مروری بر سینمای ایران در تیرماه ۹۶

از درخشش فیلم‌های ایران در شانگهای و وین تا دعوت سینماگران کشور به آکادمی اسکار

تهران (پانا) – دعوت آکادمی اسکار از برخی سینماگران ایرانی برای عضویت در این آکادمی، بزرگداشت کیارستمی در جشنواره مونیخ و درخشش فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های فیلم شانگهای و وین از مهم‌ترین اخبار سینما در تیرماه 96 بود.  

کد مطلب: ۸۰۶۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
از درخشش فیلم‌های ایران در شانگهای و وین تا دعوت سینماگران کشور به آکادمی اسکار

رضا میرکریمی در کنار «آلبرت سرا» نویسنده و کارگردان اسپانیایی، «یورن جان دونر» کارگردان و تهیه‌کننده از فنلاند و «اورنلا موتی» بازیگر ایتالیایی داوری بخش رقابتی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم مسکو را برعهده داشت.

سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم مونیخ میزبان چهار فیلم ایرانی و برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی بود. «٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی» ، «منو خونه ببر»، «جاودانگی» و «رفتن» در این جشنواره نمایش داده شدند.

اعضای هیئت مدیره صندوق شورای سینمای اروپا در صد و چهل و هفتمین نشست خود که از ۱۹ تا ۲۳ ژوئن در شهر براتیسلاو اسلواکی برگزار شد، تصمیم گرفتند از فیلم تازه اصغر فرهادی با عنوان «همه می دانند» حمایت مالی کنند.

رخشان بنی‌اعتماد، لیلا حاتمی، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی، محمد رسول‌اف، هایده صفی‌‌یاری، محمدرضا دلپاک، بهمن قبادی، هنگامه پناهی و محسن موسوی به آکادمی اسکار دعوت شدند.

جشنواره فیلم شانگهای دو جایزه اصلی‌اش را به سینمای ایران داد. فیلم «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و ساره بیات بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

وب سایت متاکریتیک در فهرست بهترین فیلم‌های اکران شده در سال 2017 فیلم «فروشنده» را در جایگاه چهارم قرار داد.

در سالروز درگذشت و همزمان با نمایش فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه» در جشنواره‌ کارلووی‌واری، درختی به نام «عباس کیارستمی» در این رویداد نامگذاری شد.

«گادفری چشایر» منتقد سرشناس آمریکایی در یادداشتی به مناسبت اولین سال درگذشت عباس کیارستمی در نشریه «ایندی وایر» نوشت: تصمیم به نگارش کتابی جدید دارم که نام آن را «‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» گذاشته‌ام. این کتاب نه تنها ادای احترامی به اوست بلکه درباره دوره‌ای از سینمای ایران است که او در آن غالب بود و با مرگش به پایان رسید. مرگ ناگهانی او یک ضربه و شوک بود، نه تنها به دلیل این‌ که او را یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن گذشته در هر مدیومی می‌دانم، بلکه به عنوان کسی که ربع قرن درباره آثارش می‌نوشتم.

سایت جشنواره ترایبکا، 10 نقش‌آفرینی برتر بازیگران زن در میان محصولات سال 2017 را منتشر کرد و ترانه علیدوستی یکی از بازیگران نامبرده شده در این لیست بود.

فیلم‌سینمایی «بادیگارد» در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم وین به‌عنوان بهترین طراحی هنری شناخته شد. ابراهیم حاتمی‌کیا نیز حائز عنوان بهترین کارگردان شد و بابک حمیدیان به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را گرفت.

فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی، فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف، فیلم انیمیشن کوتاه «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی و «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک به شصت‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن راه یافتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار