رییس اتاق بازرگانی مازندران

تحقق صادرات سه میلیارد دلاری مازندران به رفع موانع وابسته است

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: «تحقق پیشنهاد استاندار مازندران مبنی بر صادرات سه میلیارد دلاری استان در برنامه ششم به رفع موانع و مشکلات صادرات بستگی دارد.»

کد مطلب: ۸۰۶۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تحقق صادرات سه میلیارد دلاری مازندران به رفع موانع وابسته است

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، عبدالله مهاجر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی صادرات مانع تحقق خواسته‌های موجود در بخش صادرات می‌شود، گفت: «حضور افرادی که کار اقتصادی بلد نیستند در پست‌های تصمیم گیرنده‌ی این حوزه یکی از مشکلات است و باید به این امر واقف بود که تنها با امضای پروتکل‌ها و رفت و آمد سفرا و غیره اتفاق خاصی نخواهد افتاد.»

مهاجر با بیان الینکه برجام تمام شد اما مشکل مانع پولی حل نشد، افزود: «نقش‌آفرینی دولت در حوزه صادرات خوب است اما صادرات نیاز به یک متولی مشخص دارد در حالی که صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی هر کدام جداگانه در صادرات نقش‌آفرینی دارند.»

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این نهاد نماینده بخش خصوصی است اما عملا ابزار اجرایی در اختیار دولت است، گفت: «ده سال از تصویب اصل ۴۴ می‌گذرد اما اتفاق خاصی نیفتاده الست. اصلا اتاق بازرگانی مسئول صادرات نیست و دولت هنوز به تصمیم واگذاری صادرات به بخش خصوصی نرسیده است.»

مهاجر بر اینکه دولت باید یک مسئول مشخص کند و آن دستگاه مشخص نیز جوابگو باشد تأکید کرد و حل مشکلات بخش صادرات را در گرو حل مسائلی دانست که هم دولت به آن واقف الست و هم بخش خصوصی.

او اعلام کرد که باید بر اساس واقعیت‌های. موجود در جامعه تصمیم گرفت و با خواهرخواندگی و برادرخواندگی و امضای پروتکل‌های متعدد اتفاقی رخ نخواهد داد تا زمانی که مشکلات حاضر حل نشود.

رییس اتاق بازرگانی مازندران کل صادرات استان در سال ۹۵ را ۸۱۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: «در این سال ۳۸۶ دلار صادرات از گمرکات استان صورت گرفته لست که در مجموع با گمرکات استان‌های همسایه به ۵۱۰ میلیون دلار می‌رسد.»

او افزود: «در سال ۹۶ تا پانزدهم بهمن‌ماه، ۶۱۸ هزار تن صادرات از مازندران صورت گرفته است. از نظر وزنی حدود ۲۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما از نتظر ارزش ریالی ۳۸۳ میلیون دلاری آن تا کنون، نسبت به سال ۹۵ رسد داشته است.»

مهاجر ضمن آن‌که ظرفیت طبیعی مازندران در صادرات را بیش از دو میلیارد دلار اعلام کرد، با اشاره به نگاه هدفمند استاندار مازندران از پیشنهاد او برای تحقق سه میلیارد دلاری صادرات مازندران خبر داد و تحقق آن را در گرو رفع موانع این بخش دانست.

او به صادرات یک میلیارد دلاری شرکت کاله اشاره کرد و گفت: «شرکت کاله یک شرکت جهانی است و اکر صادرات بیشتزی نمی‌تواند انجام دهد به دلیل مشکلات پیش روست که دولت باید آن را حل کند.»

فضای کسب و کار خوب نیست

مهاجر فضای فعلی کسب و کار را مناسب ندانسته و گفت: «در ابتدای سال گمان کردیم به سمتی درست در حرکتیم. پایه‌گذاری دولت خوب بود اما مسیر منحرف شد.»

او افزود: «در سال گذشته بیش از ۵۱۰ میلیارد تومان برای رونق تولید به تولیدکنندگان وام دادیم و در سال ۹۶ نیز تا ۴۰ درصد به این میزان افزودیم. در سال ۹۵ صد در صد پول در استان جذب شد اما در سال جاری تاکنون بیشتر از سی درصد پول جذب نشده است.»

مهاجر علت آن را فراهم نشدن رونق اقتصادی برای تولید کننده در کنار تأمین منابع مالی دانست.

او با بیان اینکه رکپد اجازه‌ی رونق در بخش تولید را نمی‌‌دهد، گفت: «دولت به جای الینکه دائم میزان تورم را اعلام کند، رکود را بشکند. تا زمانی که توانمندی مردم پایین باشد قدرت حریدشان هم پایین است و رکود باقی می‌ماند.»

مهاجر با اشاره به سهم ۴۰ تا ۵۰ هزار تایی مازندران در ایجاد اشتغال در سال ۹۶ گفت: «پس از یک سال از گذشت این قانون، تنها ۱۰ درصد اشتغال پایدار در استان ایجاد شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار