*سید محمود میرلوحی

مردم سخنگوی خود شوند

در دنیا دو نوع کشور وجود دارد؛ نخست کشور‌هایی که دموکراسی بر آن حاکم است و دیگری کشور‌های درحال توسعه موسوم به جهان سوم. در کشورهایی که دموکراسی وجود دارد مردم نیازی به سخنگو نداشته و سخنگوی خود هستند.

کد مطلب: ۸۰۶۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

در این نظام مردم با حضور در انتخابات یا دیگر فرصت‌های قانونی نظرات خود را مطرح می‌کنند اما در کشورهای جهان سوم، حاکمیت بلندگو‌ها و رسانه‌ها را در اختیار دارد. در کشور ما به عنوان کشوری که در مسیر دموکراسی و مردم‌سالاری قرار داریم، ‌انتخابات جایگاه رفیعی دارد و مردم با استفاده از این فرصت نمایندگان خود در قوای مختلف را انتخاب می‌کنند. همچنین احزاب، اصناف و سندیکا‌های مختلف نیز با حضوری فعال در عرصه جامعه مطالبات و دغدغه‌های صنفی و تشکلی خود را در کشور عنوان می‌کنند.

اخیرا رییس‌جمهور عنوان کردند اگر قرار است کسی سخنگوی مردم باشد این رییس‌جمهور است. این موضوع به این دلیل گفته می‌شود که در سال‌های اخیر هر فردی که رسانه و تریبونی قوی‌تر در اختیار داشته است، توانسته اثر‌گذاری بیشتری داشته باشد .

در سال‌های اخیر به برکت گسترش فضای مجازی انحصار صدا و سیما شکسته شده و همه افراد می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. با این وجود به واسطه قدرتی که این رسانه در اختیار دارد و با توجه به آنکه سلیقه‌ای خاص در آن اعمال می‌شود رسانه ملی همچنان اثرگذار‌ترین رسانه بر افکار عمومی است.

در فضای مجازی کمی این معادله برهم ریخته است اما هنوز برخی از رسانه‌ها و تریبون‌ها تا حدی خود را در تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ذی‌حق می‌دانند که اجازه نمی‌دهند رییس‌جمهور منتخب مردم درباره موضوعی اظهارنظر کند. به عنوان نمونه می‌توان به موضوع علم و دین که رییس‌جمهور اخیرا مطرح کردند اشاره کرد. در این موضوع برخی با استفاده از تریبون‌های مختلف، آنچنان به ریییس جمهور پرخاش کردند که گویی آنها از رییس‌جمهور محق‌تر هستند. این افراد خود را در همه زمینه‌ها ذی‌حق می‌دانند اما زمانی که نوبت به رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس و... می‌رسد این حق را انکار می‌کنند.

این روز‌ها ما در مرحله انتقالی قرار داریم به نحوی که مردم بتوانند در زمان مختلف حرف، نظر و انتقاد خود را مطرح کنند و این بسیار موضوع مهمی است. اگر این شرایط فراهم شود، مردم سخنگوی مردم می‌شوند. هرچند صندوق آرا و انتخابات در کشور ما موثر و تعیین‌کننده است و هرکسی به میزان اقبالی که به او نشان داده می‌شود می‌تواند درباره موضوعات مختلف اظهارنظر کرده و خواسته مردم را مطرح کند اما باید شرایطی فراهم شود که مردم سخنگوی خود باشند .

منبع:اعتماد

**نائب رئیس مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار