معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی: تنوع و تعدد امور در آموزش و پرورش به کیفیت تعلیم و تربیت لطمه زده است

مشهد (پانا) - یازدهمین نشست شورای آموزش و پرورش استان در محل استانداری و با حضور معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۰۶۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی: تنوع و تعدد امور در آموزش و پرورش به کیفیت تعلیم و تربیت لطمه زده است

سید جواد حسینی معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این جلسه با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته شده در آموزش و پرورش استان گفت: 15 جریان علمی در آموزش و پرورش داریم که استان خراسان همواره در این جریان ها علمدار است. همچنین 3 هزار و 567 نفر از بازماندگان از تحصیل جذب مدارس شده اند که این رقم معادل 95 درصد بازماندگان از تحصیل می باشد.
معاون استاندار با اشاره به 44 هزار دانش آموزی که در سال آینده در مقطع متوسطه افزوده می شوند و چالش هایی در این حوزه گفت : از هم اکنون برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی متخصص ، فضا و تجهیزات مورد نیاز آنها انجام شود .
وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان 24.5 درصد افزایش می یابد ، اظهار کرد : در این میان نیاز به رشد 25 درصدی تعداد کلاس هاست و در واقع با استفاده از فضاها و نیروی انسانی موجود حل این مشکل دشوار می نماید.
حسینی با تاکید بر اینکه ساماندهی نیروی انسانی بعنوان یک اقدام محوری می تواند به حل بخشی از این مشکل کمک شایانی کند ، اظهار کرد : تعدادی زیادی از معلمان دوره متوسطه می توانند با آموزش هایی به مقطع متوسطه دوم انتقال یابند.
وی ادامه داد : استفاده از ظرفیت بازنشسته ها و تمدید فعالیت آنها و نیز اضافه تدریس می تواند به حل این مشکل کمک کند ضمن آنکه در حوزه استخدام نیروی انسانی سهمیه هر منطقه بر اساس آمایش سرزمینی به صورت دقیق مشخص شده اما در عین حال برای افزایش سهمیه در سال آینده تلاش خواهیم کرد.
معاون استاندار با استقبال از طرح جذب سرباز معلم گفت : افزایش میزان جذب سرباز معلم بویژه در رشته های مورد نیاز بسیار می تواند موثر باشد.
وی بر ضرورت تامین تجهیزات برای هنرستان ها تاکید و عنوان کرد : میتوان هنرستان های جوار صنعت ، مزارع، کارخانه ها و موسسات را گسترش داد و از ظرفیت آموزشکده های فنی و حرفه ای نیز در سال آینده می توان استفاده نمود.
حسینی اظهار کرد : فنی و حرفه ای استان با سازمان های صنعت و معدن و کشاورزی و غیره نیازسنجی در این حوزه انجام دهد و هر جایی که امکان استفاده از تجهیزات این بخش ها برای ارتقا آموزش های هنرستانی باشد فنی و حرفه ای استان طی تفاهمی با سازمان مربوطه زمینه برای این امررا فراهم کند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت : حجم گسترده کار و تعدد و تنوع امور در قلمروهای مختلف در آموزش و پرورش به کیفیت تعلیم وتربیت لطمه زده است .
وی افزود : هر اقدامی و کاری که هر دستگاه و نهاد می خواهد انجام دهد به نوعی متکی بر آموزش و پرورش است که به نوعی به کیفیت تعلیم و تربیت آسیب زده و به همان نسبت هم دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت را درگیر کرده است .
وی اظهار کرد : امروز حجم عملیات عمرانی آموزش و پرورش در ساخت و بهسازی ونوسازی حتی بیش از حجم کار عمرانی شهرداری هاست و یا در حوزه امنیت که امروز 200 هزار دانش آموز همیار پلیس در استان وجود دارد و نیز اقامت که سالانه حداقل 1.5 میلیون زائر را در استان خدمات می دهند .
حسینی تصریح کرد : باید سر مدارس را خلوت کرد که به تبع آن دست اندرکاران این نظام هم فرصت و وقت بیشتری را برای تمرکز بر وظیفه و کار محوری خود که تعلیم و تربیت است ، بیابند.
وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال موضوع اسکان زائران در طول سال آموزش و پرورش را درگیر می کند، گفت : از سویی ممکن است این اسکان و خدماتی که داده می شود هم در شان زائر و مسافر هم نباشد.
وی تصریح کرد : آنچه که امروز آموزش و پرورش استان نیاز دارد ساخت اماکن اقامتی بزرگ در شان زائر است که موجب می شود بخشی از ظرفیت آموزش و پرورش هم آزاد شود.
معاون استاندار افزود : حجم تقاضا در آموزش و پرورش برای سفر و اسکان در سفر به مشهد و استفاده از ظرفیت این حوزه به حدی زیاد است که یکباره نمی شود این حجم را با ساخت اماکن اقامتی بزرگ جایگزین کرد و پوشش داد اما به مرور باید این امر صورت گیرد زیرا هم به نفع آموزش و پرورش و هم معلمان و فرهنگیانی است که از این خدمات استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ویژه در بحث تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بدان تاکید شده افزایش مدام و مستمر منزلت و کرامت ، انگیزه و رفاه معلمان است که بخشی از آن در این حوزه محقق می شود.
حسینی با اشاره به بحث استفاده از خادمان افتخاری در موضوع خدمات رسانی به زائران در مراکز اسکان آموزش و پرورش را اقدامی ارزشمند خواند و گفت : ظرفیت خوبی هم در معلمان وهم دانش آموزان برای توسعه این امر وجود دارد .
وی در بحث نهضت سواد آموزی با اشاره طرح 100 روستای عاری از بی سوادی گفت : برای توسعه روستایی آرمانها و معیارهای متعددی تعیین شده و تلاش می شود به مرور این ملاک ها و معیارها برای امسال یکصد روستا پیاده سازی و محقق شود و امروز 65 روستای ما عاری از اعتیاد و 10 روستا هم با اقدامات فرهنگی صورت گرفته دوستدار کتاب شده اند.
وی تصریح کرد : باید در حوزه بی سوادی هم باید تلاش شود به مرور نه فقط این 100 روستا که کل استان عاری از بی سوادی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار