در گفت‌وگو با پانا

سیدجواد هاشمی: بسیاری از فیلم‌ها به نام کودکان و به کام بزرگترها ساخته می‌شود

تهران (پانا) – سیدجواد هاشمی بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در حوزه کودک و نوجوان را به نام کودکان و به کام بزرگسالان توصیف می‌کند.

کد مطلب: ۸۰۶۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد هاشمی:  بسیاری از فیلم‌ها به نام کودکان و به کام بزرگترها ساخته می‌شود

سیدجواد هاشمی فیلمساز و بازیگر سینما و تلویزیون کشور، که این روزها فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید 2» را در ژانر کودک و نوجوان آماده اکران دارد، میهمان پانا شده است تا در گفت‌وگویی صمیمانه از سرگذشت و تجارب خود در دنیای فیلم و سینما در دو فضای متفاوت دفاع مقدس و سینمای کودک بگوید. دو بخش نخست این گفت‌وگو را پیشتر منتشر کردیم. وی در یکی از این گفت‌و‌گوها به تشریح فیلم آهوی پیشونی سفید پرداخته بود و در گفت‌و‌گوی دیگر نیز از ا ستفاده از اموال عمومی برای ساخت برخی فیلم‌ها انتقاد کرده بود . آنچه می‌خوانید ماحصل گفت و شنیدی‌ است درباره تجارب بازیگری و کارگردانی هاشمی خصوصا فیلمی که در نوبت اکران داد.

مردم ما سیدجواد هاشمی را با فیلم‌های دفاع مقدسی می‌شناسند. شما به نوعی شهید زنده سینمای ایران هستید. آیا می‌دانید تا به حال در چند فیلم شهید شدید؟

فکر می‌کنم تا امروز نزدیک هزار فیلم و سریال با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و خود من تا به حال در 75 فیلم دفاع مقدسی حضور داشتم. تا امروز 29 بار هم شهید شدم که چندتای آن مربوط به دفاع مقدس نبود. یکی در نقش شهید رجایی و دیگری در سریال ترور بود. آخری هم در سریال معمای شاه بود که شهید شدم و موضوع دفاع مقدسی نبود.

با توجه به اینکه در مقام بازیگر بیشتر به دفاع مقدس پرداختی و در مقام فیلمساز به سینمای کودک، خودتان را متعلق به کدام ژانر می‌دانید؟

نگاه من به دفاع مقدس یک نگاه ویژۀ احساسیِ خصوصی و مربوط به خودم است، اما نگاهم به حوزه کودک و نوجوان نگاهی ویژه‌تر و غیرخصوصی و ریشه‌ای است. امروز هیچ‌کس به بچه‌ها توجه نمی‌کند. من برای خانواده فیلم ساختم تا بچه‌ها هم چیزی از آن یاد بگیرند.

بعد از فیلم آهوی پیشونی سفید 1 بود که صحبت‌هایی مطرح شد از این قبیل که سیدجواد هاشمی در فیلم‌های مذهبی بازی می‌کند اما خودش فیلمی می‌سازد که رقص و آواز و موسیقی دارد. گفتند سیدجواد هاشمی آن‌ سمتی شده است.

بله، متاسفانه بخشی از جامعه ما دچار آن نوع نگاه هستند. من می‌گویم ما باید از ابزار منحصربه‌فرد موسیقی برای جذب بچه‌ها استفاده کنیم. اگر نکنیم اشتباه کرده‌ایم. من همچنان اعتقاد داریم فیلم آهوی پیشونی سفید 1 با همین ابزار بعد از 6 سال همچنان بچه‌هایی را جذب می‌کند که زمان اکران فیلم هنوز به دنیا نیامده بودند. این بچه‌ها شعرها و ترانه‌ها را از حفظ هستند و من آهوی پیشونی سفید شماره 2 را با کمک سرمایه‌گذارانی ساختم که فرزندانشان فیلم شماره 1 را دیده بودند و دوست داشتند. این جذابیت را موسیقی ایجاد کرده است.

زمان اکران فیلم آهوی پیشونی سفید 1 اعلام کرده بودید که این فیلم 3 قسمتی است. اما چند سال از فیلم اول گذشت و خبری نشد.

ما امروز بخش‌هایی از فیلم شماره 3 را هم ساخته‌ایم و قرار است چندماه بعد از اکران آهوی پیشونی سفید 2 فیلم شماره 3 هم وارد پروسه اکران شود. داستان فیلم ما با شماره 3 تکمیل خواهد شد.

ظاهرا در فیلم دوم به فضای خانواده متمایل شده‌اید.

در آهوی پیشونی سفید 2 به خانواده‌ نزدیک شدیم ولی نه آنگونه که حوصله بچه‌ها سر برود یا بدآموزی داشته باشد و باعث رنجش خانواده‌ها شود.

یعنی هردو قشر بزرگترها و کودکان را مدنظر داشتید؟

بله، ولی از آن فیلم‌ها نیست که به نام کودکان و به کام بزرگترها ساخته می‌شود، مثل بسیاری از تولیدات حوزه کودک و نوجوان که نمی‌خواهم از آنها نام ببرم. فیلم‌هایی که برای نوستالژی بزرگترها ساخته شد. من وارد این مقوله نشدم بلکه خواستم فیلمی برای کودکان بسازم که تواما برای بزرگترها هم جذابیت داشته باشد و این کار سختی است.

حالا که آهوی پیشونی سفید 2 نتوانست به اکران نوروزی برسد چه زمانی را برای اکران مناسب می‌بینید؟

ایام عید نوروز اولویت اول ما بود که نشد. با توجه به اینکه این فیلم قرار است با همکاری آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان هم اکران شود، بعد از تعطیلات عید به دلیل بازی‌های جام جهانی و جلوافتادن امتحانات آخر سال شرایط سخت می‌شود. بعد از امتحانات هم تابستان است و مدارس تعطیل. بعد از تابستان با بازگشایی مدارس هم محرم و صفر را در پیش داریم که اکران را کاملا از دست می‌دهیم چون کار موزیکال است. بعد هم امتحانات ثلث اول (ترم اول) و سپس دهه فجر و بهمن و جشنواره در پیش است ... و باز میرسیم به عید (خنده). پس چندان تفاوتی نمی کند چون درهرصورت مدارس را از دست داده‌ایم. باید ببینیم استقبال مردم چطور خواهد بود. امیدوارم مردم استقبال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار