داستان 14 ساله مسجد ولیعصر به فصل پایانی خود نزدیک می‌شود

مدیریت شهری جدید پایتخت به دنبال افزودن کاربری‌های جدید به ساختمان ۵۰ میلیاردی کنار تئاتر شهر است

تهران (پانا) - به زودی تکلیف پروژه‌ای که در همسایگی تئاتر شهر بیش از یک دهه بلاتکلیف مانده است، مشخص می شود. به گفته مسئولان عمرانی شهر تهران این پروژه پیشرفت ۹۹ درصدی داشته و پس از برقرار انشعابات گاز و رفع برخی نواقص تحویل بهره‌بردارخواهد شد.

کد مطلب: ۸۰۶۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
داستان 14 ساله مسجد ولیعصر به فصل پایانی خود  نزدیک می‌شود

طی سال‌های گذشته طراحی این زمین برای مسجد چندان مورد قبول تصمیم‌گیران شهری وقت نبود و مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران در دوره پیشین، در بازدیدی که از این مسجد داشت گفت که این مسجد هیچ ارتباطی به معماری ایرانی اسلامی ندارد و هزینه‌های ساخت ۵۰ میلیاردی برای ساخت آن معادل ساخت ۱۰ مسجد است.

قرار بود در آن دوره مشاورانی مشخص شوند تا برای ساختمان احداث‌شده مناره و گنبد تعریف کنند اما این اتفاق نیفتاد تا آنکه مدیران قبلی می روند و با تغییر مدیریت جدید خبر بهره‌برداری از آن اعلام می‌شود. با این حال، اکنون کمتر عضوی از جزییات تغییر کاربری مسجد ولیعصر خبر دارد.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران، در باره این ساختمان مدرن در ضلع جنوبی تئاتر شهر به پانا می‌گوید: این ساختمان از ابتدا نباید ساخته می‌شد زیرا در حریم تئاتر شهر که ساختمانی میراثی است، قرار دارد.

اما محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران، معتقد است اگر که بخشی از کاربری‌های مساجد فرهنگی و اجتماعی باشد اتفاق خوبی است.

او تاکید می‌کند از جرییات این تغییر کاربری اطلاعی ندارد اما اگر چنین تصمیمی را برای این مجتمع گرفته باشند، از آن استقبال می کند و آن را تصمیم درستی می داند.

سالاری با بیان اینکه در فرایند احداث و طراحی این پروژه دغدغه‌های بسیاری وجود داشت که یکی از آنها وجود المان‌های مذهبی و اسلامی است به پانا می‌گوید: جدا از این انتقادات معتقدم استفاده از بخشی از کاربری مساجد برای امور فرهنگی مذهبی و اجتماعی کار بسیار درستی است زیرا باید از مساجد استفاده‌های عمومی کرد و این نگاه که تنها مسجد مکانی برای انجام فرایض دینی است نگاه درستی نیست.

به گفته او در برخی از کشورهای اسلامی از مساجد برای مکانی در مدیریت بحران در زمان‌های حساس استفاده می‌شود.

سالاری معتقد است که اگر سایر مساجد ظرفیت چنین استفاده‌ای را داشته باشند باید آنها نیز فعالیت‌های فرهنگی متناسب مساجد تعریف شود. تغییر کاربری با ساختمان تئاتر شهر همخوانی خوبی دارد و به نظر می آید تصمیم درستی در خصوص آن گرفته شده است.

محمد علی نجفی، شهردار تهران، هم درباره سر انجام این ساختمان که قرار است مجتمع فرهنگی، مذهبی شود می‌گوید : این ساختمان با کاربری دینی و مذهبی است اما هنوز درباره مدیریت و نوع فعالیت‌های آن تصمیم‌گیری نکرده‌ایم؛ در این زمینه قرار است طی یک ماه آینده جلساتی را برگزار کرده و تصمیم گیری کنیم.

او درباره پیشنهاد هنرمندان به منظور تبدیل این فضا به محلی برای برگزاری نمایش‌های آیینی و تعزیه نیز توضیح می‌دهد: ما این پیشنهاد هنرمندان را در تصمیم‌گیری برای کاربری مورد نظر قرار داریم و بر این اساس می‌شود یک کاربری مشترکی را تعریف کرد که در کنار کاربری دینی و مذهبی، درباره فعالیت های مذهبی و دینی هنرمندان هم بتوان از آن مکان استفاده کرد اما در نهایت بعد از تصمیم گیری، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

به نظر می آید داستان 14 ساله مسجد ولیعصر به فصل پایانی رسیده است و به زودی این بنای 50 میلیاردی تعیین تکلیف می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار