316 طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار در کمیسیون اقتصادی این سازمان به تصویب رسید

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از ثبت بیش از 900 طرح سرمایه‌گذاری در این منطقه در سال 96 خبر می‌دهد و  می‌گوید از این تعداد، 316 طرح در کمیسیون اقتصادی سازمان تصویب شده و 114 طرح مصوب نیز به مرحله قرارداد رسیده است.

کد مطلب: ۸۰۶۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
316 طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار در کمیسیون اقتصادی این سازمان به تصویب رسید

عبدالرحیم کردی ارزش سرمایه گذاری‌های این طرح‌ها را 42 هزار و 817 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این موضوع بیانگر آن است که به فاز توسعه‌ای کشور از نقطه چابهار ورود پیدا کرده‌ایم.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در منطقه، پرتال سرمایه‌گذاری منطقه راه‌اندازی شد که این اقدام ما را به استانداردهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران نزدیک می‌کند.
وی اولویت منطقه آزاد چابهار را رسیدن از تجارت به تولید محوری دانست و افزود: با محوریت تولید در سالهای 97 و 98 بسیاری از دستاوردهای منطقه وارد فاز تولید می‌شوند و اصلی‌ترین ماموریت در حوزه تولید نیز در بخش صنایع فولاد، پتروشیمی و خط انتقال گاز خواهد بود.
کردی از توسعه دو صنعت بزرگ فولاد و پتروشیمی در چابهار خبر داد و افزود: برای این کار، کارخانه تولید فولاد با 15 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است و کوره فولاد آن، رو به اتمام است.
وی ادامه داد: در بخش پتروشیمی، از مجموع 18 واحد سایت پتروشیمی چابهار، 6 واحد مجوز زیست محیطی دریافت کرده و سه واحد نیز در دست ساخت است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چهابهار از آغاز عملیات خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار خبر داد و افزود: این پروژه با سرعت مطلوبی در دست ساخت است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه به دنبال فرصت‌های جدید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی، حمایت از بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کسب و کار نوین هستیم، افزود: برای جذب سرمایه‌گذار نیازمند تامین زیرساختهای حمل و نقل در بخش‌های راه آهن، بندر، فرودگاه هستیم و باید با ارایه برنامه‌های کلان و استراتژِک و طراحی برنامه و پروژه‌های مختلف از سرمایه‌گذاران استقبال کنیم.
وی در ادامه درباره ساخت فرودگاه جدید در چابهار گفت: ساخت این فرودگاه، چون خارج از محدوده منطقه آزاد واقع شده، به شرکت ساخت و توسعه فرودگاهها واگذار شده است و این شرکت نیز، کار تملک اراضی را انجام داده، با بخش خصوصی نیز مذاکراتی برای ساخت داشته که امید است عملیات اجرایی ساخت این فرودگاه آغاز شود.
کردی ادامه داد: با توجه به زمان‌بر‌بودن ساخت این فرودگاه، مذاکراتی با نیروی هوایی ارتش داشتیم تا در فرودگاه فعلی چابهار که فرودگاهی نظامی و در 40 کیلومتری منطقه آزاد چابهارقرار دارد، یک ترمینال مسافری برای تسهیل تردد مسافران طراحی و احداث شود.
وی توسعه صنعت گردشگری را نیاز اقتصادی مناطق آزاد کشور دانست و افزود: برای توسعه صنعت گردشگری منطقه، سال جاری، قرارداد سرمایه‌گذاری 5 هتل منعقد شد و عملیات اجرایی 4 هتل نیز آغاز شده است .
وی ادامه داد: بزرگترین هتل جنوب شرقی کشور با مساحت 102 هزار مترمربع در منطقه در دست ساخت است که تا سال 98 به بهره برداری می رسد البته فاز نخست یک هتل شامل 15سوییت (سراچه) در نوروز سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: برای توسعه گردشگری در منطقه، سایت گردشگری منطقه از 600 به 2100 هکتار گسترش یافته است و مرداد سال جدید، 120 بسته سرمایه‌گذاری گردشگری را رونمایی خواهیم کرد تا سرمایه گذاران در این بخش فعالیت کنند.
وی توسعه اشتغال در منطقه را نیازمند توسعه صنایع کوچک، متوسط و پایین دستی منطقه دانست و افزود: برای توسعه زنجیره‌پایین‌دست پتروشیمی 26 واحد و فولاد، 2 واحد مستقر خواهند شد که امید است این واحدها در سال 97 به بهره‌برداری برسند.
الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار در باره طرح الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد گفت: این طرح در دستور کار جدی سازمان قرار دارد و قصد داریم تا طرح را در دولت نهایی و به مجلس ارایه کنیم.
وی افزود: مکاتبه‌ای نیز با سازمان بنادر داشتیم تا بتوانیم قوانین منطقه آزاد را به بندر شهید بهشتی تسری دهیم و همزمان بحث الحاق را از طریق مجلس پیگیری کنیم.
هدفگذاری روی بازار کشورهای آسیای میانه
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار نزدیکترین و مناسب‌ترین مسیر برای اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است و با توجه به اینکه هدفگذاری آسیای مرکزی ارتباط با آفریقا و آسیای شرقی است، چابهار می‌تواند نقش کلیدی برای تحقق این هدف ایفا کند.
وی ادامه داد: در سال 2015 نیز صادرات آسیای میانه با آفریقا، شرق آسیا و خاورمیانه بین 14 تا 15 میلیون تن بار در سال بود اگر روی این موضوع هدف‌گذاری کنیم، مبادلات می‌تواند از طریق چابهار انجام شود اما برای تحقق این هدف باید مدلی را تعریف کنیم تا کشورها به اهمیت چابهار و مسیر به صرفه ترانزیتی آن بیشتر پی ببرند.
آوردن مناطق آزاد در ردیف بودجه
کردی گفت: آوردن مناطق آزاد در ردیف‌های بودجه آسیبی تلقی نمی‌شود و این موضوع با هدف نظارت بیشتر بر مناطق آزاد انجام می‌شود که آنرا به فال نیک می‌گیریم؛ نظارت بیشتر بر هر سیستمی با نگاه هم‌افزایی، کمک به تحقق ماموریت‌ها است و می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد.
وی ادامه داد:البته ما همواره برای نظارت‌ها پیشقدم بودیم و از سال 93 رسما نظارت بر بودجه از سوی دیوان محاسبات شروع شده و از هر آنچه به شفافیت کار در مناطق آزاد کمک کند، استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار