دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو گو با پانا مطرح کرد

شفافیت مدیریت شهری منجر به برابری ،عدالت و مشروعیت خواهد شد

تهران (پانا) - دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تبیین الزامات دستیابی به شهر شفاف و شیشه ای گفت شفافیت به شهروندان قدرت بیشتری می‌بخشد، قدرتی که خود منجر به برابری و عدالت و مشروعیت مدیریت شهری خواهد شد.

کد مطلب: ۸۰۶۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
شفافیت مدیریت شهری  منجر به برابری ،عدالت و مشروعیت خواهد شد

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه امروزه هرجا صحبت از مسئله و یا مشکلی در ابعاد اقتصادی اجتماعی و محیط زیستی می شود پای شهرها به میان کشیده می شود که البته این جای تعجب نیست، گفت: اکثریت مردم جهان شهرنشین هستند و بیش از 70 درصد انرژی جهانی در شهرها مصرف می شود و سه چهارم انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به شهرهاست.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد شفافیت شهری کلید مواجهه با این مشکلات و حل کردن آنهاست، گفت: اصطلاح شهرهای شیشه های و شهرداری شیشه ای ناظر به همین موضوع است و دربر گیرنده مباحثی مانند شفافیت اطلاعاتی، شفافیت مالی و شفافیت در تصمیم گیری و سیاست گذاری می باشد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه بسیاری از شهرهای دنیا اقدامات شفاف سازی خود را مدتهاست آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال در بعد آب و هوایی طبق گزارشی که موسسه CDP (Carbon Disclosure Project) از بیش از 500 شهر جهان گردآوری کرده حدود نیمی از این تعداد شهر، سیاستها و راهبردهای خود را در چارچوب توافقنامه آب و هوایی پاریس تنظیم کرده و پیش می برند و حتی لیست پروژه های شهری و میزان انتشار کربن آنها را اعلام کرده اند.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه این شهرها 720 پروژه شهری کم کربن عمدتا در حوزه ساخت و ساز و حمل و نقل را به ارزش 26 میلیارد دلار را طراحی کرده اند، خاطرنشان کرد: ملاحظه می کنیم که برندگان شهری در آینده شهرهایی خواهند بود که سیاست‌های شفاف و هوشمند را پیگیری می کنند.

مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در بعد شفافیت اطلاعاتی ممکن است شفافیت شهری یک مفهوم ساده تلقی شود که منظور آن در معرض نمایش قرار دادن اطلاعات است، افزود: اما در حقیقت شفافیت مفهومی پیچیده و به مثابه چتری است که تمام نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شفافیت باید دو طرفه باشد به‌عبارتی هم درونی و هم بیرونی باشد، افزود: شفافیت تنها شامل یک رویداد و یا یک مرحله از تصمیم سازی نیست بلکه باید تمام فرایند تصمیم سازی را در بر بگیرد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه شفافیت باید موثر باشد نه اسمی و نمایشی به این معنا که قابل درک توسط ذینفعان باشد، خاطرنشان کرد: انتشار تعدادی جدول عددی غیرقابل فهم به معنای شفافیت نیست بلکه باید گیرنده آن را درک کند و پیامدهای آن تصمیم را فهم کند؛ شفافیت باید مربوط به زمان حال و زمان واقعی اجرای تصمیمات مدیریت و برنامه ریزی شهری باشد نه مربوط به گذشته.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه روند واقعی تصمیم گیری باید شفاف باشد تا شهروندان بتوانند در آن مشارکت کنند، تاکید کرد: انتشار اطلاعات زمانی که کار از کار گذشته است فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: شفافیت شهری به شهروندان اجازه می‌دهد که بر فعالیت‌ها و تصمیمات مدیران نظارت کنند و این نظارت، مسئولیت پذیری مسئولان را بالا خواهد برد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران شفافیت را درمان مشکل عدم تقارن اطلاعات دانست و گفت: شفافیت به شهروندان قدرت بیشتری می‌بخشد، قدرتی که خود منجر به برابری و عدالت و مشروعیت مدیریت شهری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عنصر اساسی و کلیدی در موضوع شفافیت شهری ، شفافیت مالی است و این شفافیت نیز ممکن نیست مگر از طریق پایش مداوم و استفاده از ابزارهای دقیق ارزیابی، گفت: مردم نباید مدیران شهری را به عنوان افرادی که محرمانه و در اتاقهای خلوت تصمیم می گیرند و منافع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح می دهند تلقی کنند و این موضوع از طریق شفافیت حل خواهد شد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه باید اطلاعات لازم و کافی راجع به موضوعاتی که مردم را نگران می کند و با زندگی انها گره خورده است در دسترس باشد، یادآور شد: ضمن دسترس پذیری اطلاعات قابلیت مشارکت و دخالت در تصمیمات نیز فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه شفافیت تاثیر قابل توجهی بر ثبات مدیریتی اعتماد عمومی و یکپارچگی عملیاتی خواهد داشت، تاکید کرد: جایی که شفافیت رو به افول برود فساد هرچه بیشتر پرورده و بالنده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار