راهکار یک نماینده مجلس برای خروج زنان از کشور بدون اذن همسر

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر موارد و راهکارهایی وجود دارد، به شرط ضمن عقد اشاره کرد.

کد مطلب: ۸۰۶۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
راهکار یک نماینده مجلس برای خروج زنان از کشور بدون اذن همسر

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به طرح خروج زنان از کشور بدون اذن همسر، گفت: براساس ماده 18 قانون گذرنامه، صدور گذرنامه برای زنان متاهل منوط به اجازه همسر است؛ اگرچه از نظر شرعی نیز خروج زنان از منزل و مسافرت به اجازه همسر نیاز دارد اما برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر موارد و راهکارهایی وجود دارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس با اشاره به راهکارهای خروج زنان از کشور بدون اذن همسر، اظهار داشت: از جمله مواردی که زنان می‌توانند بدون اذن همسر از کشور خارج شوند می توان به انجام واجب شرعی با ضرورت‌های عقلی متوقف خروج از منزل مانند سفر حج یا کسب درآمد برای اداره زندگی و تلاش برای امرار معاش و یا خروج کارمند برای انجام کار اداری، خروج برای کسب معارف اعتقادی، صله رحم به اندازه ضروری اشاره کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که پایه و اساس خانواده بر محور مودت و محبت شکل گیرد و اخلاق بر قانون حاکم شود برای موارد خاص اخذ اجازه همسر کار سختی نیست.

وی ادامه داد: راهکار خروج زنان بدون اذن همسر از نظر شرعی هم دیده شده است؛ زنان در عقدنامه می‌توانند اجازه خروج کشور را به عنوان شرط ضمن عقد از زوج اخذ کنند یا بعد از عقد در سندی جداگانه اجازه خروج از کشور را در قالب وکالت بلاعزل دریافت کند.

مسعودی افزود: کمیسیون فرهنگی در قالب طرحی خروج بانوان از کشور بدون اذن همسر را در شرایط خاص تصویب کرد که براساس آن بانوان متاهل می‌توانند برای سفرهای زیارتی، المپیادها و مسابقات بین‌المللی بدون اذن همسر و با استعلام دستگاه مربوطه از کشور خارج شوند.

وی با اشاره به جایگاه زن در اسلام، گفت: زن و شوهر در گوهر انسانی و روح آسمانی همتا و همسان هستند و بنیان خانواده در همه ادیان به خصوص اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ خانواده بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم، جان و مکان پرورش ارزش‌ها و عاطفه‌ها است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: زن و شوهر در برابر یکدیگر حقوق و وظایفی دارند؛ در اسلام مرد قوام و زن ریحان است؛ هم‌چنین در اسلام زنان امانت الهی هستند که سفارش شده که گرامی داشته شوند و بر آنان سخت گرفته نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار