیران در بحث گردشگری است و همه باید به این باور برسند که شیراز میتواند با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در حوزه گردشگری، به توسعه و تولید اشتغال و ثروت دست یابد.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی شیرار خاطره مشترک مردم شیراز است و مردم نسبت به آن حس تعلق شهروندی دارند و ما باید در راستای تقویت این بافت تلاش کنیم.
اسکندرپور ابراز داشت:
اختلاف نظر بین کارشناسان برای توسعه بافت تاریخی باعث میشود که بافت فقیر و ضعیف شود و ما باید اقتصاد و زندگی را در بافت تاریخی جریان دهیم که خوشبختانه از دوسال گذشته این رویداد در حال وقوع است و
ما در بهسازی و بدنه سازی بافت کمک کردیم تا سیمای ظاهری بافت تغییر کتد و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
وی از راه اندازی دبیرخانه دائمی رویدادهای فرهنگی در بافت تاریخی شیراز خبر داد و افزود: این رویدلد فرهنگی موجب میشود تا نخبگان و برجستگان در بافت حضور یابند و این موجب رونق بافت تاریخی و کاهش مشکلات عدیده آن خواهد شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار