نشست علمی ،تخصصی سرگروههای مشاوره قطب دو کشور به میزبانی لرستان برگزار شد

خرم آباد (پانا) - نشست علمی ،تخصصی سرگروههای مشاوره قطب دو کشور با حضور استان های لرستان ، ایلام، کردستان ، همدان ، مرکزی و کرمانشاه در مرکز آموزشی رفاهی معلم شهرستان خرم آباد برگزارشد .

کد مطلب: ۸۰۶۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست علمی ،تخصصی سرگروههای مشاوره قطب دو کشور به میزبانی لرستان برگزار شد

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان در این نشست نقش مشاوران را در فرایند هدایت تحصیلی ، شغلی و فردی دانش آموزان مهم قلمداد کردو گفت : انتخاب رشته تحصیلی مهمترین رویداد در زندگی دانش آموزان است و مشاوران می توانند در انتخاب آگاهانه ، هوشمندانه و عالمانه دانش آموزان بیشترین و بهترین تاثیر را داشته باشند .

محمد حسین احمدی وظیفه مشاوران را در مدرسه شامل دو بخش تحصیلی- شغلی و بهداشت روان یا سازگاری با محیط برشمردو ادامه داد : مشاوران باید بتوانند در هدایت دانش آموزان از تعامل ، همراهی و هم افزایی سایر کارکنان و خانواده ها به خوبی استفاده کنند .

وی جهت گیری هدایت تحصیلی را همه جانبه برشمردو تاکید کرد : مشاور باید با دنیای تحصیلی و شغلی جامعه و تفاوت های فردی دانش آموزان آشنا باشد تا بتواند در این زمینه کمک فکری مؤثر و مطلوب ارائه کند.

احمدی در پایان تاکید کرد : درنظام آموزش وپرورش مشاور نقش و وظیفه کمک به دانش آموزان به منظور سازگاری با محیط ، حل مسائل ومشکلات شخصی ،بروز و ظهور استعدادها و رشد وتکامل آنان ، کمک به دانش آموزان درانتخاب مناسب ترین راه ازنظر رشته های تحصیلی و انتخاب مناسب شغلی و برنامه ریزی و آمادگی برای زندگی و ارائه خدمات راهنمایی اعم از خدمات اطلاعاتی یا مشاوره ای را برعهده دارد که هر کدام در نوع خود حساس و سرنوشت ساز هستند .

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش لرستان هم بر این نکته تاکید کرد : در هدایت تحصیلی تلاش بر آن است که خود دانش آموز به این نتیجه برسد که در کدام رشته توانمند است و می تواند در آن رشته ادامه تحصیل دهد.

وی افزود : در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان اولویت با شایستگی های استعدادی ، علائق و توانمندی دانش آموزان است و نیاز جامعه و بازار کار هم مولفه مهم دیگری است که مشاوران به آن توجه دارند .

حسین مرادی افزود : کار مشاوره باید دقیق و منسجم باشد تا بتواند در هدایت تحصیلی دانش آموزان مفید واقع شود.

وی در ادامه به ضرورت حضور کارآمد و اثربخش مشاوران در مدارس اشاره کردو گفت : وجود تفاوت های فردی دردانش آموزان وضرورت شناخت و توجه به این تفاوتها در امرآموزش وپرورش ، وجود‌استعدادهای عمومی و اختصاصی در‌دانش آموزان وضرورت شناخت و پرورش تدریجی و سنجش آنها ، رشد جمعیت و افزایش گرایش ها و علاقه مندی به تحصیل درسطوح مختلف و گسترش علوم وتکنولوژی از جمله مواردی است که حضور مشاوران در مدارس را می طلبد.

وی تراکم وتنوع واحدهای درسی دررشته های تحصیلی و ضرورت انتخاب مناسب ، توسعه مشاغل و حرفه و ضرورت انتخاب شغل مناسب ، تغییرنگرش ها و ارزشهانسبت به انتخاب رشته های تحصیلی و انتخاب شغل ، گسترش نیازهای جامعه به نیروی انسانی درسطوح مختلف مهارت و وجود مسائل ومشکلات جسمانی،عاطفی، اجتماعی، رفتاری، تحصیلی وخانوادگی در دانش آموزان را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مشاوران به آنها توجه داشته باشند.
مرادی در پایان سخنان خود به بیان ویژگی های مشاور هم پرداخت و افزود :
فهم یا میزان درک مشاور ، زمینه همدردی در جریان مشاوره ، ثبات وپایداری در رفتار ، حوصله و بردباری ، صمیمیت ، انصاف ، سعه صدر ،آرامش و داشتن فکری بازو جامع از جمله ویژگیهایی است که یک مشاور باید به آن آراسته باشد تا بتواند رسالت و ماموریت خود را به خوبی به انجام برساند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار